Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
Annak érdekében, hogy elősegítsék a gyermekek boldogulását a digitálisan központosított jövőben, Japánban az általános- és középiskolák diákjait számítástechnikai eszközzel látták el.
A szigetországbán mostmár minden iskolapadon található egy táblagép, ami lehetővé teszi a diákok számára, hogy egészen korai időszaktól otthonosan használják az elektronikai eszközöket és hatékonyan fejlődjenek a digitális világban. A Global and Innovation Gateway for All (GIGA) iskolai program eredetileg 2019-től 2024-ig terjedő 5 éves időszakban valósult volna meg, de a Covid-19 járvány okozta lezárások miatt a japán kormány felgyorsította a folyamatot és már idén áprilisra elérték, hogy szinte az összes iskolában elérhetőek a szükséges felszerelések.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a tanórákon a tananyagot kivetítik a táblára, illetve a tanulók saját tabletjére is, majd az elméleti rész után kisebb csoportokat alkotva közösen készítenek egy jegyzetet a diákok a leadott anyagról. A tableteket pedig nem csak az elméleti órákon tudják használni, hanem például a művészeti órákon is, ahol animációkat készítenek, vagy a testnevelési órákon, ahol videókat vesznek fel a diákok a saját gyakorlatsorukról és visszanézve láthatják, hogy hol kell javítaniuk a testtartásukon.
Ez a digitalizálódás pedig nem csak a tényleges tanórákat egyszerűsítette le, hanem a tanárok felkészülési idejét és az adminisztratív tevékenységet is csökkentette. Így a tanárok ismét arra fókuszálhatnak, amiért ezt a szakmát választották: több időt tölthetnek a diákjaikkal, és jobban tudnak összpontosítani az egyéni tanulási igényekhez igazított oktatásra.
A koronavírus járvány miatti lezárások alatt pedig a terepgyakorlatokat is sikeresen megoldották az online térben, ugyanis megfelelő programok használatával közvetlenül össze tudták kapcsolni a diákokat a külsős szakértőkkel.
A digitális rendszer átlátható, az adatok rögzítésével pedig rugalmasan lehet igazítani a tanórák anyagát és így egyetlen gyermek sem maradhat le társaitól. A rendszer célja az, hogy kompetens, önállóan cselekvő és gondolkodó egyéneket neveljenek, akiket már az iskolában felkészítenek a digitális korszakra.
A cikk szerzője Blősz Dalma.
(fotók: JapanGov)