Bár 2015-ben a COP 21-en nem esett szó a légitársaságok környezetszennyezéséről, az idei november tizedikén megrendezett COP 26 klímacsúcson viszont fontos szerepet kapott a fenntartható üzemanyag előállítása a légi közlekedésben is. Több nemzet is aláírta a nyilatkozatot, miszerint közösen fogalmazzák meg a hosszú távú, 2050-ig elérni kívánt kibocsátási célokat. A listán jelenleg 18 aláírás szerepel olyan nemzetektől, amelyek a globális légi közlekedésből származó kibocsátások több mint 40 százalékáért felelősek – olvasható az Edie hírportálon.
A célok kidolgozása a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és „más kiegészítő együttműködési kezdeményezések” támogatásával történik majd – áll a nyilatkozatban.
„A célok számszerűek és időhöz kötöttek lesznek,
a változások nem a légitársaságok növekedésének korlátozását, hanem a technológia fejlődését jelenti”
– magyarázza a hírportál.
A nyilatkozat szerint a felek elismerik, hogy „a Covid-19 hatása ellenére a nemzetközi légi közlekedési ágazat, valamint a légi utasok száma és a rakomány mennyisége a következő 30 évben várhatóan jelentősen növekedni fog”.
Forrás: MTI/EPA/Raed Kutena
Az adófizetőktől kérnek segítséget a légitársaságok
A skóciai klímakonferencián vita kerekedett a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) körül.
A légitársaságok arra kérték az adófizetőket, hogy szálljanak be az üzemanyag-előállítás finanszírozásába.
Az Európai Unió és az Egyesült Királyság a fenntartható üzemanyagok használatát szorgalmazza annak ellenére, hogy ez hatalmas költségekkel jár – ismertette a Bloomberg.
Az elektromos és hidrogén üzemű repülőgépekre még éveket kell várnunk, a meghosszabbított fejlesztési határidők miatt a fosszilis üzemanyagokról történő átállás több mint egy évtizedet is igénybe vehet. A becslések szerint az átállás nem kevesebb, mint 2 billió dollárba kerülne.
Berlin beadta a derekát, és nem áll többé a nukleáris energia megújulóként való elfogadásának útjába. Ennek Párizs is örülhet, hiszen az atomenergiával előállított rózsaszínhidrogént a németek az ipar zöldítésének kulcsaként látják. A döntés lendületet adhat a nagy európai hidrogénálomnak is, azonban rengeteg a bizonytalanság. Megéri kockáztatni?
A héten nemcsak a CPAC Hungary volt a figyelem középpontjában, hanem a XXI. Század Intézet és a Mandiner szervezésében megvalósult panelbeszélgetés is számos érdeklődött vonzott.
Az eseményen az AfD-vezető Alice Weidel, az osztrák szabadságpárti Harald Vilimsky, valamint Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója is részt vettek.
A Michigani Egyetemen dolgozó férfit letartóztatták.
p
2
0
7
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 24 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kumkum
2022. február 07. 12:59
Senkinek sem alapvető joga NY-ba repülni.
Ma ugyanis a repőléssel járó CO2 kibocsátást nem ellentételezi semmi.
Ezt az externáliát egy lépcsőzetesen bevezetett adóval bele kell építeni a repjegyek árába. Amit aztán szépen kifizet mindenki, származás és, anyagi helyzetre való tekintet nélkül.
Nyilván egy magángép vagy első osztályú jegy esetén több CO2 kibocsátás jut egy főre. Tehát drágább lesz.
A számítást pedig egy szimpla online CO2 kalkulátorral csináltam.
A légiközlkedés okozta CO2 kibocsátást azonnal jelentősen lecsökkentő technilógia már évtizede óta rendelkezésre áll. Úgy hívják, hogy 'Maradjunk otthon a seggünkön, és ne repkedjünk feleslegesen!'
Fájdalmas és politikailag nehezen eladható üzenet:
Nem alapvető emberi jog minden középosztálybeli európainak elrepülnie New Yorkba, hogy csináljon egy saját fotót a Szabaság Szobor előtt.