A Közös Agrárpolitika jelentősége leginkább akkor érthető meg, ha megnézzük, az uniós költségvetés mekkora részét teszi ez ki.
Ez a hétéves költségvetések legnagyobb pillére, a KAP-kifizetések nagyságrendileg az uniós pénzek egyharmadát teszik ki.
Ez számszerűsítve a 2021-2027-es költségvetési időszakban azt jelenti, hogy az Európai Unió 378,5 milliárd eurónyi forrást költ majd az agráriumra. Ebből 87,4 milliárd jut majd vidékfejlesztésre, a maradék legnagyobb részét pedig a közvetlen támogatások teszik majd ki. Hiába vannak azonban meg a sarokszámok, az ördög ugyanis a részletekben bújik meg – ezért is vitáztak három éven át a reformjavaslatról.
Mi volt olyan fontos az uniós gazdáknak, hogy arról három évig nem tudtak döntést hozni?
A jelentősen elhúzódó döntéshozatali folyamat részben az EU strukturális felépítéséből fakad. A bizottsági javaslattétel után ugyanis mind az Európai Parlamentnek, mind az Európai Unió Tanácsának (ez utóbbi jelen esetben leegyszerűsítve a tagállami agrárminisztereket jelenti) ki kellett alakítania egy-egy olyan álláspontot, ahonnan egyáltalán el lehet kezdeni tárgyalni. Ezt mindkét szervezet egészen 2020 októberéig halogatta, így a legelső háromoldalú KAP-egyeztetésre a Bizottsággal november 10-én került csak sor.
A reformjavaslat három kulcsszó köré szervezte az ötleteket:
a Bizottság célja az volt, hogy legyen igazságosabb, zöldebb és rugalmasabb a Közös Agrárpolitika.
Mindezek érdekében számos teljesen új elemet emeltek be az agrárpolitikai keretrendszerbe. A KAP tartalmaz majd többek közt egy szociális feltételrendszert, miszerint a gazdáknak szigorúan be kell majd tartaniuk az uniós munkajogi előírásokat ahhoz, hogy támogatásokat kaphassanak. Emellett a tervek szerint a támogatások egy részét kötelezően a kisbirtokos gazdákhoz kell majd átcsoportosítani, s a fiatal gazdáknak is több jut majd. Külön támogatást kapnak majd azok, akik elkötelezik magukat a klíma- és környezetbarát megoldások mellett, és a vidékfejlesztési források több mint harmadát is ilyen célokra kell majd fordítani. Emellett pedig egyszerűsödnek az EU-szintű szabályok, és a tagállamoknak külön KAP stratégiai terveket is be kell nyútaniuk ez év végéig.
„Lehet teljesen bió módon termelni, csak akkor szólni kell a földlakók egyik felének, hogy holnaptól nem lesz mit enni” – Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a Makronómnak
Mi várható a következő hétéves tervezési időszakban agrárszemmel nézve?
A Közös agrárpolitika két pilléren nyugszik. A normatív támogatásokat valamilyen mérhető naturália – földterület, állatlétszám – alapján fizetik ki, a Vidékfejlesztési program forrásaira pedig pályázni kell. Az első pillérhez nem szabad, a másikhoz viszont kötelező saját, tagállami forrásokat hozzátenni. Azt minden ország maga döntheti el, hogy mennyivel egészíti ki az uniós büdzsét. Eddig Magyarországon 17 százalék volt a nemzeti társfinanszírozás, ez most teljesen megváltozik, 80 százalékkal egészítjük ki a Brüsszelből érkező forrásokat. Ezzel megháromszorozódik a rendelkezésünkre álló pénzösszeg, 4265 milliárd forintot kell elköltenünk a következő időszakban.
Kicsit távolabbról szemlélve az EU-t, mit gondol a szerepéről az agráriumban?
