Mu Changchuan, a kínai jegybank Digitális Valuta Kutatóközpontjának vezetője elmondta, hogy az új digitális pénz arra hivatott, hogy egy kényelmes alternatívát biztosítson a fizetések során, de semmiképpen sem cél ezzel a készpénzes fizetés kiszorítása .
A tervek szerint a kínai digitális valuta online és offline térben is használható lesz, így egy szélesebb felhasználói kört tudnak bevonni a pénznem használatába. A kínai kormány felkereste az Alipay online fizetési platformot, valamint a WeChat meghatározó kínai közösségi oldalt is – amelyeken keresztül a mobilfizetések 98 százaléka történik – így ezeken a felületeken is várható lesz előbb-utóbb a digitális pénz bevezetése.
Rui Ma, A Tech Buzz China alapítója úgy nyilatkozott a kérdésről, hogy
A digitális valuta bevezetése hihetetlenül fontos a kereskedelem számára. Felgyorsítja az üzletkötés sebességét és egyszerűbb fizetési opciókat kínál.
Sikeres kísérletek
2020 őszén próbálkoztak már néhány nagyvárosban kísérleti programokkal is, amely keretein belül közalkalmazottak számára biztosítottak kiegészítő utazási támogatást, így Shenzhen Luohu kerületében egy hét alatt több mint 47.000 ember, összesen 8,8 millió jüant (421 millió forintot) költött el digitális valutában.
A digitális valuta hivatalossá tétele érdekében Kína már több mint 120 szabadalmi bejelentést nyújtott be az új pénz tesztelésére és olyan nagyvállalatokat is meghívott a digitális pénznem tesztelésére, mint a McDonald’s, a Starbucks vagy a Subway. 2021 júliusáig a próbafelhasználók több mint 20 millió digitális jüan értékben hoztak létre online pénztárcákat és több mint 31 millió jüan értékben hajtottak végre tranzakciókat.
Adatvédelmi aggályok
Ugyan a digitális jegybankpénz valóban egy kényelmes fizetési alternatívának bizonyulhat, de kritikusok szerint a digitális pénznem bevezetésének tulajdonképpen az a célja, hogy a kormány fokozott felügyeletet nyerjen a lakosság felett. A legtöbb kriptovaluta alaptechnológiája ugyanis a blokklánc, amivel megőrizhető a tranzakciók anonimitása és a decentralizáció, ezzel szemben a kínai digitális jüan egy központosított főkönyvre támaszkodik, ami rendkívül sok adattal látja el a központi bankokat a lakosság pénzügyi tranzakcióiról.