Nagyobb feszültségű rendszerek, Zöldebb motorok: fejlődik az elektromos vasúttechnika

2021. március 20. 03:35

Előrehaladás látszik Európa szerte az elektromos járművek bevezetésével kapcsolatban. A fogyasztók szívesebben választják a tisztább technológiákat, a törvényhozók pedig szigorúbbak a gyártók károsanyag-kibocsátási szabályozását tekintve.

2021. március 20. 03:35
null

Az elektromos járművek folyamatosan javítják a környezeti terhelést azáltal, hogy a szén-dioxid-kibocsátást és a részecskeszennyezést csökkentették. Az innovatív hozzáállást segítik az elektromos vasúttechnika legújabb vívmányai is.

Uniós célok mentén

A motorok kisebbé tétele és azok moduláris rendszerekbe foglalása más kulcsfontosságú elemekkel a következő lépés lehet az elektromos motorok költségeinek csökkentésében, és zöldítésében.

Az Európai Unió idei célja, hogy a blokkban értékesített új autók átlagos flottakibocsátását kilométerenként 95 grammra csökkentse. Azok a gyártók, akik nem ennek az elképzelésnek a mentén termelnek bírságot kapnak. 

Nagyfeszültségű akkumulátor technológia

A kibocsátási célkitűzések az egyik oka annak, hogy az elektromos jövő felé történő elmozdulás folyamatban van. Ugyan az elektromos járművek következő generációjához szükséges technológia még mindig gyerekcipőben jár, mint például a nagyobb feszültségű elektromos rendszerek.

Míg a legtöbb gyártó hagyományosan 400 voltos elrendezéseket alkalmazott, az olyan autógyártók, mint a Porsche és a Hyundai, elkezdték a 800 voltos egységeket bevezetni, nagy környezeti előnyökkel.

Az Európai Unió Drivemode kutatási projektjében, Damijan Miljavec, a Ljubljanai Egyetem Villamosmérnöki Karának professzora is részt vett. A nagyfeszültségű egység egy kompakt moduláris elektromos vasúti technológia fejlesztésére törekszik, ideértve az erőelektronikát, a sebességváltókat és a motorokat. Ezeket a modulokat úgy tervezték, hogy átméretezhetők legyenek a különböző járműszegmensek teljesítményigénye szerint.

Miljavec professzor feladata kezdetben az volt, hogy egy kisebb és zöldebb motort válasszon a modulhoz. 

„A motor sebességét kétszeresére emeltük, 10 000-ről (fordulat/perc) 20 000-re, ami azt jelenti, hogy az azonos teljesítmény fenntartása mellett felezhetjük a motor méretét, ami csökkenti a réz és a mágnesek mennyiségét” – magyarázta a professzor.

Ez azért jelentős lépés, mert az állandó mágneses motorok ritkaföldfémeket használnak, amelyeket fenntarthatatlan módon bányásznak. Azokat az érceket, amelyekből a ritkaföldfémeket kivonják, gyakran nagy mennyiségű mérgező vegyületek, például szulfát, ammónia és sósav alkalmazásával választják el. Egy tonna ritkaföldfém feldolgozása sokkal több tonna mérgező hulladékot eredményezhet.

A Drivemode motorjainak előnyei

A Drivemode szerint, ezen modulok felére csökkentik ritkaföldfémek felhasználását, a cél pedig, hogy teljesen újrahasznosíthatóak legyenek.

Gyakorlatilag a fogyasztók számára is energiamegtakarítást kínálnak ezek a kisebb, könnyebb motorok. A jármű súlyának csökkentésével egyetlen töltéssel képes tovább haladni. Ez a jármű hatékonyságának növekedését eredményezi, ami egy átlagos akkumulátoros elektromos jármű esetében körülbelül 3 százalékkal. vagyis 16 km-rel nagyobb hatótávolságot jelent.

A cikk szerzője: Szalga Bogi
 

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
istvánkeve
2021. március 20. 13:16
"Az Európai Unió idei célja, hogy a blokkban értékesített autók átlagos flottakibocsátását kilométerenként 95 grammra csökkentse. Azok a gyártók, akik nem ennek az elképzelésnek a mentén termelnek bírságot kapnak." Minden világos! Ennél már nem is lehet zöldebb. Ugye kedves Szalga Bogi nehéz dolog ez a furfangos magyar nyelv az EU "elképzeléseiröl" a blokkban értékesített új autókról !
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!