Káosz és zűrzavar Budapesten: kiderült, miért adta meg magát a 2-es metró
A BKK munkatársai profin jártak el, így mindenki biztonságosan kijutott.
Az utóbbi években sokat hallani az önvezető autókról, viszont nagyobb járművekről, például automata buszokról nem igazán esik szó, pedig a potenciális fejlődés, amit az automatizáció jelenthet a tömegközlekedés átreformálásában, tetemes lehet.
Gondoljunk csak bele: az éjjel-nappal elérhető szolgáltatások nem igénylik a járművezetők éjszakákon át tartó ébrenlétét, és sokkal több járművet lehetne az utakra terelni a személyzet azonos mértékű növelése nélkül. Ez a jövőkép az Egyesült Királyság városában, Cambridge-ben már valósággá vált, hiszen bemutatták az Aurrigo Auto Shuttle önvezető buszát, melyek mindegyike tíz utas szállítására alkalmas.
Az új buszok 22 kW-os villanymotorral és egy 47 kW-os akkumulátorral vannak felszerelve, melyek körülbelül 160 kilométer megtételét teszik lehetővé két töltés között. A buszok kifejlesztésében az Aurrigo automata járműveket gyártó vállalat, a Greater Cambridge Partnership és a Cambridge-i Egyetem egyik kutatócsoportja vett részt.
– mondta Claire Ruskin, a Graiter Cambridge Partnership igazgatósági tagja.
Először csak felügyelettel
Mivel az autonóm járműveket emberi felügyelet nélkül kívánják működtetni, a próbaidő alatt egy biztonsági kezelő tartózkodik majd a járatokon. Az igaz, hogy így eleinte nem valósulna meg az önvezető tömegközlekedés ötlete, viszont, ha a járművek sikeresen átmennek a próbaidőszakon az intézkedéseket idővel visszavonják.
Az Auto-Shuttles buszok talán egyik legszembetűnőbb jellemzője a hipermodern külső kialakítás. A szögletes, hullámzó vonalaival és a sokoldalú panelekkel felszerelt jármű olyan agresszív kialakítást idéz fel, amit az elmúlt években a Lamborghininél láthattunk. Bár a hipermodern megjelenésnek nincs sok köze a jármű teljesítményéhez, az élvonalbeli megjelenés nagyban hozzájárulhat a projekt szélesebb körű megismertetéséhez.
A Daily Express hírlapja szerint a projektnek akadt pár ellenzője, néhányan pedig úgy gondolják, hogy az önvezető buszban nagy potenciál van egy közlekedési baleset okozására. Mégis nehéz elképzelni, hogy a körülbelül 30 km/ órával közlekedő buszok nagy problémát okoznának. Ha minden jól megy, akkor a környék lakosai hamarosan olyan tömegközlekedést tudnak igénybe venni, mely napszaktól és időjárástól függetlenül szállítja el őket oda, ahova csak szeretnék.
A cikk szerzője Pál Fanni.