A nyugati autógyárakat leállította a chiphiány, az ázsiaiak szép csendben csúcsra járatják a termelést

2021. november 03. 09:24

Míg a nyugati autóipar gondokkal küzd, a koreaiak Csehországban és Szlovákiában is rekordokat döntögetnek. A magyarázat egyszerű, nekik vannak chipjeik.

2021. november 03. 09:24
null
Matus Tibor írása a Makronómon.

A nyugati cégek leállnak, az ázsiaiak meg sem érzik a válságot

Szlovákiában a nyitrai Jaguar Land Rover újra leállt a chiphiány miatt, a Volkswagen ehhez igazítja a termelését, a nagyszombati francia Sellantis pedig napi szinte dönt, hogy aznap épp termelnek-e. A fő ok a félvezetők hiánya. 

A zsolnai Kia viszont szép csendben csak gyárt.

Egyelőre nem kellett megállítaniuk a termelést. Persze állandó harc náluk is, hogy folyamatos termelést tartani tudják. 

Mindennek is köszönhetően a Kia anyavállalat rekordszintű világpiaci részesedéshez jutott.

A 3700 alkalmazottal dolgozó zsolnai gyárban a termelés folyamatos. Bár néha kicsit lassítanak is, de nem az alkatrészhiány miatt, inkább mikor a kereslet kisebb. Hogy mi is a valós helyzet Zsolnán, azt majd jövőre az éves jelentésekből tudhatjuk meg.

Mindenesetre ACEA, az autógyártók európai szövetsége utolsó adatai szerint a Kia szeptemberben rekordokat döntött, a Niro, és persze elsősorban a Ceed és a Sportage modelleknek köszönhetően. 

A Kia kivételes teljesítményt nyújtott idén, Európában az eladásai a tavalyi évhez viszonyítva 56 százalékkal nőttek, amivel történelmi 5,8 százalékos piaci részesedést ért el.

Összehasonlításképp, a Volkswagen az azonos időszakban 28 százalékkal, a cseh Skoda pedig 40 százalékkal esett vissza. A nagyszombati Stellantis anyavállalata, a peugeot és a Fiat márkákkal 35 százalékot esett.

A Kia nem rövid távon hozza az eredményeket, hanem az egész év folyamán. Évés összehasonlításban, az első 9 hónapban a termelésüket a negyedével növelték, és a termelési tervétől csupán két százalékkal maradt le. Ide hozhatjuk a Volkswagen konszern főnökét is, aki szerint 1958 óta nem éltek át ilyen nehéz napokat.

A koreai autógyártók tanultak a fukusimai nukleáris balesetből

Az autógyárak többsége a „just in time“ és a „just in sequence“ alapelv szerint biztosítja be a gyártáshoz szükséges alkatrészeket. Meghatározott időben, megadott időpontban érkezik az alkatrész, így minimálisra csökkentik a raktárkészletet. A megrendeléseket viszont nem a konkrét gyárak bonyolítják, hanem központilag, így az alkatrészek elsősorban oda vándorolnak, ahol abból a legnagyobb hasznot remélik.

Ezt a módszert először a Toyota változtatta meg, majd követte őket több ázsiai autógyár.

Toyotát a fukusimai atomerőmű 2011-es balesete kényszerítette erre a lépésre, amikor belátta, hogy nem árt ha egy két alkatrész mégis csak hever a raktáron. Ezt lesték le a koreaiak, így a mostani ínséges időkben is szolid készlettel rendelkeznek félvezetőkből.  

Ezenkívül kihasználják a földrajzi helyzetüket és a hosszútávú jó kapcsolataikat. Közel vannak mind Tajvanhoz, mind Japánhoz. Ezenkívül Korea is jelentős félvezetőgyártó, 19 százalékos a világpiaci részesedése ezen a területen, és az itt gyártott chipek exportértéke lassan eléri a százmilliárd dollárt. Az már bónusz, hogy Korea az elkövetkező évben 450 milliárd dollárt öntene az ágazatba, hogy a világelső legyen. 

Csehországban is tarolnak: meg sem kottyan a válság?

A helyzetet lekopírozza Csehországban a Hyundai is. Az év végéig 275 ezer autót gyártanának, ami reális, hiszen eddig is már 210 ezret elkészítettek, ami 27 százalékkal több, mint tavaly.

Csehországban a Skoda viszont komoly gondokkal küzd, jelenleg mindhárom üzeme áll.

A cseh autógyártó szövetség szerint idén a félvezetők hiánya miatt 300 ezer autóval kevesebb készül Csehországban, ami csaknem 8 milliárd euró veszteséget jelent. Szlovákiában eddig 150-200 ezer autó kieséséről beszélnek.

A vélekedések szerint a félvezetők hiánya miatt a világ autóiparának 210 milliárd dolláros kiesése várható.

(MTI Fotó: Nyikos Péter) 

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
józan paraszti ész
2021. november 06. 09:44
Az ugye meg van, hogy a "just in time", magyarra lefordítva azt jelenti, hogy a gyár kerítésén kívül raktározzák csókos cégek az alkatrészt, akár 1-2 évi mennyiséget is.
mezeig
2021. november 06. 09:42
A helyzet kiválóan tükrözi a nyugati / nyugat európai vezetői réteg képességeinek, reakcióképességének, komplex gondolkodásának hiányát. Túlfizetett, egymást meghivatkozó, egymást utánozó, de valódi tudás - tapasztalat teljes hiányával rendelkező arrogáns elit. Elvileg az lenne e csúcsvezető dolga, hogy olyan kollégái legyenek, akik értelmesek, előre látják a várható gazdasági folyamatokat, és erre felkészítik a vállalkozásaikat. Elképesztő pénzeket, juttatásokat szavaznak meg egymásnak, és közben végletekig zsigerelik a beszállítókat. Ennyi a "tudásuk". Sajnos ez (nyugat)Európa jelenlegi helyzete: generációk nőttek fel problémák, valódi kihívások, és gondolkodásra, igyekvésre sarkalló körülmények nélkül. Az eredmény: arrogáns, tudás és tapasztalat nélküli, más tudását sajátjaként feltüntető "elit". Aki ehhez képest ma bátor, és olyan kollégákkal veszi magát körül, akik igyekeznek, gondolkodnak - na azok viszont óriási lehetőségek előtt állnak. Ez igaz a gépgyártásra, de minden más területre is.
democRATS
2021. november 06. 09:42
Az eu az már csak olyan, hogy mások véreztetik ki... :) Az nem lehet, hogy az elhülyült nép hülye vezetőket választott meg a saját nyakába?
Royce2.0
2021. november 05. 09:59
Európa kinyírása, (n+1). fejezet...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!