A sikeres magyar vállalkozások kulcsszerepet tölthetnek be a további gazdasági felzárkózásban
A magyar tulajdonban lévő szegedi Florin Zrt. évtizedek óta a hazai háztartásvegyipar egyik meghatározó gyártója. A Magyar Multi Program 2019. évi körének pályázójával arról beszélgettünk, milyen változtatásokra volt szükség a koronavírus-járvány miatt, és hogyan reagált cégük az egészségügyi válsághelyzetre. Eredményük világszinten kimagasló: a vírusra válaszul hat hét alatt építették fel új kézfertőtlenítőszergyártó üzemüket, a kijárási korlátozás idején 4 millió darab fertőtlenítőt értékesítettek, ami azt jelenti, hogy minden magyar háztartásba jutott egy. A Makronóm interjúja a vegyipari cég tulajdonos-ügyvezetőjével, Barta Attilával.
A tavalyi évben bekerültek a Magyar Multi Program támogatottjainak körébe. Megkapták már a támogatást, és ha igen, mit sikerült realizálni belőle?
A Magyar Multi Programban 716 millió forint értékű beruházáshoz nyertünk támogatást.
továbbá marketing- és márkaépítési támogatást kaptunk. A megvalósításhoz igénybe vettük a támogatási előleget, ezen felül saját forrásból és bankhitelből fedeztük a fejlesztést. A támogatás teljes lehívására a beruházás lezárulta után van módunk, amire hamarosan sor kerülhet.
Barta Attila, a Florin Zrt. tulajdonos-ügyvezetőjeA koronavírus-járvány hogyan befolyásolta a termelést? Milyen változtatásokra volt szükség a beszállítókkal való együttműködés és a konkrét gyártás terén?
A járvány első jelei január utolsó hetében jelentkeztek nálunk, az emberek több kézfertőtlenítőt vásároltak. Márciusban megjelent a betegség Olaszországban, a WHO világjárvánnyá minősítette azt.
Volt olyan, hogy naponta 300-400 telefonos megkeresés érkezett hozzánk. Naponta gyártottunk 10 egységet, de csak a meglévő partnereinknek kellett volna 200 egység.
Mi erre a protokoll? Vagy ez annyira rendkívüli helyzet, hogy most kellett kitalálni?
Meg kellett határozni a prioritásokat. Március elején az Állami Egészségügyi Ellátó Központtal és az Innovációs és Technológiai Minisztériummal elkezdtük az egyeztetést. Azt láttuk, hogy nagyon gyorsan, nagyon drasztikusan kell növelni a kapacitásainkat. Elkezdtük a többszörös toborzást. Itt Szegeden mi vagyunk a második legnagyobb diákfoglalkoztató cég, most is sok diákot foglalkoztatunk.
és az összes erre alkalmas csomagolóanyagunkat felhasználtuk. Leálltunk a nem fertőtlenítőszer jellegű termékek gyártásával, túlórát, szombati műszakot rendeltünk el, bevezettük a harmadik műszakot.
Mennyi idő alatt álltak át?
Napok, órák alatt. Azt láttuk, hogy bármit csinálunk, az még mindig nem fogja jelentősen javítani a helyzetet. Pont futott a Magyar Multi Program, amelynek keretében új gyártócsarnokot akartunk építeni, viszont annak a csarnoknak egy kisebb része lett volna fertőtlenítőszer gyártásra alkalmas. A tervet gyorsan átalakítottuk úgy, hogy az egész üzem alkalmas legyen fertőtlenítőszer gyártásra. Normál esetben egy építkezés fél–egy év lenne, mi kiszámoltuk, hogy május elsején fog tetőzni a vírus. Május elsején beüzemeltük a gyárat, tehát
ami próbaüzemi szinten már alkalmas volt a gyártásra. Mindemellett kezelni kellett a többi fennakadást is. Például
Az ITM koordinálásával sikerült megoldani a folyamatos alkoholellátásunkat, de a csomagolóanyag-ellátásunk biztosítása összetettebb feladat volt, mert a meglévő beszállítóink nem tudtak hirtelen például ebből
Hogyan tudták ezt áthidalni?
Próbáltunk különféle megoldásokat keresni, egy más típusú műanyag flakont készíttettünk. Volt eset, hogy a szükséges fejlesztés végrehajtásában mi segítettünk a gyártónak. Az új partnereink között akadt például autóipari műanyagtermékeket gyártó cég, amely a hirtelen felszabadult kapacitását állította át flakonok készítésére.
Kicseréltük a pumpákat push pull kupakokra.
