„Jelentem, hogy 30 tonna színaranyat hazahoztam”: 75 éve tért haza az elhurcolt jegybanki kincs
2021. augusztus 06. 15:02
Már sötétedni kezdett Budapest felett az ég, amikor erős fékcsikorgás hallatszott. Egy sötétszürke vonatszerelvény gurult épp be a Keleti pályaudvarra. A kíváncsi fülek csak kívülről hallgathatták az eseményeket, a pályaudvart ugyanis már délután lezárták. Az amerikai és magyar zászlókkal feldíszített csarnokban csak a legmagasabb rangú tisztségviselők tartózkodhattak. Az erősen őrzött vonatból állig felvegyverzett amerikai katonák szálltak ki, majd megjelent az ajtóban Nyárády Miklós államtitkár. Ekkor már mindenki szája széles mosolyra húzódott, hisz tudták: a nemrég kinevezett politikus hazatért a nemzet aranyával.
2021. augusztus 06. 15:02
p
23
0
21
Mentés
Dr. Nyárády Miklós nevét talán kevesen ismerik még a magyar történelemkedvelők körében is. A jogász végzettségű politikus 1945 után lépett be a Független Kisgazda-, Földmunkás- és Polgári Pártba, ahol hamar meg is mászta a ranglétrát. Nagy Ferenc kormányában már a Pénzügyminisztérium államtitkára volt 1946. áprilisától, majd ezt követően az ország pénzügyminisztéri tisztségét is ő töltötte be – egészen addig, amíg 1948 novemberében egy hivatalos út során a haza politikai helyzet alakulását látva úgy döntött, hogy nem tér vissza Magyarországra, hanem helyette az Egyesült Államokban telepszik le.
A mi történetünk szempontjából azonban nem magyarországi pályájának vége, hanem az államtitkári minőségben eltöltött egy éve az igazán érdekes. Ő volt ugyanis az akkori magyar kormány azon politikusa, akit azzal a nem kis feladattal bíztak meg, hogy vezényelje le a második világháború alatt a nyilasok által külföldre hurcolt tetemes mennyiségű jegybanki arany hazahozatalát.
Az akkor 41 éves politikus kinevezése után alig pár hónappal bár bele is vetette magát a dolgok sűrűjébe.
Július 16-án számolt be róla a Kis Ujság, hogy az államtitkár vezette bizottság elutazott Frankfurtba, hogy letárgyalja az aranytartalékok repatriálását. „A németországi bizottság Frankfurtba utazik és ott beszéli meg a szállítási lehetőségeket. Természetesen gondoskodás történik a rendkívül értékes aranyszállítmány útjának megfelelő biztosításáról” – írta rövid cikkében a Kis Ujság.
A kezdeti tervek szerint – a Világ 1946. július 18-i értesülései nyomán – a jegybanki aranyat repülőgéppel tervezték hazahozni Magyarországra, és az volt a fő cél, hogy a forint 1946. augusztus 1-i bevezetésére már itthon legyen az aranytartalék.
Az induláskor kitűzött feszített menetrendet azonban nem sikerült tartani.
A Nyárády-misszióról a magyar közvélemény először július 20-án hallhatott újabb híreket. Ekkor az államtitkár táviratban jelezte, hogy „a nagyhatalmak illetékes hatóságai megadták az engedélyt” a külföldre hurcolt javak hazaszállítására. Emellett az is kiderül a Szabad Nép cikkéből, hogy Nyárády Frankfurtban még további tárgyalásokat folytat majd annak érdekében, hogy megfelelő biztosítás mellett térhessen haza a jegybanki arany. Július 24-én ismét jó hírek érkeztek: a Magyar Nemzet cikke szerint ezen a napon az „államtitkár kézhezvette az Északamerikai Egyesült Államok State Department-jének írásbeli felhatalmazását, amely egyben
utasítás a németországi amerikai katonái megszálló erők főparancsnokságának, hogy a Magyar Nemzeti Bank ott őrzött aranykészletét minden fenntartás nélkül ki kell szolgáltatni”
”
Minderről ugyanakkor csak hat nappal később számolt be a sajtó, így ekkor már-már borítékolható volt, hogy nem ér haza az aranytartalék a forint bevezetésének idejére.
