„Ez a bagázs ellopta a jövőnket” – százmillióból szidja a kormányt a népszerű YouTube-csatorna
A cég alig két év alatt megtizenötszörözte a bevételét.
Egy fiatal amerikai tartalomkészítő nem elégszik meg kiugró sikereivel a saját területén, szeretne a YouTube Elon Musk-jává válni. Innovatív gondolkodása nem csak videóiban, de üzleti stratégiájában is jelentős szerepet kap.
A YouTube-on már a csúcsra tört
A 22 éves Jimmy Donaldson, azaz MrBeast egy hatalmas megasztár a tartalommegosztó oldalon. Hat YouTube csatornát üzemeltet, köztük a MrBeast, a MrBeast Shorts és a Beast Reacts. amik összesen 91 millió feliratkozóval rendelkeznek. Videóinak több mint 13 milliárd az összes nézettsége és tavaly, a járvány idején ő lett Amerika legnépszerűbb Youtubere. Donaldson azonban korántsem elégedett ezzel az eredménnyel. Szeretné meghódítani a technológiai és az üzleti világot is.
Nem csak videók gyártásában eredményes
Ennek érdekében elindított egy mobil játékalkalmazást és a MrBeast Burgert, mely egy ételrendelés közvetítő lánc, melyen keresztül már 1 millió hamburgert adott el. Márciusban egy pénzügyi hálózat tanácsadója lett, amely üzleti eszközöket biztosít online tartalomkészítők számára. A múlt hónapban pedig megbízott egy céget, hogy az általa készített tartalmakat terjesszék a közösségi média felületein.
Egy sztár stratégia
Donaldson átfogó és újító szemlélete inspiráló példa lehet annak az 50 millió influenszernek, akik mára világszerte hatalmas üzleti erővé váltak. Manapság ez a tevékenység jelenti a leggyorsabban növekvő ágazatot a gazdaságban, a SignalFire kockázatelemző cég tavalyi jelentése szerint. A szakértők véleménye, hogy MrBeast fantasztikus tartalmi stratégiával rendelkezik, ugyanakkor ugyanolyan innovatív és eredményes az értékesítésben és a bevételmaximalizálásban is.
Érdemes volt nem feladni
Az indulás Donaldson számára sem volt zökkenőmentes. Korai videóit és bejegyzéseit sok kritika érte, sértő és rágalmazó poénjai miatt. Később, több volt alkalmazottja is rossz munkakörülményekről számolt be. A múlt hónapban aztán a rajongói haragjával is szembesülnie kellett, ugyanis közülük sokan jelentős összegeket veszítettek egy, Donaldson által népszerűsített és részben az ő tulajdonában lévő, kriptovaluta bukása miatt. A vádakra a Youtuber személyesen nem reagált, egy képviselője a sértő tartalmú videókat úgy kommentálta, hogy azok még Donaldson fiatal korának tudhatóak be, és ma már, érett felnőttként természetesen nem mondana ilyeneket.
Célok a nézettségen túl
A nehézségek és elítélhető ballépések, reakciók ellenére számos Youtuber tartja legnagyobb példaképének a sztárt, akinek nem csak videós ötleteit, hanem üzleti stratégiáját is szívesen másolnák le. A TikTok alapítója, Josh Richards (19) is úgy véli, hogy MrBeast az egyik legnagyobb inspiráció az egész Z generáció számára. Az ő példáján keresztül a fiatalok megtanulhatják, hogy hogyan kell vállalkozásokat felépíteni, és küzdeni, akár komolyabb célokért is, mint a nézettség vagy a hírnév.