Vannak sajnos nagyon elcsúszó gondolatai az uniónak. Ilyen például a Dél-amerikai Közös Piaccal megkötni tervezett szabadkereskedelmi megállapodás: ebben az európai mezőgazdaságot koncként dobtuk oda az ipari termelés exportnövekedésének érdekében. Aztán itt van az Európai zöldmegállapodásnak nevezett terrortámadás az agrárium ellen. A tervezet meghirdetése előtt az Európai Bizottság nem készíttetett hatástanulmányokat, szemben az USA agrárminisztériumával, amely kiszámolta, hogy akár tizenöt százalékkal csökkenhet az európai agrártermelés a megállapodás hatására, egyes ágazatok esetében pedig akár hetvenszázalékos áremelkedés is jöhet. Tehát vesztenek az európai mezőgazdasági termelők és a fogyasztók is. Hasonló sületlenség a növényvédő szerek felhasználásának ötvenszázalékos csökkentési terve is. Ezek a növények „gyógyszerei” és „vitaminjai”, amelyeknek a felhasználására szükség van. Lehet teljesen bió módon termelni, csak akkor szólni kell a földlakók egyik felének, hogy holnaptól nem lesz mit enni.
A korábbi, teljes interjúnkat itt érheti el.
A Közös agrárpolitika két pilléren nyugszik. A normatív támogatásokat valamilyen mérhető naturália – földterület, állatlétszám – alapján fizetik ki, a Vidékfejlesztési program forrásaira pedig pályázni kell. Az első pillérhez nem szabad, a másikhoz viszont kötelező saját, tagállami forrásokat hozzátenni. Azt minden ország maga döntheti el, hogy mennyivel egészíti ki az uniós büdzsét. Eddig Magyarországon 17 százalék volt a nemzeti társfinanszírozás, ez most teljesen megváltozik, 80 százalékkal egészítjük ki a Brüsszelből érkező forrásokat. Ezzel megháromszorozódik a rendelkezésünkre álló pénzösszeg, 4265 milliárd forintot kell elköltenünk a következő időszakban.
Vannak sajnos nagyon elcsúszó gondolatai az uniónak. Ilyen például a Dél-amerikai Közös Piaccal megkötni tervezett szabadkereskedelmi megállapodás: ebben az európai mezőgazdaságot koncként dobtuk oda az ipari termelés exportnövekedésének érdekében. Aztán itt van az Európai zöldmegállapodásnak nevezett terrortámadás az agrárium ellen. A tervezet meghirdetése előtt az Európai Bizottság nem készíttetett hatástanulmányokat, szemben az USA agrárminisztériumával, amely kiszámolta, hogy akár tizenöt százalékkal csökkenhet az európai agrártermelés a megállapodás hatására, egyes ágazatok esetében pedig akár hetvenszázalékos áremelkedés is jöhet. Tehát vesztenek az európai mezőgazdasági termelők és a fogyasztók is. Hasonló sületlenség a növényvédő szerek felhasználásának ötvenszázalékos csökkentési terve is. Ezek a növények „gyógyszerei” és „vitaminjai”, amelyeknek a felhasználására szükség van. Lehet teljesen bió módon termelni, csak akkor szólni kell a földlakók egyik felének, hogy holnaptól nem lesz mit enni.
Az elhúzódó vita nem arról szólt, hogy szükség van-e reformra illetve a fenti intézkedésekre, hanem sokkal inkább
abban nem tudtak dűlőre jutni az uniós szervek, hogy a források pontosan hány százalékát allokálják az egyes reformcélokra.
az uniós szervek, hogy a források pontosan hány százalékát allokálják az egyes reformcélokra.Kiemelt vitatéma volt például, hogy az agrárforrások hány százaléka jusson környezetbarát gazdálkodásra. Ebben az EP eleinte 30 százalékhoz ragaszkodott, a portugál EU-elnökség pedig 20 százalékról kezdett tárgyalni – a hétfői alku kompromisszumos lett, végül 25 százalék jut majd erre. Szintén kompromisszum született a kisgazdák megsegítését illetően. Az EP 12 százalékot csoportosított volna át részükre a nagybirtokosoktól kötelezően, a Tanács álláspontja 7,5 százalékról indult. Itt a Tanács engedett egy hajszálnyival többet, a végső kompromisszum ugyanis 10 százalék lett. Továbbá, a Tanács kezdetben nem volt nyitott az EP azon javaslatára, hogy szociális alapon segítsék a rossz körülmények közt dolgozókat, s ne kaphasson támogatást az, aki nem tartja tiszteletben az uniós munkajogot. Ebben végül a Parlament verte át az akaratát, és a Tanács engedett.