Napjainkban már nem is tűnik olyan elképzelhetetlennek, hogy az autópályán haladva azt vesszük észre, a mellettünk lévő autót nem vezeti senki. Lassan de biztosan eljön az önvezető járművek kora, és már nem kell olyan sokat várnunk arra, hogy egy újabb hatalmas technológiai áttöréssel barátkozzunk meg.
Természetesen az emberek bizalmatlanok, de ez mindig, minden technológiai újításnál így volt. Vegyük csak a mobiltelefonok példáját. 20 évvel ezelőtt még idegenkedtünk tőle, ma pedig már el sem tudjuk képzelni az életünket okostelefonok nélkül. Pontosan ez fog történni most az önvezető autókkal is, bizalmatlankodunk, de lassan és biztosan majd elfogadjuk őket.
Az USA-ban már közel az önvezető autók kora, de még alakulóban a szabályozás.
Azt minden autógyártó pontosan tudja, hogy ezeknek a különleges és modern autóknak rendkívül biztonságosnak kell lenniük. Attól még, hogy nincs bennük kormány, pedál vagy éppen vezetőülés, még ugyanolyan fontos mind az utasok, mind pedig a környezetükben közlekedő más autók biztonságának garantálása.
A szövetségi gépjármű-biztonsági előírások (FMVSS) egyes előírásai meghatározzák azokat a jellemzőket, teljesítményt és vizsgálati eljárásokat, amelyeken – nagyon kevés kivételtől eltekintve – minden sorozatgyártású járműnek át kell mennie az Egyesült Államokban. Végre sikerült tisztázni és frissíteni, pontosan milyen szabályok vonatkoznak az önvezető járművek harmadik, negyedik és ötödik generációjára.
1. Mindenki biztonsága számít
A vezető által kijelölt ülőhelynek intelligens légzsákokkal kell rendelkeznie, amelyek érzékelhetik, ha egy gyermek testtartásától függetlenül az ülésen van. Jelenleg a törvény csak az első utasülésre vonatkozik. Ezzel a fejlesztéssel együtt szükség lesz továbbá egy készenléti lámpára az első utasülésnél, amely megmutatja, hogy a légzsák aktív-e vagy sem.
2. A vezető alatt továbbra is az embert értik, nem az automatizált rendszert
A "vezetőülés" vagy az "első utasülés" a mostani tanulmányokban "első sorként” jelenik meg, amikor mérési és egyéb tesztek referenciapontjaként használjuk. A "vezetőülést" más körülmények között "vezető számára kijelölt üléshelyzetnek" nevezik, jelezve, hogy hol lehet a vezető, ha a jármű gyártója megengedi az ilyen irányítást. De a "járművezető" alatt továbbra is az embert értik, nem definiálják újra, mint automatizált vezetési rendszert.
3. A kézzel működtetett vezetési kontroller nem egyenlő a távirányítóval
Ez egy új kifejezés, amely alatt a hagyományos pedálok és a kormánykerék kombinációját értjük. Az NHTSA határozottan kijelenti, hogy nem okostelefonon vagy táblagépen történő vezérlést, bármilyen távirányítót vagy joystickot jelent.
4. Az autógyártók kiélhetik kreativitásukat
A "kormánykerék" helyett a szabályokban most a "kormányvezérlés" fog szerepelni. Az eddigi műszaki előírásokban sem definiálták tökéletes körnek, a gyártók kísérletezhetnek a formákkal, amennyiben azok megfelelnek a jelenlegi előírásoknak. Az autókba bármilyen kormánykereket és pedálvezérlőket megtervezhetnek, amennyiben két üzemi állapotban működnek: tároláskor nem használhatók; üzembe helyezéskor pedig biztosítják a teljes hozzáférést és a járművezető általi irányítást.
5. Az ülések terén nagyobb a szabadság
A szabályok értelmében a fedélzeti ülésekhez tartozik bármely, az ajtótól nagyjából 30 centiméternél nagyobb távolságban kialakított ülés. Abban az esetben, ha egy sorban két fedélzeti ülés van, csak az egyiknek kell rendelkeznie intelligens légzsákkal és hárompontos biztonsági övvel. A másikat a gyártó választása szerint nem kell légzsákkal takarni, és csak egy öv szükséges hozzá. Ezek a szabályok csak az előre néző ülésekre vonatkoznak, és továbbra sem engedélyezett oldalsó, nyitott elrendezésű, vagy "tábortűz" elrendezésű ülések kialakítása. Felmerült továbbá az igény a gyártók részéről, hogy olyan vezetőülést fejlesszenek ki, amely ,,elrakható”, ha a jármű önállóan közlekedik, azaz önvezető üzemmódban van. Bár a NHTSA úgy véli, egy ilyen fejlesztés szükségtelen, ugyanakkor nem tiltják.
Bár jelenleg még nincsenek olyan autók, amelyek valódi 3. szintű rendszerekkel rendelkeznének – olyanok, amelyek teljesen önállóan közlekednek, miközben a vezető csupán készenléti állapotban van vészhelyzet esetére –, de számos autógyártó teszteli már modelljeit. A forgalomba helyezés előtt azonban még igazolniuk kell, hogy autóik a szokásos szabályok mellett megfelelnek a fenti autonóm szabályoknak is.
Az biztos, hogy a technológia rohamosan fejlődik, és a fenti szabályozások már elkezdték megteremteni a jövő autói számára a törvényi kereteket. Az azonban egyértelmű, hogy mielőtt ezek a járművek ténylegesen forgalomba állnának, még számos kritikus kérdést kell tisztázni és csak akkor érdemes kipróbálni azokat élesben, mikor már minden szempontból biztonságosnak nyilvánították.
A cikk szerzője: Fülöp Réka