Az UNICEF a járvány kezdete óta arra figyelmeztet, hogy a gyermekkor minőségét indikáló kulcsfontosságú mutatók vészesen romlanak. Annak ellenére, hogy az elmúlt években minden területet illetően folyamatos és határozott fejlődést sikerült elérni, a kedvező tendenciákat a koronavírus teljesen megfordította.
A járvány hatása a világ gyermekeire
A vírus által okozott közvetlen, fizikai veszély mellett számos más negatív hatás is éri és fenyegeti a gyerekeket és fiatalokat. A fertőzéstől és betegségtől való félelem is nagy stresszt képes okozni, és ezen a helyzeten tovább ront az elszigeteltség, a bezártság, a barátok és közösség hiánya. Ezek a hatások akár szorongást, depressziót is kiválthatnak. Ezeken kívül azonban egyes országokban még súlyosabb következmények is tapasztalhatóak.
Sérülnek a gyermekjogok
Nőtt a házasságba vagy gyermekmunkára kényszerített, valamint az éhező és szegénységben élő gyerekek száma a világjárvány idején. Ezzel egyidőben viszont szintén a vírus miatt sérülnek olyan, gyermekeket megillető jogok, mint az oktatást, az egészséget, a megfelelő életkörülményeket és szociális biztonságot, a fejlődést, valamint a játékot és szabadidőt, vagy a bántalmazástól és kizsákmányolástól való védelmet biztosító jog.
Az UNICEF vizsgálata szerint szinte minden mutató romlott
Vissza az iskolapadba
Henriette Fore, az UNICEF ügyvezető igazgatója sürgeti az országok vezetőit, hogy mielőbb nyissák ki az iskolákat, oldják fel a korlátozásokat, és ezzel szüntessék meg végre a kialakult oktatási szükségállapotot.
Véleménye szerint nem történhet meg, hogy még egy évig zárva maradjanak az intézmények. Hiszen ez napi szinten is súlyos vészhelyzeteket okoz, de bizonyos területeken minden iskolától távol töltött nap csökkenti az esélyét annak, hogy a diákok a vészhelyzet elmúltával valaha visszatérnek oda.
Az UNICEF álláspontja szerint mindent meg kell tenni az iskolák nyitva tartása, illetve az újranyitás érdekében. Arra is felhívják a figyelmet, hogy amikor az iskolák kinyitják kapuikat óriási támogatásra lesz szüksége a diákoknak, hogy képesek legyen felzárkózni.
A cikk szerzője: Papp Helga