A válság előtti neoliberális korszak
Magyarország és Lengyelország az utóbbi években gazdaságilag „populista” ideológiát követett, ami kezd átterjedni Közép- és Kelet-Európa más országaiba is – véli Mitchell A. Orenstein, a Pennsylvaniai Egyetem gazdaságpolitika oktatója és Bojan Bugarič, a Sheffield-i Egyetem jogi professzora.
A két kutató a régió gazdaságpolitikai irányát elemző tanulmányában kiemeli, hogy bár a 2008-as világgazdasági válság előtt Közép- és Kelet-Európában még a populistának mondott pártok is gyakran támogatták a neoliberális reformokat, a válság után egy radikális fordulat ment végbe és a térség országai egy konzervatív, erősebb állami beavatkozáson alapuló fejlesztő állami modellt kezdtek alkalmazni.
A szerzők szerint a neoliberális agenda már a kilencvenes évek átmeneti privatizációs korszakában kezdetét vette, amely meghatározta ezen országok külföldi tőkére alapuló gazdasági fejlődési modelljét, amely egészen a 2008-as világgazdasági válságig kitartott.
A kutatók szerint a közép- és kelet-európai kormányok a kilencvenes évek átmeneti időszaka után a külföldi tőkére való kétségbeesett rászorultság miatt követték a neoliberális gazdaságpolitikai receptet, amelynek következtében verseny alakult ki a külföldi tőkéért.
A régió országai ugyanakkor hátránnyal kezdtek bele a neoliberális reformokba,
ugyanis Kína a hetvenes években, a legtöbb fejlődő ország pedig a nyolcvanas évek elején liberalizálta gazdaságát – írja a két kutató.
Összegezve, a kutatók szerint a külföldi tőkére való rászorultság kényszerítette régiónk országait arra, hogy megadják magukat a neoliberális gazdaságpolitikai gyakorlatoknak, de a 2008-as válsággal ez a korábbi trend megtört, a gazdaságpolitikák mindinkább felmondták a korábbi konszenzust és rátértek a konzervatív, fejlesztő állami modellre.
Eközben a hagyományos baloldal teljesen hiteltelenné tette magát azzal, hogy felmondva értékeit, beállt a neoliberális reformok szószólójának. Talán a kommunista örökség ellensúlyozásának kényszere vezetett oda, hogy a baloldal az államszocialista szélsőségből a neoliberális szélsőségbe esett. És persze az uniós csatlakozás is olyan politikai célnak számított, amiért a baloldal készségesen elfogadta a neoliberális reformok megvalósítását – a baloldal a konzervatív, nemzeti irány megfékezése érdekében elárulta gazdaságpolitikai értékeit.
A poszt-krízis populista modell
A 2008-as válság tehát megváltoztatta a politikai irányvonalakat. Orenstein és Bugarič kiemelik, hogy a neoliberális reformok iránti bizalom – a közvetlen külföldi befektetések bevonzása vagy a növekedésösztönzés terén – meredeken csökkent, így
szükségessé vált egy alternatív növekedési modell alkalmazása.
A külföldi befektetések természetesen továbbra is rendkívül fontosak maradtak ezen országok számára is, becsalogatásuk azonban egy más, a neoliberális reformoktól eltérő módszert igényelt.
A két professzor szerint a válság után „populista” pártok léptek ezen országok élére és meggyőző válaszokat kezdtek kidolgozni a neoliberalizmusban csalódott polgárok problémáira. Az új, neokonzervatív gazdaságpolitika ígéretet tett arra, hogy megvédi a hétköznapi embereket a liberális elittől és a gazdasági növekedést a gazdasági önellátásra, valamint egy konzervatív fejlesztő államra építi.
Orenstein és Bugarič hangsúlyozzák, hogy a populista vezetők olyan intézkedéseket támogattak, mint például a bankok visszavétele hazai tulajdonba, különadók kivetése a külföldi kiskereskedelmi cégekre és a nemzeti bajnokok (nagyvállalatok) megerősítése a gazdaság egyes ágazataiban.
Ezek a vezetők több munkahely létrehozására törekedtek, miközben előtérbe helyezték a családi élet konzervatív vízióját, így a cél a bevándorlás elleni küzdelem, a hazai munkaerő gyarapítása és a munkahelyteremtés, az otthon maradás jóléti feltételeinek megteremtése.
A két kutató szerint ezen
új, neokonzervatív gazdaságpolitikai modell úttörői Lengyelország és Magyarország voltak,
ahol tényleg sikerült e modellnek köszönhetően gazdasági eredményeket elérni. Az utóbbi időben sok más közép-kelet-európai országba is átterjedt ez az irányzat, még olyan országokba is, mint Nagy-Britannia.
Lehet-e befektetőbarát egy ilyen modell?
Bár Orenstein és Bugarič elemzése nem tagadja a neoliberalizmust leváltó modell előnyeit, de inkább kritikai jellegű jelzőket (populista, autoriter, soviniszta) használ. Ha a már többször is kritikát kapott magyar (és lengyel) modell valóban populista és autoriter lenne, akkor miért sikerült a válság után továbbra is bevonzani külföldi befektetéseket, miközben az „autoriter rezsimektől” az üzleti élet általában idegenkedik?
