Matus Tibor írása a Makronómon.
A nyugati cégek leállnak, az ázsiaiak meg sem érzik a válságot
Szlovákiában a nyitrai Jaguar Land Rover újra leállt a chiphiány miatt, a Volkswagen ehhez igazítja a termelését, a nagyszombati francia Sellantis pedig napi szinte dönt, hogy aznap épp termelnek-e. A fő ok a félvezetők hiánya.
A zsolnai Kia viszont szép csendben csak gyárt.
Egyelőre nem kellett megállítaniuk a termelést. Persze állandó harc náluk is, hogy folyamatos termelést tartani tudják.
Mindennek is köszönhetően a Kia anyavállalat rekordszintű világpiaci részesedéshez jutott.
A 3700 alkalmazottal dolgozó zsolnai gyárban a termelés folyamatos. Bár néha kicsit lassítanak is, de nem az alkatrészhiány miatt, inkább mikor a kereslet kisebb. Hogy mi is a valós helyzet Zsolnán, azt majd jövőre az éves jelentésekből tudhatjuk meg.
Mindenesetre ACEA, az autógyártók európai szövetsége utolsó adatai szerint a Kia szeptemberben rekordokat döntött, a Niro, és persze elsősorban a Ceed és a Sportage modelleknek köszönhetően.
A Kia kivételes teljesítményt nyújtott idén, Európában az eladásai a tavalyi évhez viszonyítva 56 százalékkal nőttek, amivel történelmi 5,8 százalékos piaci részesedést ért el.
Összehasonlításképp, a Volkswagen az azonos időszakban 28 százalékkal, a cseh Skoda pedig 40 százalékkal esett vissza. A nagyszombati Stellantis anyavállalata, a peugeot és a Fiat márkákkal 35 százalékot esett.
A Kia nem rövid távon hozza az eredményeket, hanem az egész év folyamán. Évés összehasonlításban, az első 9 hónapban a termelésüket a negyedével növelték, és a termelési tervétől csupán két százalékkal maradt le. Ide hozhatjuk a Volkswagen konszern főnökét is, aki szerint 1958 óta nem éltek át ilyen nehéz napokat.
A koreai autógyártók tanultak a fukusimai nukleáris balesetből
Az autógyárak többsége a „just in time“ és a „just in sequence“ alapelv szerint biztosítja be a gyártáshoz szükséges alkatrészeket. Meghatározott időben, megadott időpontban érkezik az alkatrész, így minimálisra csökkentik a raktárkészletet. A megrendeléseket viszont nem a konkrét gyárak bonyolítják, hanem központilag, így az alkatrészek elsősorban oda vándorolnak, ahol abból a legnagyobb hasznot remélik.
Ezt a módszert először a Toyota változtatta meg, majd követte őket több ázsiai autógyár.
Toyotát a fukusimai atomerőmű 2011-es balesete kényszerítette erre a lépésre, amikor belátta, hogy nem árt ha egy két alkatrész mégis csak hever a raktáron. Ezt lesték le a koreaiak, így a mostani ínséges időkben is szolid készlettel rendelkeznek félvezetőkből.
Ezenkívül kihasználják a földrajzi helyzetüket és a hosszútávú jó kapcsolataikat. Közel vannak mind Tajvanhoz, mind Japánhoz. Ezenkívül Korea is jelentős félvezetőgyártó, 19 százalékos a világpiaci részesedése ezen a területen, és az itt gyártott chipek exportértéke lassan eléri a százmilliárd dollárt. Az már bónusz, hogy Korea az elkövetkező évben 450 milliárd dollárt öntene az ágazatba, hogy a világelső legyen.
Csehországban is tarolnak: meg sem kottyan a válság?
A helyzetet lekopírozza Csehországban a Hyundai is. Az év végéig 275 ezer autót gyártanának, ami reális, hiszen eddig is már 210 ezret elkészítettek, ami 27 százalékkal több, mint tavaly.
Csehországban a Skoda viszont komoly gondokkal küzd, jelenleg mindhárom üzeme áll.
A cseh autógyártó szövetség szerint idén a félvezetők hiánya miatt 300 ezer autóval kevesebb készül Csehországban, ami csaknem 8 milliárd euró veszteséget jelent. Szlovákiában eddig 150-200 ezer autó kieséséről beszélnek.
A vélekedések szerint a félvezetők hiánya miatt a világ autóiparának 210 milliárd dolláros kiesése várható.
(MTI Fotó: Nyikos Péter)