Az arany végül – a korabeli híradások tanúsága szerint – július 31-én kezdte meg hosszú útját Frankfurtból Budapest felé, ráadásul a korábbi sajtóértesülésekkel ellentétben nem a levegőben, hanem vasúton szállítva. Ezt követően szinte napi rendszerességgel jelentek meg az újabb és újabb hírek arról, hogy mikor futhat be Budapestre az akkoriban aranyvonat néven emlegetett szerelvény, azonban ezek sorra téves információknak bizonyultak. Sőt, valószínűsíthetően az indulás időpontjáról is tévesen számolt be a magyar sajtó, mivel a Magyar Nemzet augusztus 8-án a Nyárádyval készült sajtóbeszélgetésre hivatkozva azt írja, hogy a vonat valójában csak augusztus 5-én délután 6 órakor indult el.
A vonat végül augusztus hatodikán, kedden este nyolc órakor érkezett meg a Keleti pályaudvarra. „Már a délutáni órákban érős rendőrkordon zárta körül a Keleti pályaudvar egy részét. Az érkezési csarnokot magyar és amerikai zászlók díszítettek” – írja tudosításában a Világosság. A fogadáson a magyarországi elit színe-java képviseltette magát: ott volt Nagy Ferenc miniszterelnök, Gordon Ferenc és Gerő Ernő miniszterek, a Magyar Nemzeti Bankot pedig Oltványi Imre, Büchler József és dr. Jeszenszky Ferenc képviselték. Emellett megjelent még Schoenfeld amerikai követ és Weems, az amerikai katonai misszió vezetője is, de a Szövetséges Ellenőrző Bizottság képviselői is a helyszínen voltak az arany érkezésekor.
„Ez az aranytömeg nem holt ásvány, hanem életet megindító erő lesz”
”
– nyilatkozta Jeszenszky. Gordon Ferenc pénzügyminiszter pedig azt mondta az arany kapcsán, hogy „ez a gesztus megnyugtat bennünket, hogy a jövőben is számíthatunk Észak-Amerika nagy népének baráti jóindulatára”. Az amerikai küldöttség részéről pedig úgy fogalmaztak, hogy „ezt az aranyat az amerikai hadsereg hadizsákmányként vette birtokába és az amerikai kormány jogosult lenne ezt az aranyat saját céljaira felhasználni. Mindazonáltal kormányom helyesnek tartotta, hogy segítségére legyen a magyar kormánynak a pénz stabilizálásáért folytatott küzdelemben.” A legnagyobb horderejű bejelentést ugyanakkor kétségkívül Nyárády tette, amikor az aranyvonatból kilépve odalépett a pályaudvaron felállított mikrofonhoz, és azt mondta:
„Jelentem, hogy 30 tonna színaranyat hazahoztam.”
