Először is, az Egyesült Államok viszonylag szabadpiaci megközelítést alkalmaz a felsőoktatás terén, tehát nem támaszt nagy elvárásokat a hallgatók felé, így könnyű bekerülni az egyetemekre. Másodszor pedig az intézmények nem egyetlen „szaktudással” látják el a hallgatókat, hanem komplex szolgáltatást kínálnak, melyből a hallgatók kedvük szerint hasznosíthatják a tanultakat.
Emellett pedig, amikor az amerikai egyetemek összeállítják a tanulócsoportokat, akkor mindig külön figyelmet fordítanak arra, hogy különböző típusú és beállítottságú emberek kerüljenek egy csoportba, hogy tágítsák egymás látókörét és fejlődhessenek egymás által is.
Azonban az, hogy szinte bárkit felvettek az egyetemekre, aki tanulni szeretett volna, az ahhoz vezetett, hogy az iskolák egy idő után kicsinek és alulfinanszírozottnak bizonyultak. Merev tantervhez ragaszkodtak és az órákat nem szakosodott, gyakran rosszul fizetett professzorok tartották, így az oktatás egyáltalán nem volt színvonalas.
Mi történt ekkor Európában?
Eközben Európában egészen más volt a helyzet. A protestáns reformáció után az európai államok hajlamosak voltak nagyvonalúan finanszírozni a szigorú keretek között működő egyetemeiket. Az órákat jól fizetett köztisztviselők tartották, akiket az oktatási minisztériumok szakosodott professzorai osztottak be. Így ezek az intézmények fokozatosan kezdték uralni a kutatási tevékenységeket, és egyáltalán nem volt meglepő, hogy az amerikai egyetemek nem tudtak ezzel versenybe szállni.
Az amerikai felsőoktatás felemelkedése