Pénzügy, számvitel, kontrolling? A fő különbségek és képzési, elhelyezkedési lehetőségek a vidéki Magyarországon! (X)
A World Bankot is magába foglaló tanulmány szerint, a Fintech a pandémia idején kétszámjegyű növekedést mutatott a tranzakciók számában és méretében is, így nem meglepő, hogy a pénzügyi hírportálok odavannak a rendszerért.
Az American Banker jelentése szerint, a netbanking tevékenység a fogyasztók körében 35 százalékkal megugrott a koronavírus-járvány alatt. Ez nem meglepő, hiszen sok iroda bezárt és az alkalmazottak otthonról dolgoztak, így a vállalkozásoknak új munkamódszereket kellett kifejleszteniük, amelyekkel hetek, vagy akár napok alatt alkalmazkodni tudtak a körülményekhez. Ennek a hirtelen átállásnak, a Fintech ipar lett a legnagyobb haszonélvezője, mivel a vállalatoknak újabb digitális eszközöket kellett bevezetniük, hogy megfeleljenek a módosult igényeknek.
A pénzügyi és számviteli csapatok azt is felfedezték, hogy a Fintech eszközök segíthetnek a költségek csökkentésében és az egyes műveletek észszerűsítésében is, mellyel jelentősen hozzájárulnak a termelékenység javításához.
A Bain & Company szerint, a világjárvány egyik hatása az, hogy a vállalatok kevésbé voltak eredményesek. A kiadások egyeztetése az egyik módja annak, hogy hogyan lehet a pénzügyi csapatok munkáját hatékonyabbá tenni. Azonban ezen a területen eddig nem történt túl sok innováció. A legtöbb vállalatnál a kiadások egyeztetése és a fizetési jóváhagyások, még mindig nagyon munka- és időigényes feladatnak számítanak.
A rendszer átláthatóbbá teszi az alkalmazottak költekezéseit, a kiszállítások ellenőrzését és a kiadások valós idejű megjelölését is. A világjárvány idején, egyes pénzügyi szolgáltató szervezetek jelentős összegeket fektettek a mesterséges intelligencia fejlesztésébe, hogy még inkább korszerűsítsék az üzleti tevékenységüket. Az ügyfelek kérdéseit és kéréseit értelmező Chat robot segíthet a vállalatok pénzügyi szakembereinek munkájában azáltal, hogy automatizálja azokat a feladatokat, amelyek a számlafizetéssel és a költségfeldolgozással kapcsolatos, alapvető kérdések megválaszolásával járnak.
A szervezetek csalás miatt, évente a bevételeik 5 százalékát veszítik el – derül ki az ACFE felméréséből. Egy tipikus csalási ügy havi 8.300 dolláros veszteséget okoz és felderítése, akár 14 hónapig is eltarthat. Az összes csalási eset, közel egyharmada a belső ellenőrzések hiányából adódott. Sajnos a recesszió és a gazdasági instabilitás idején, a csalások szaporodnak, a járvány pedig a „csalások tökéletes vihara” – mondja Bruce Dorris, az ACFE elnöke és vezérigazgatója.
Itt jön képbe a Fintech, aminek szoftvereibe mesterséges intelligencia és gépi tanulási algoritmusok vannak programozva. Ezeket úgy terveztek, hogy megértsék a vállalat pénzügyeinek szokásait, és az idő múlásával minden új vagy szokatlan dolgot megjelölhessenek felülvizsgálatra. Míg a hagyományos, szabályokon alapuló rendszer, csupán néhány csalást tud kiszűrni, addig a Fintech, olyan kifinomultságot kínál, mellyel az adatokat összehasonlítva könnyen megtalálja a rendellenességeket.
A Fintech bevezetése egy új szemléletet követel meg mely, kissé elvontabb kihívással állítja szembe a felhasználókat– például nem hagyományos módon dolgozza fel a kifizetéseket, valamint másképp határozza meg a pénzügyi politikát. Ezen kívül új, különböző digitális rendszerre való átállást igényel.
Ugyan, ezek az új folyamatok egyszerűbbek és hatékonyabbak, azonban megkövetelik az alkalmazottaktól és a vezetőktől, hogy változtassanak a régi szokásaikon és más módon gondolkodjanak. Ezek a szervezeti változások elengedhetetlenek a folyamat sikerességéhez.
A kifizetések alakíthatóak, így azok az előnyök, amelyeket a pénzügyi szolgáltató szektor, már korábban elsajátított a Fintech eszközök bevezetésével, segíthetik a szervezetet a pénzügyek gyakorlati egyszerűsítésében is.
A cikk szerzője: Blősz Dalma