”
Az aranyat összesen 3 négytengelyes vasúti csomagkocsi szállította, melyeket még Frankfurtban lezártak oly módon, hogy azt Budapesten is csak hidegvágó szakember segítségével lehetett felnyitni. Az aranyat kocsinként egy tiszt és két állig felvegyverzett, gépfegyveres katona őrizte. Ugyanakkor nemcsak a katonáknak volt különleges az út: a hivatalos személyek Hitler egykori szalonkocsijában tették meg a Frankfurttól Budapestig tartó utat
„Az ajtóban két amerikai katona lövésre kész géppisztollyal áll”
”
– számol be a Világosság arról, mi fogadta Nagy Ferenc miniszterelnököt, amikor elsőként belépett az egyik aranyat szállító vagonba. Miután a tisztviselők megbizonyosodtak arról, hogy valóban hazatért a magyar arany, kezdetét vette az arany átszállítása a Magyar Nemzeti Bank trezorjaiba. A nagyjából harminctonnányi arany egyes források szerint 1291, más források szerint 1222 lepecsételt zsákban került átrakodásra a magyar teherautókra. „A tehergépkocsik előtt a budapesti államrendőrség gépkocsiján egy tiszt parancsnoksága alatt négy géppisztolyos rendőr haladt, utánuk a szovjet városparancsnokság őrsége ment teherautón. Az aranyat szállító gépkocsioszlop a késő esti órákban érkezett meg a Nemzeti Bankba, ahol pontos lemérés után az egyik páncéltrezorban helyezték el” – zárja az aranyvonat kalandos történetét a Világosság augusztus 8-i száma.
Amennyiben mégtöbbet szeretne olvasni a magyar jegybank aranyáról és annak történetéről, ajánljuk figyelmébe a Makronóm cikkeit: írtunk már a jegybanki aranytartalék megháromszorozásának hátteréről, nemrég pedig bejártuk azt a szupertitkos trezort a Várnegyedben, ahol a második világháború alatt a jegybanki aranyat őrizték.
már a jegybanki aranytartalék megháromszorozásának hátteréről, nemrég pedig azt a szupertitkos trezort a Várnegyedben, ahol a második világháború alatt a jegybanki aranyat őrizték.
(Címlap: Ismeretlen egyenruhás az 1946-os aranyvonat hazatérte után egy aranytömbbel a kezében. MTI Fotó)
Az arany világpiaci ára meredeken emelkedett az utóbbi időben, október végére unciánként 2754 dollárra (grammonként 88,5 dollárra) kúszva fel. Ennek hatására a kínai kiskereskedelemben az aranytermékek ára grammonként meghaladta a 800 jüant (112 dollár). Ez a jelentős drágulás a kínai ékszerboltokat is sújtja, hiszen a vásárlók nem szívesen fizetnek ilyen magas összeget. Korábban a kínai fogyasztók jellemzően sok aranyat – főként ékszert, nem pedig befektetési aranyat – vásároltak, ám az új árak mellett ez a kereslet most érezhetően csökkent.
Teleki Pál a konszolidáció egyik konstrukőre volt, bár alkata miatt nem tudta végig vinni az elképzeléseit, hálózatszervezői, tudósi szerepe pedig rendszereken átívelő – mondja a történész.
Horváth Richárd történész szerint Ulászló trónra kerülésével alapjaiban változtak meg a királyság lehetőségei. Hunyadival jól kijöttek, komoly támadó hadjáratra is képes lett az ország.
Miért mentett zsidókat a nyilas külügyminiszter és hogyan gondolta meg magát az első zsidótörvény előadója? Erről is szól Ujváry Gábor történész új könyve.
A nagykanizsai Hevesi Sándor Művelődési Központ naptárában továbbra is szerepel Lakatos Márk december 2-i előadása Ízlésed és pofonok címmel, szúrta ki a Magyar Nemzet.
p
0
1
1
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 21 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Armageddon
2021. augusztus 25. 09:56
A szovjet(orosz) városparancsnokság gépkocsija....
Hátha defektet kap valamelyik és átkell rakodni a zaranyat.
Aztán jöttek a kommunisták és Surányi vezetésével eladták szinte az utolsó unciáig. De jött Orbán Viktor és újra van aranya az országnak 94,5 tonna! https://www.portfolio.hu/gazdasag/20210408/sosem-volt-ennyi-aranytartaleka-magyarorszagnak-de-miert-van-erre-szuksegunk-477436
(Miután állandóan a Fideszt és Orbánt vádolják lopással a tolvajok stílszerűen úgy mondhatnók, hogy háromszorosan visszalopta...)