Hogyan alakult az exportálás ebben az időszakban? Cél volt ez, vagy inkább a hazai piacra koncentráltak?A járványügyi veszélyhelyzetben az ország fertőtlenítőszerekkel való ellátásának volt abszolút elsőbbsége a termelésünkben. Ezen belül is az egészségügyi és közintézmények, közszolgáltatók számára szükség mennyiség gyártása. Mivel fertőtlenítőszerekből teljesen leállt az import ebben az időszakban, ez volt a legfontosabb, hiszen a Florin gyárt olyan professzionális fertőtlenítőszereket is, amelyeket a kórházakban használnak. Mindenki csak utánuk következhetett. Exportra ilyen helyzetben gondolni se lehetett, bár
Miután a járványhelyzet kicsit lecsökkent, a kapacitásunk nőtt, illetve más piaci szereplők is megjelentek hasonló termékekkel, valamennyi exportot már meg tudtunk valósítani, de ez nem jelentős.
Bevétel szempontjából mennyiben volt más egy koronavírus előtti, és egy koronavírus alatti hónap?
Körülbelül megnégyszereztük a bevételünket, mert ennyit tudtunk teljesíteni. Viszont ez szinte csak a fertőtlenítőszerekből folyt be.
2019-ben egy negyedévben 600 ezer darab fertőtlenítőszert gyártottunk, most egy hét alatt gyártottunk és értékesítettünk ugyanennyit. 99 napig tartott a kijárási korlátozás, ez idő alatt 4 millió darab fertőtlenítőt értékesítettünk, ez azt jelenti, hogy
A Brado Life fertőtlenítők végig optimális áron voltak kaphatók, szemben a versenytársakkal, én is az önök termékeit használom. Prioritás volt önök számára, hogy a termékeik elérhető áron maradjanak?
Megdöbbenve tapasztaltam, hogy egy fél literes fertőtlenítőszer akár 4-5 ezer forintos áron is polcra került. Vannak termékeink, amelyeknek változott az áruk, de alapvetően azért volt szükséges emelni, mert az alapanyagok megdrágultak. Tudatos üzletpolitikai döntés volt, hogy mindvégig
Mi hosszú távra tervezünk a piacon, nem a rövid távon elérhető extra haszon a fontos számunkra.
Az előzetes tapasztalatok fényében hogyan készülnek egy esetleges második hullámra?
A járvány megmutatta, hogy Magyarországon még nincsenek meg azok a kapacitások, amelyekkel belföldi gyártásból egyik napról a másikra gond nélkül meg lehetne oldani ilyen rendkívüli helyzetben az egészségügyi intézmények, közszolgáltatók, cégek és a lakosság együttes ellátását fertőtlenítőszerekből. Ezért
Szeretnénk sokkal nagyobb tárolókapacitásokat kialakítani, illetve új termékekkel is készülünk, például felületek fertőtlenítésére alkalmas kendőkkel. Venni szeretnénk öt olyan gépet, amellyel mi magunk állítanánk elő a csomagolást, és venni szeretnénk két olyan gépsort, ahol a csomagolást is a gép állítja elő. Egy év alatt hatalmasat változott a piac, az igények, változtatni kellett a saját terveinken is,
A kézfertőtlenítők magukkal hozták, hogy fejleszteni kell a kézápoló termékeinket is, hiszen az alkohol szárítja a bőrt. A vírus cseppfertőzéssel terjed, ezért létrehoztuk az alkoholos légtérkezelő aeroszolt.
Van olyan cél, elv, küldetés, amit következetesen visznek most is? Van olyan változás, amit a vírushelyzet utáni időszakra is megtartanának?
A vírusnak nagyon sok rossz hatása van. De jó lenne, ha az megmaradna, hogy sokkal egyszerűbben, könnyebben, gyorsabban lehetett ügyeket intézni, emberekkel beszélni. Kialakult egy példátlan összefogás, együttműködés a cégekkel, partnerekkel. Segítettünk egymásnak.
A közeli sportközpont tulajdonosától helyiségeket béreltünk, a műszakokat így tudtuk különválasztani. A toborzási központot is átraktuk oda, a hatos squashpálya volt a tantermünk, ott mentek a képzések. A konyhánkban most a szemben lévő élelmiszeripari cég által javasolt étterem emberei főznek.
Milyen távlatokban mernek most gondolkodni?
Mindig csak arra, mi lesz holnap. Most az az elsődleges, hogy napi szinten ki tudjuk elégíteni az igényeket a koronavírus elleni védekezéshez szükséges fertőtlenítőszerekből, de eközben már a Florin jövőjét is tervezzük és építjük.
de ezzel párhuzamosan a többi területünkről sem feledkezünk meg. Folytatni akarjuk a saját termékeink, márkáink fejlesztését, például a natúr kozmetikumokét is. A beruházási programunk megvalósítása nemcsak a fertőtlenítőszerek, hanem a többi termékünk számára is új lehetőségeket nyit. Célunk az, hogy a fertőtlenítőszerekben, háztartás vegyipari termékekben és kozmetikumokban a régió meghatározó gyártójává váljunk.
Fotók: Juhász Bence Photos