A drónokat elsősorban a szórakoztatási célokra használták eddig, pedig számos értékes felhasználási módot rejtenek magukban. Nemcsak képek és videófelvételek készítésére használhatók nehezen megközelíthető, elszigetelt környezetben, hanem a segíthetik a kereső- és mentési folyamatokat, illetve áruk meghatározott helyekre történő eljuttatására is alkalmasak. Azonban ahhoz, hogy ezeket az ismeretlen környezetben végzett, összetett funkciókat a felhasználó alkalmazni tudja alapszintű ismeretekkel kellett rendelkeznie a kifinomult algoritmusokról és interfészekről. Ez azonban korántsem mondható alapvető tudásnak.
A drónok irányítása egy kézmozdulattal
A tanulmányt készítő Valerii Serpiva kutató a TechXplore-nak adott interjújában elmondta, hogy a kutatás során egy olyan rendszer létrehozását tűzték ki célul, amely mind a szakértők, mind pedig a nem szakértő felhasználók számára is leegyszerűsítheti a drónok üzemeltetését, valamint egy könnyebben kezelhető felületet biztosít nagyméretű robotrajok irányításához ismert és ismeretlen környezetben egyaránt.
A csapat által létrehozott, DronePaint névre keresztelt rendszerrel gyönyörű művészeti bemutatókat is meg lehetne valósítani, vagy drónok segítségével művészi festményeket lehetne készíteni. Serpiva elmondása szerint a munkájukat más, drónokat a művészetbe integráló rendszer inspirálta, de a DronePaint felismeri az emberi gesztusokat és ennek megfelelően igazítja a drónok röppályáját.
A DronePaint azonban egy újszerű megközelítést vezet be a rajpályák generálására, amely mögött egy egyszerű ötlet áll: az egyik legintuitívabb módja annak, hogy a kívánt útvonalat közvetítsük a rajnak, egyszerűen az lehet, hogy a levegőbe rajzoljuk, ugyanúgy, ahogyan a labirintusrejtvényekben rajzoljuk az utat
– mesélte a kutató.
A kutatók által kifejlesztett ember-drón interakcióra képes rendszer három fő modulból áll: ember-drónraj interfész, egy pályafeldolgozó modul és egy rajvezérlő modul. Ezen modulok mindegyike mély neurális hálózatokon alapul.
Serpiva és csapata egy olyan pályarajzoló felületet hoztak létre, amely lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy létrehozza a drónraj bemeneti pályáját. Amikor a kezelő ki akarja adni a következő parancsot a kamera elé áll és a mutatóujját felfelé tartva jelzi a drónraj számára, hogy vegyék fel a röppályát. A kezelő valós időben is megfigyelheti a rajzolásból eredő röppályát, amit törölheti is, ha hibát észlel.