Fáradt, enervált megjegyzés az év modellje című bullshithez
Sokkal fontosabb és súlyosabb problémákkal bajlódunk, mint pár éve, amikor a mozgalmatok elfoglalta az agonizáló baloldal helyét a céges érdekeltségek miatt.
Míg a valódi élet a vírus által lelassulni kényszerült és arra ösztönzött bennünket, hogy az elhatalmasodott kifelé élést megszüntetve befelé figyeljünk, a szűk mikroközösségeinkre koncentrálva. Addig az online tér, a technológia és az innovációk világa, mintha ezzel párhuzamosan felültek volna a Hyperloopra . Ezen területeken óriási, szinte napról-napra történő rohamléptű változások következtek be. Éppen, hogy elkezdtük megérteni mi az, hogy blockchain vagy NFT , a különböző iparágak és vállalatok már el is kezdték magukévá tenni. A divatipar digitalizációjának fellendülése izgalmas új specializációt jelent a művészek számára.
A videojátékokban a karakterek testreszabása és a ruhák megváltoztatása mind a játékélmény része. Ami eddig játék volt, most félvalósággá alakul. A Kreatív Művészetek Egyetemének (UCA) Divat- és Textilipari Iskolája új mesterképzést indít a digitális divat területén.
Digital Fashion program
A képzés nyitott a különböző területekről érkező szakemberek számára, mint divat, informatika és más tudományok. A 3D tervező szoftver előzetes ismerete nem szükséges, ezeket a készségeket a tanfolyamon a hallgatók elsajátítják. A nem divat vagy játékbeli háttérrel rendelkező hallgatóknak intenzív mintavágó és ruhaépítő foglalkozásokat kínálnak, hogy felgyorsítsák őket a ruhaalkotás folyamatainak kreatív megélése érdekében. A hallgatók a digitális divat és a kapcsolódó technológia három területébe kapnak betekintést: játékok, e-kereskedelem és igény szerinti gyártás. Mind a 3D eszközök előállításán alapulnak, de magukban foglalják a digitális bemutatótermekhez és a virtuális kifutókhoz kapcsolódó technológiákat is.
A digitális divat ösztönzői
Ha a jelenlegi világunkat nézzük, akkor azt mondhatjuk, hogy adta magát az iparág ezen irányba való elmozdulása. Csupán néhány dolog kombinációja és események együttállására volt szükség: a technológia elérhetősége (Clo3D, NFT, blockchain), a fogyasztók ösztönzése a fenntarthatóbb divatipar felé, a COVID-19 által bevezetett korlátozások és végül a játékok növekvő népszerűsége, amely egy több milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát.
A művész
A digitális divat lehetőséget kínál a kreatív lehetőségek körének kibővítésére. A virtuális ruhák olyan anyagokból is elkészíthetőek, amelyek fizikailag nem léteznek, például tűz vagy víz. Ez egy lehetőség a divattervezők számára, hogy felfedezzék a metaverzió jellegzetes és kihívásokkal teli világát. Azonban ugyanígy esély a játékkészítő művészek számára is, hogy megismerjék a divattervezést.
A fogyasztó
Az Egyetem úgy véli a felhasználó számára éppen olyan fontos a virtuális játékbéli identitása, mint akárcsak a fizikai, így ez egy lehetőség arra, hogy újragondolja azt. A virtuális alteregót extravagánsabban lehet öltöztetni, nem kell aggódni a kényelem és a praktikum vagy akár mások véleménye miatt. A digitális divat a fogyasztók számára is lehetőséget jelent fenntarthatósági célkitűzések teljesítésére. A fenntarthatóság a divatrajongók számára nagyon fontos, ezért az ipar is kiemelten kezeli. A digitális divat lehetővé teszi az igény szerinti darabszám legyártását és a hulladék mennyiségének csökkentését, ami hatalmas probléma az iparban.
A márkák
Számos előnye mellett a márkáknak, jelentős költségekkel jár a digitális divat, ugyanis az megköveteli tőlük, hogy radikálisan átgondolják üzleti modelljeiket ahhoz, hogy áttérjenek az igény szerinti gyártásra. Az e-kereskedelem nagy előrelépéseket tesz, és az előrejelzések szerint továbbra is folyamatosan növekszik. Ehhez képest a fizikai kiskereskedelem sínylődik. A 3D-s eszközök, a virtuális bemutatótermek, és a virtuális kifutók tovább bővülnek. A játékok a divatmárkák számára tökéletes belépési utat jelentenek a digitális divat elfogadtatásához, és további bevételi forrást hoznak létre anélkül, hogy radikális változtatásokat vezetnének be.
Elhelyezkedési lehetőségek
A digitális divat lehetőségeinek több kulcsfontosságú területe van: a játékok, a marketing és az e-kereskedelem, valamint a divat ellátási lánca és az üzleti modellek. Az iskola célkitűzése, hogy a digitális divatművészek olyan játék és 3D eszközöket hoznak létre, amelyeket az e-kereskedelmi platformok felhasználhatnak, vezető szerepet vállalva a virtuális kiskereskedelmi élmények kialakításában, melyek végül szorosan részt vesznek az igény szerinti termelés felé vezető üzleti átalakításokban.
A cikk szerzője Szalga Bogi.