A magyar után itt a lengyel EU-elnökség: ezekre a témákra fog fókuszálni Varsó
A lengyelek szerint az Európai Unió számára a biztonság minden lehetséges dimenzióban kiemelt jelentőséget kap majd.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) pénteken nyilvánosságra hozott jelentése szerint az Európai Unió 27 tagállamában 933 ezer 987 személygépjárművet helyeztek forgalomba szeptemberben, 3,1 százalékkal többet mint egy évvel korábban.
A négy legnagyobb piac közül Olaszországban növekedett legnagyobb mértékben, 9,5 százalékkal a forgalomba helyezett személyautók száma. Németországban 8,4 százalékos emelkedést mértek, Spanyolországban viszont 13,5 százalékos, Franciaországban pedig 3 százalékos volt a csökkenés.
Az év első kilenc hónapját tekintve azonban súlyos a helyzet: alig több mint hétmillió új autó került az utakra, 28,8 százalékkal, majdnem 2,9 millióval kevesebb az egy évvel korábbihoz képest. Németországban 25,5 százalékkal, Franciaországban 28,9 százalékkal, Olaszországban 34,2 százalékkal, Spanyolországban pedig 38,3 százalékkal csökkentek az eladások január-szeptemberben.
Az EU-ban legutóbb tavaly augusztusban mértek emelkedést, 31,2 százalékosat, azóta minden egyes hónapban visszaesés történt. A tavalyi utolsó négy hónapban és az idei év elején az új, sokkal szigorúbb emisszió-mérési eljárás (WLTP) bevezetésének tulajdonították a forgalomba helyezett új autók számának csökkenését, utána viszont az egész világot letaroló koronavírus-járvány bénította meg az autógyártást és -kereskedést. A legsúlyosabb hónapban, áprilisban több 75 százalékkal kevesebb új autó gördült ki a szalonokból.
Magyarországon a szeptemberben átadott új autók száma éves összevetésben 18,6 százalékkal, 11 ezer 449-re nőtt. Az év első kilenc hónapjában 90 ezer 91 új autó talált gazdára, ami 21,7 százalékos csökkenés a tavalyi év azonos időszakához képest.
Piaci részesedés szerint a legnagyobb európai gyártó (23,1 százalékos aránnyal) a német Volkswagen-csoport szeptemberben közel 216 ezer személyautót helyezett forgalomba az Európai Unióban, ami 9,0 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Január-szeptemberben azonban 26,8 százalékkal, 1 millió 812 ezerre esett a csoporthoz tartozó márkák értékesítése.
A második legnagyobb autógyártó, a Volkswagent követő PSA-csoport (Peugeot, Citroen, Opel/Vauxhall, DS) szeptemberben 11,8 százalékkal, az év első kilenc hónapjában pedig 35,8 százalékkal kevesebb új személyautót engedett ki az utakra.
A francia Renault 9,7 százalékkal, a Hyundai-csoport pedig 5,0 százalékkal több új autót helyezett forgalomba szeptemberben, míg az első kilenc hónapban 30,8, illetve 21,6 százalékos csökkenést könyvelhettek el.
A német luxusautógyártók közül a BMW-csoport 3,5 százalékkal, a Daimler pedig 2,0 százalékkal kevesebb új autót adott át tulajdonosának szeptemberben, az év első kilenc hónapjában pedig 18,7 százalékra, illetve 26,2 százalékra rúgott a csökkenés üteme.
Az Európai Unió 27 tagállamában, az Európai Szabadkereskedelmi Társuláshoz tartozó négy országban (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc), valamint Nagy-Britanniában szeptemberben 1 millió 300 ezer 48 új személyautó került az utakra, 1,1 százalékkal több mint egy évvel korábban. A január-szeptemberi időszakban 12,11 millió új autó került forgalomba, 29,3 százalékkal, több mint 3,5 millióval kevesebb mint tavaly ilyenkor.
(MTI)