Úgy tűnik,
a neokonzervatív, patrióta, pragmatikus gazdaságpolitika megmutatta, hogy a külföldi tőke bevonzása nem lehet cél, legfeljebb eszköz,
de semmiképp sem olyan eszköz, amelynek minden más gazdaságpolitikai és politikai célt alá kellene rendelni.
Röviden, a külföldi tőke bevonzásához semmi szükség neoliberális gazdaságpolitikákra.
Sőt, úgy tűnik, hogy a neoliberális időszakban Magyarországra több alacsony hozzáadott értékű munkahelyet hoztak a külföldi cégek, a nemzeti érdeket előtérbe helyező megközelítés pedig elérte, hogy legalább ennyi, de sokkal magasabb hozzáadott értékű befektetés érkezzen az országba.
Scheiring Gábor, a milánói Bocconi Egyetem oktatója (és az LMP korábbi országgyűlési képviselője) kifejti, hogy ez a gyakran autoriternek és populistának nevezett gazdaságpolitika stabilitást képes nyújtani a vállalatok számára, így azok hosszú távon tudnak tervezni, fejleszteni.
Scheiring szerint a rendszerváltás óta Magyarország egyre nagyobb és értékesebb külföldi befektetéseket vonzott az országba és
a beruházások növekedése felgyorsult azóta, hogy Orbán Viktor egy évtizeddel ezelőtt hivatalba lépett.
Scheiring szerint a legtöbb elemző antiliberálisként és üzletellenesként jellemzi az Orbán-kormány gazdaságpolitikáját, amely szerintük a politikai elit és a hű oligarchák érdekeit szolgálja. „Ez azonban félreértés” – emeli ki a szakértő az Emerging Europe portálnak.
A kutató kifejti, hogy a 2010-es magyarországi parlamenti választások után Magyarország gazdaságpolitikája egyre inkább a vállalkozásbarát intézkedéscsomagok felé tolódott el: a kormány közvetlen pénzügyi támogatásokat oszt mind a nemzeti, mind a nemzetközi vállalkozások számára, amelyek jelentősen meghaladják a 2010 előtti szintet, valamint a korábbiaknál jobban fókuszálnak a nemzeti vállalkozásokra.
Scheiring szerint a kormány új ajtókat nyitott meg a nemzeti kapitalisták előtt
és üzleti vezetőket is meghívott kormányzati posztok elfoglalására. Eközben a Matolcsy György által vitt expanzív monetáris politikát a vállalkozások is kedvezően értékelik.
A lap cikke idézi az ukrajnai amerikai kereskedelmi kamara elnökét, aki szerint
a politikai berendezkedés típusát és jellemzőit nem nagyon figyelik a cégek.
A vállalatok ugyanis azt szeretnék, ha kiszámítható környezetben működnének, ahol egészen hosszú távon is minél jobban képesek előrejelezni a környezetük alakulását. Az üzleti élet nagy veszélye ugyanis a kockázat, a kiszámíthatatlanság – és tegyük hozzá, ezt nem egy olyan instabil liberális demokrácia adhatja meg, amelyet rabul ejtettek a neoliberális érdekcsoportok, emiatt folyamatos a társadalmi elégedetlenség is.
A cégek célja, hogy az ő szempontjukból átláthatók legyenek a kormányzati folyamatok és fenntarthatónak lássák az ország gazdaságának trendjeit. Valójában végül a joguralomról van szó: arról, hogy egy cég biztonságban tudhatja-e eszközeit egy országban. És miért ne nyújthatna nagyobb biztonságot, joguralmat egy nem liberális gazdaságpolitika?
Szakértők felvetik azt is, hogy az egész elemzés a definícióktól függ, hiszen mindenki mást érthet „autoriter” alatt.
Nem autoriter, hanem patrióta
Bár sokak szerint a magyar kormányzás a tiszta liberális demokrácia útjától elszakadó kormányzati formák közé tartozik és gazdaságpolitikáját hevesen kritizálják, de mint azt a Makronómon megírtuk, 2010 óta Magyarország a gazdasági patriotizmus útjára tért át. Ez egy olyan pragmatikus gazdaságpolitikát jelent, amely előtérbe helyezi a hazai érdekeket.
Ahogyan arra Orenstein és Bugarič is utal, a hazai tulajdon kiárusításával
a privatizációs időszakban egy hatalmas egyensúlytalanság jött létre a magyar gazdaságban a hazai és külföldi tulajdonlás között,
amit a patrióta gazdaságpolitika igyekszik helyrehozni. Ez természetesen nem jelenti a külföldi befektetésekkel szembeni szkepticizmust, csupán annak mérlegelését, hogy a külföldi befektetések ne csak a külföldi befektetőnek, hanem hosszabb távon Magyarországnak és a magyaroknak is kedvezzenek.
(Borítókép: MTI)