Hivatalosan is jöhet a szabadpiaci vadnyugat az Egyesült Királyságban

2021. szeptember 29. 18:10

Átmenetileg mentesíti a brit kormány a versenyszabályok alól az üzemanyag-forgalmazó vállalatokat az egyre feszültebbé váló ellátási helyzet miatt, amelyet az országossá vált pánikszerű felvásárlások is súlyosbítanak.

2021. szeptember 29. 18:10
null

Most bátorítják is azt, ami máskor szentségtörésnek számít

Kwasi Kwarteng, az üzleti ügyek minisztere vasárnap éjjel bejelentette, hogy az üzemanyag-forgalmazó szektor egy időre mentesül az 1998-ban kelt versenyügyi törvény előírásai alól. Kwarteng szerint így az ágazat vállalatai, a termelők, a közúti üzemanyag-szállító cégek és a kiskereskedelmi forgalmazók egymással

együttműködve, egymás közti információcserével azonosíthatják a legszűkösebben ellátott térségeket, és ezekre az országrészekre összpontosíthatják a szállításokat.

A miniszter hangsúlyozta, hogy a termelővállalatoknál bőséges üzemanyagkészletek vannak, de a kormány észleli, hogy az ellátási hálózatokban bizonyos problémák támadtak.

Hozzátette: a kormánynak régóta kidolgozott készenléti tervei vannak az ellátás biztosítására akár súlyos fennakadás esetére is.

Az intézkedés előzménye az, hogy a szakképzett teherautósofőrök hiánya az utóbbi időszakban egyre komolyabb ellátási gondokat okoz a nagy-britanniai üzemanyag-forgalmazásban, és ugyanez a probléma most már az élelmiszer-ellátásban is érezteti hatását.

A hétvégére országszerte számos helyen hosszú autósorok alakultak ki a brit benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó kénytelen volt töltőállomásokat bezárni, mert a sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.

A brit lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete, a Petrol Retailers Association (PRA) vasárnap közölte: az általa képviselt 5500 töltőállomás-üzemeltető vállalkozás kétharmada arról számolt be, hogy teljesen kifogyott az üzemanyagból, és a többi tagvállalat kútjainál is fogytán vannak a készletek.

Brian Madderson, a PRA elnöke a BBC rádiónak nyilatkozva kijelentette, hogy a hiány egyedüli oka a pánikszerű felvásárlás.

Ezt megerősítette a nagy hálózatokat üzemeltető energiaipari konglomerátumok, köztük a Shell és az ExxonMobile vasárnap esti közös nyilatkozata is, amely szerint

nincs országos üzemanyaghiány Nagy-Britanniában, az ellátási problémákat a fogyasztói kereslet átmeneti megugrása okozza.

Veszélyben a karácsony, nincs sofőr

Előzőleg a brit kormány bejelentette, hogy egy időre enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban támadt fennakadások enyhítése végett.

Az intézkedés alapján ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt, mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszer-szállító teherautók vezetésére.

A brit kormány emellett lehetővé teszi a baromfi-feldolgozó cégeknek 5500 szakképzett külföldi munkavállaló felvételét.

A toborzás októberben kezdődhet, a munkavállalási feltételeket enyhítő intézkedés hatálya december 24-ig tart.

A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezetei azonban teljesen elégtelennek minősítették a kormányzati intézkedést, közölve: számításaik szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a brit EU-tagság tavalyi megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.

A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) becslése szerint csak január óta 30 ezer kamionsofőr hagyta el az országot.

A Brit Kiskereskedelmi Szövetség közleménye szerint egyedül a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük ahhoz, hogy a karácsony előtti időszakban ne legyen fennakadás az élelmiszer-ellátásban.

(MTI, címlap: MTI/EPA/Neil Hall)

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lofejazagyban
2021. október 01. 22:22
ez nem a Brexit miatt van. A külföldi munkásokat távol akarták tartani a munkaerő piactól, hogy eleget tegyenek a low middle class követelésének. Ezzel megugrottak volna a béreik. (Ez történik manapság nálunk.) Ez viszont munkaerőhiányt eredményezett, mert a többség inkább lmbtq szakértő lenne, mint melós.
3M..
2021. október 01. 22:17
Érthetetlen, de inkább fölháborító, amúgy fuvarszervező vagyok de vezetek is ha kell. 2011-óta járunk azon a határon, korábban kb fél óra volt az átjutás. 2018 közepétől ez a helyzet, havi kb 50 fuvart csinálunk, hét sofőrrel. Egy Szatmárnémeti Nyírmeggyes viszonylat 5-12 óra, 57 kilométer. A fiúk mondják hogy a román nem különösebben foglalkozik velük, hanem mindig a magyar csinálja a sort. Már a magyar sofőrök is borzasztóan haragszanak a magyar határőrökre. Hallották már azt is amikor azt mondták, hogy ha nincs sor, akkor majd mi csinálunk. Egy moldáv, vagy ukrán kamiont 30-40 percig ácsorogtatnak, addig minden mögöttük lévő áll, araszolásról meg már évek óta nem beszélhetünk.
Haramia
2021. október 01. 22:17
Ott vannak a migránsok. Amúgy is szeretnek teherautózni:) Hát akkor megvan, hogy mire kell kiképezni őket.
3M..
2021. október 01. 22:16
A Police.hu állítása szerint Csengersimánál a teherautóval való átjutás Magyarországra 30 percet jelent. Már most 450 perce vesztegelnek a kamionos kollégák és még nem érték el a magyar mérleget sem. Ez minden csak nem hiteles tájékoztatás és tarthatatlan hogy olykor cukorbeteg sofőröket is ott várakoztatnak napi szinten 5-10 órákat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!