Amerikai kriptohuszár vívja elkeseredett szabadságharcát a balos cenzúrával – Jeremy Kauffman a Makronómnak

2021. október 21. 11:26

„A nagy techcégek dolgozóinak közel 95 százaléka a politikai spektrum ugyanazon oldalán áll, pusztán 5 százalék helyezkedik el a másik oldalon” – rántja le a leplet Jeremy Kauffman cégvezető a legnagyobb közösségi oldalak balos túlsúlyáról. A legnagyobb gond ezzel a túlsúllyal Kauffman szerint az, hogy nem egyformán sújt le az online igazságszolgáltatás ökle a két politikai oldalra, elég ha csak Trump eltörlésére gondolunk. El tudjuk képzelni, hogy Biden valaha is hasonló bánásmódban részesüljön? Aligha. Az online cégvezetőt kérdezte a Makronóm a balos cenzúra elleni harcról, a szűk tech elit politikai céljairól, és hogy a jövőben mire számíthatunk, ha hatalmon maradnak. Így hozná vissza Kauffmann az internet elfeledett, kezdeti aranykorát, amikor még a felhasználók irányítottak, nem a techdiktatúra. Exkluzív interjúnk!

2021. október 21. 11:26
null
Rádi Balázs

A munkásságával hogyan okoz zavart a fennálló rendszerben? Mi a küldetése az Odyssey-vel?

Az Odyssey-vel a tartalom közzétételének és megosztásának a lehetőségét visszaadjuk az emberek kezébe, ahelyett, hogy átadnánk az irányítást egy maréknyi Sillicon Valley-i vállalatnak. Szeretjük azt mondani, hogy azt tesszük a publikálással, amit a Bitcoin a pénzzel. 

Van saját kriptója is, a Library. Mi a legnagyobb különbség a Bitcoin és a Library között?

A blokklánc megannyi célra használható – tisztán pénzügyi eszközként, illetve mindenféle dolog működtetésére. A legnagyobb különbség a kettő között az, hogy a Bitcoin pénznek készült, a Library pedig egy publikációs protokollnak, módszernek.

Az Odyssey a Library közzétételi módszert használja, amely teljes mentességet biztosít a nagy techcégek ellenőrzése alól. Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

A Library decentralizált és peer to peer protokoll, ezt a hálózatot használja az Odyssey. A platform használata nagyon egyszerű, nem kell értened a mögötte lévő összes technológiát, még az anyukám is elmanőverezik rajta. Részben azért növekszik olyan gyorsan az oldal, és azért használta több mint 40 millió felhasználó a múlt hónapban, mert

az emberek egy olyan tartalommegosztó platformra vágynak, amely több tisztelettel bánik velük, nem zsákmányolja ki őket, egyszóval tisztességes.    

Amit most látunk, az egyfajta ébredés? Az emberek kezdenek ráeszmélni, hogy a nagy technológiai cégek irányítják őket, akik megpróbálják pénzre váltani a személyes adataikat?

Ez így van. Elveszik a felhasználók adatait és eladják azokat. Ráadásul algoritmusokat használnak, így nem tudod, hogy miért látod éppen azt, amit neked mutatnak. Aki ezeken a platformokon tartalomgyártó, az gyakorlatilag futóhomokra épít.

A szabályok bármikor változhatnak, ráadásul nem is érted, mi alapján működnek,

nem érvényesítik azokat tisztességesen és következetesen.

Tehát a tartalomkészítőknek például a Youtube-on egyik pillanatról a másikra törölhetik az egész fiókját?

Pontosan, és ami igazán hátborzongató az egészben, hogy gyakran nem is emberek hozzák meg a döntést a tiltásról –

egy algoritmus dönti el, hogy rosszat tettél.

Ezért hibáznak állandóan, és ezért olyan nehéz felvenni a kapcsolatot illetékesekkel a Youtube-nál. Tegyük fel, hogy egy művész vagy és szeretnél szórakoztató tartalmat gyártani a követőidnek vagy pénzszerzésre használod a csatornádat – gyakorlatilag folyamatos stresszben kell élned, hogy bármikor eltörölhetik a bevételi forrásod, sokszor mondvacsinált indokokkal. Egyik pillanatról a másikra elnémítanak, akár hetekig nem tudsz kapcsolatba lépni a közönségeddel, vagy talán örökre.

A Google például nagyon átpolitizálódott és ez a döntésein is meglátszik – ha nem úgy gondolkodsz vagy viselkedsz, ahogy ők jónak látják, holnapra talán el is tüntetnek.

Van egy szűk elit, akik irányítják, hogy mit látunk az interneten?

Ez így van.

Emberek egy szűk köre irányítja, hogy mit látunk az interneten.

Ezt a hatalmat akarjuk visszaadni a felhasználók kezébe.

Vannak politikai szándékai az úgynevezett tech elitnek? Mi lenne az a szándék, mi a céljuk?

Összetettek a céljaik: elsősorban minél több pénzt akarnak szerezni, de

ha megkapargatjuk a felszínt, kiderül, hogy politikai céljaik is vannak.

Ezt bizonyítja, hogy amikor a nagy tiltásokat csinálták, akkor a részvényeik árfolyama bezuhant, egyáltalán nem nőtt. Most vagy az történt, hogy hibáztak, vagy azt mondták, hogy „feláldozzuk a profitunk egy részét azért, hogy egy bizonyos politikai irányba tereljük az országot”.

Miért fontos, hogy visszavegyük az irányítást?

Ez attól függ, hogy mit tartasz fontosnak. Szeretnéd-e, hogy megfigyeljenek, miközben a legjobb barátoddal beszélgetsz online?