Egy igazi vírusvideó receptje
Donaldson még 2012-ben, középiskolásként alapította első YouTube csatornáját. Aztán annak érdekében, hogy kiismerje az oldal ajánlási algoritmusát, különböző műfajú videókat kezdett készíteni. Volt, amelyikben olyan számítógépes játékokkal játszott, mint a Call of Duty, sokszor élő közvetítésben videókhoz fűzött kommenteket, és számos vicces videó összeállítást is feltöltött. Aztán 2018-ban megalkotta azt a formátumot, mely végül sztárt csinált belőle. Ezek a jótékonysági szenzációkat tartalmazó videók olyan akciókról szóltak, amikor több ezer dollárt adott véletlenszerűen embereknek. Megörökítette, ahogyan így tesz az Uber sofőrjével vagy hajléktalanokkal, és rögzítette a meglepettségüket és az őszinte örömüket is. Kiderült, hogy a nagylelkűség és az emberi reakciók, pénzzel keverve, jelentik a tökéletes vírusvideó receptjét, így videóit milliók kezdték el nézni a YouTube-on.
A nézettség szállítja a nyereséget
Eleinte egyébként az adományozott összegek szponzorációból származtak. Később aztán, ahogy még tovább nőtt a nézettség, ezzel párhuzamosan egyébként az adományozott összegek nagysága is, már saját maga is képes volt finanszírozni az adakozást a reklámbevételekből. Ezután további haszonra tett szert olyan reklámtermékek értékesítéséből, mint a zokni, kulacs vagy póló. Donaldson egy nyilatkozatában elmondta a Bloombergnek, hogy mivel már tudja, milyen a jó vírusvideó, elegendő csak sokat gyártani belőle és így korlátlanul kereshet pénzt.
A kulisszák mögött más volt a kép
2018-ra Donaldson egy kis irodában dolgozott, körülbelül egy tucat alkalmazottal, ami aztán 2019 elejére már meg is duplázódott, így nagyobb irodába is kellett költözniük. Alkalmazottai közül a legtöbben a barátok, a család és az ismerősök közül kerültek ki. A közeli barátok társsztárokként is közreműködtek videóiban. Bár kezdetben sokan szívesen dolgoztak a Youtubernek, lelkesen azonosultak a jótékony videók üzenetével, mára egy részük kevésbé jó érzésekkel emlékszik vissza a közös munkára.
Több korábbi alkalmazott is beszámolt a sztár kiszámíthatatlan viselkedéséről, aki egészen eltérő arcát mutatta a színfalak mögött, mint a kamerák előtt. Van, aki minősíthetetlen hangnemről, mások elviselhetetlen perfekcionizmusról számoltak be. Egyik korábbi beosztottja aztán egyszer feltöltött egy leleplező videót a saját YouTube csatornájára, azonban az akció fordítva sült el. Ugyanis számos rajongó felháborodott, és bár nagyrészük kiskorú gyermek, olyan durva reakciók is voltak, melyek halálos fenyegetéseket és gyűlölettel teli megjegyzéseket tartalmaztak. Néhányakban azért az indulatok, és a negatív beszámolók kétségeket ébresztettek, hiszen nem elég pozitív tartalmú videókat készíteni, ha közben kamerák nélkül nyoma sincs a jószándéknak.
Van, aki nem tud veszíteni
A nézők többségét azonban el sem érték a Donaldson körüli botrányok. Lelkesen vásárolják a MrBeast termékeket, melyekkel meggyőződésük, hogy jótékony célokat is szolgálnak. A szórakoztatáson kívül a jótékonyság amúgy is nagy szerepet kap Donaldson koncepciójában. 2019-ben például, amikor elérte a 20 millió feliratkozót a YouTube-on, azzal ünnepelt, hogy elültetett 20 milliót fát. És mivel az emberek szeretik a jót támogatni, az előrejelzések szerint a következő egy évben Donaldson lehet a legtöbb YouTube feliratkozó birtokosa a világon. Arra pedig számítani kell, ahogy gyarapodik követőinek száma a tartalom megosztó oldalon, úgy fognak felbukkanni az újabb követők az üzleti életben is.
A cikk szerzője Papp Helga.