Börtön helyett modernkori lobotómia
A börtönévek talán percekre lennének csökkenthetők, ha beválna a forradalmian új módszer, amely a mesterséges intelligenciát felhasználva hat az elkövetőkre.
Éppen, hogy csak beépült a köztudatba a VR szemüvegek létezése, máris újabb a képzeletet felülmúló technológiák és fejlesztések látnak napvilágot a videojátékok gyorsan fejlődő piacán.
Gabe Newell az amerikai Valve Corporation vezetője szerint, a jövő rohamléptekben közelít felénk, ahol a videojátékok, az emberek érzelmeiből dolgozva alkotják majd meg, személyre szabottan az egyedi játékélményt.
Newell szerint a futurisztikus jövőképet ábrázoló filmek egyik közkedvelt eszköze, a számítógépek által vezért gondolatok, már az ajtónkban kopogtatnak.
A társaság vezetője a 1 NEWS-nak nyilatkozott az agyi számítógépes interfészek, azaz a BCI-k (brain-computer interface) jövőjéről. A vállalat már több éve tanulmányozza ezt a területet, és folyamatosan dolgoznak a gamer világban való felhasználásán. Newell elismerte, hogy néhány ötlet elképesztőnek tűnhet és talán némelyikük „nem különböztethető meg a tudományos fantasztikumtól”. Meglátásai szerint, azonban a játékfejlesztők, hibát követnének el, ha a jövőben nem vizsgálnák a BCI-ban rejlő lehetőségeket.
Ennek elősegítése érdekében, a vállalat vezetője beszámolt arról is, hogy a társaság jelenleg egy nyílt forráskódú BCI szoftver projektjén dolgozik, ami lehetővé tenné a fejlesztők számára a tesztelést. Különböző hardvereken, például módosított VR (virtuális valóság) sisakokkal próbálják értelmezni az emberek agyából kiolvasott jeleket.
A Valve vezetője szerint, az a szoftverfejlesztő, aki 2022-re nem rendelkezik a tesztlaborjában, ilyen eszközzel az ostoba hibát követ el. Ezt pedig azzal magyarázta, hogy egyszerűen annyi értékes információ nyerhető ki a fejpánttal, hogy kár lenne lemaradni róla.
A fejhallgató az adatokat a játékos testében és agyában végbemenő válaszreakciókból nyeri, melyek értelmezése után könnyen megállapítható a megfigyelt érzelmi állapota. Ezek alapján a fejlesztő célzottan tudja a játékot személyre szabni, például kissé megnöveli a nehézséget, ha a rendszer azt tapasztalja, hogy a játékos unatkozik.
Newell elképzelése szerint ezeket a fejhallgatókat életünk, megannyi területén alkalmazhatóvá tudnánk tenni, hogy javítsunk életminőségünkön. Lehetővé tenné, hogy a felhasználók szerkeszthessék azt, amit látnak és éreznek. Javíthatóvá válna az alvás minősége, a negatív érzések törölhetőek és így tovább. Ez azonban még a jövő zenéje, nem csak a kivitelezésen szükséges dolgozni, de a társadalom számára is megbízhatóvá és elfogadottá tenni.