Szeretnéd-e, hogy valaki folyton a vállad mögül figyeljen és közbelépjen, ha épp olyat mondasz, ami neki nem tetszik?

Ha ez neked rendben van, ha szereted amilyen irányba az események tartanak, akkor maradj csak a rendszerben. Viszont ha visszakívánod az internet egy korábbi verzióját, amikor decentralizált volt és gyakorlatilag a felhasználók irányították, nem a szűk elit, ráadásul a felhasználói élmény csorbulása nélkül, akkor tetszeni fog, amit kínálunk.

Visszatérve a politikai szándékokra, milyen irányba akarja terelni a világot a tech elit?

Ez nem mindig egy fentről lefelé irányuló dolog, van hogy lentről felfelé alakul ki a politikai szándék egy közösségen belül. A következő adat segít megérteni amire gondolok:

a nagy techcégek dolgozóinak közel 95 százaléka a politikai spektrum ugyanazon oldalán áll, pusztán 5 százalék helyezkedik el a másik oldalon.

Az emberek pedig – akármennyire szeretnék magukról az ellenkezőjét gondolni –, szinte sohasem pártatlanok. Amikor egy csoporton belül mindenki ugyanúgy gondolkodik és hatalmat kapnak, abból nem lesz elfogulatlan és méltányos igazságszolgáltatás és döntéshozatal.

Ugyan nem mondta ki, de sejtem, hogy milyen politikai irányba hajlanak a nagy techcégek alkalmazottai. Mondjuk ki, a  baloldal felé.

Azt, hogy ki hova szavaz, nem tudjuk, viszont az adományozások nyilvánosak:

a nagy techcégek alkalmazottainak több mint 90 százaléka a demokratáknak adományoz.

Ebből aztán következtethetünk, hogy rájuk is szavaznak majd, nem a republikánusokra. Mivel már választottak maguknak politikai oldalt, nem hinném, hogy igazságosak tudnának lenni egyszerre mindkét politikai térfél képviselőivel szemben, főleg amikor a büntetések kiszabására kerül a sor.

Szóval ezek a cégek azért nem lehetnek politikailag függetlenek és objektívek, mert szinte minden alkalmazottjuk egy politikai térfélen áll?  

Pontosan, ezért is tudják nehezen megtartani ezek a cégek a politikai semlegességüket.

Közrejátszhat ez abban, hogy Trumpot törölték a Facebookról?

Nos, van ebben valami hátborzongató, hogy ezek a techcégek akár az USA regnáló elnökétől is megvonhatják a kommunikáció lehetőségét.

Nem értem, hogy működhetne jól a demokrácia egy olyan országban, ahol a jogosan megválasztott képviselőket megfosztják a kommunikációs platformoktól. Persze ugyanígy letekerhetik az átlagember hangját is ezeken az oldalakon.  

Lehet, hogy ez lesz a jövőnk? Azok a politikusok, vezetők, közemberek, akik nem állnak be a sorba, nem osztják a tech elit nézeteit, egyszerűen el lesznek törölve?

Nem hinném, hogy az emberek erre vágynak. Részben ezért is növekszik ilyen gyorsan a platformunk, az Odyssey, mert minden hangot egyformán engedünk megszólalni, politikailag függetlenek vagyunk.

Tehát az Odyssey nem jobboldali? Minden politikai oldal tartalomgyártója megtalálhatja itt a közönségét?

Az egész politikai spektrum megtalálja nálunk a helyét, de egyébként nem a politikában utazunk. Mindenféle tartalomgyártók töltenek fel hozzánk videókat – tudományos, mérnöki, humoros témákban, csak hogy párat soroljak a sokból.

Vannak, akik azt állítják Magyarországról, hogy diktatúra, vagy legalábbis féldiktatúra. Ön tapasztalt erre utaló jeleket az ittléte alatt?

Ez nem olyasvalami, amit pár nap alatt leszűr az ember turistaként.

De nem is ez a lényeg, hanem hogy az embereknek meglegyen a joga hozzá, hogy ilyen kijelentéseket tegyenek.

Fotó: Mátrai Dávid
 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Armageddon
2021. október 26. 22:01
Inszeminátor mindig ilyen fotelhuszár volt. És használja a platformokat, mint gazdája is.
catalina9
2021. október 26. 22:01
Biden - akit a zsidók ültettek a trónra, Soros, Bloomberg, Zuckerberg, Sulzberger, Zucker, Podholzer, és a teljesen zsidó kézben lévő Hollywood - nem nemzetbiztonsági kockázat, hanem világbiztonság veszély.
Akitlosz
2021. október 26. 09:31
Akárki akármilyen honlapot csinálhat magának és másoknak. Miért nem teszi? Senki sem köteles hagyni, hogy honlapját és szolgáltatását számára nem elfogadható módon használják az ügyfelei. Az mitől van, hogy még amerikai elnök meg a magát jobboldalnak tartó banda, akik folyton pocskondiázzák a facebookot, youtube-ot, google-t nem is akarnak meglenni ezek nélkül? Semmiféle joguk nincsen magáncég magánszolgáltatását a saját ízlésük szerint kisajátítani. Akinek nem tetszik ő ne használja! Csináljon a saját szerverére saját tartalmat és akkor nem kell stresszben élnie, hogy valaki törli a fiókját és nem tud eljutni az ügyfeleihez!
opht
2021. október 25. 08:35
Bár jó oldalon állsz, de csak magadat járatod le ezzel a billentyűzet mögüli fenyegetőzéssel. Aztán hogy lesznek kicsinálva a libsik? Úgy, hogy a névtelenségben megbújva leírod naponta 20-szor?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!