valamint olyan KKV-kat is be tudnak csatornázni a finanszírozási lehetőségekbe, amelyek rugalmas és ügyfélközpontú pénzügyi partnereket keresnek.
Magyarországon számos államilag szervezett és civil kezdeményezés azt tűzte ki céljául, hogy ösztönözze a pénzügyi tudatosság általános erősítését a diákok körében, a tanterv részeként, vagy kötetlen, játékos formában. Az online pénzügyi szolgáltatások népszerűségének növekedése sürgetővé teszi a felnőtt polgárok fokozott edukálását. A fintech területén akadálymentesen működnek a határon átnyúló szolgáltatások, így akár néhány nap alatt, pár adat megadásával igényelhető a külföldi szolgáltatóktól olyan debit kártya, amely lehetővé teszi, a digitális pénztárcába feltöltött keretösszeg felhasználását.
Ezek a szolgáltatások a magyar fogyasztók szempontjából azonban kétarcúak
Egyrészt segítik a digitális termékekben való eligazodást, miközben csökkentik a készpénzhasználatot is, másrészt a felmerülő kockázatok, fogyasztói panaszok és esetleges károk kapcsán fokozott kiszolgáltatottságot is eredményeznek. A szolgáltatók ügyfélszolgálata ugyanis a legtöbb esetben idegen nyelvű, s mindeközben ráadásul belföldi telephellyel sem rendelkeznek.
Ezekre a kockázatokra a Magyar Nemzeti Bank is rendszeresen felhívja a figyelmet, mivel a fiókteleppel nem rendelkező szolgáltatók esetén egyéb felügyeleti intézkedés megtételére nincs jogi lehetőségük. Ajánlásuk szerint ez esetben is
a patrióta gondolkodásmód, vagyis a hazai honosságú, MNB által felügyelt szolgáltatások külföldi szolgáltatásokkal szembeni előnyben részesítése – a legjobb megoldás.
A magyar gazdaság pénzügyeinek digitalizációjában különösen fontos esemény volt az azonnali fizetési rendszer 2020. március 2-i indulása. A járványhelyzetben kimondottan jókor jött, hogy a távolra kerülő, személyesen elérhetetlenné váló családtagok, üzleti partnerek legalább közvetlen pénzügyeiket könnyebben és gyorsabban rendezhették. A folyamatos elérhetőség előnyeit az élet igazolta, a tranzakciók 31 százalékát indították a napközbeni elszámolás idején kívül, a hétköznap esti vagy a hétvégi időszakban. A gyors átutalások mellett már több tízezer magyar banki ügyfél élvezheti a másodlagos számlaazonosítók használatának előnyeit is. Másodlagos azonosítóként megadhatunk telefonszámot, e-mail címet, vagy akár adóazonosítót is. Ennek beállítása után bankszámlaszám helyett pedig az utalásokat, akár már ezekre az azonosítókra is kérhetjük.
Mi a fintech?
A szó az angol „Financial Technology” kifejezésből származik, ami szó szerint pénzügyi technológiákat jelent. Ide sorolhatjuk a készpénzmentes és akár érintésmentes fizetést nyújtó megoldásokat, avagy a személyes jelenlétet nem igénylő banki műveletek elvégzését segítő fejlesztéseket. A leggyakrabban használt fintech szolgáltatások a fejlett mobilbankok, a feltölthető bankkártyák és a családi költségvetést összesítő applikációk.
A szó az angol „Financial Technology” kifejezésből származik, ami szó szerint pénzügyi technológiákat jelent. Ide sorolhatjuk a készpénzmentes és akár érintésmentes fizetést nyújtó megoldásokat, avagy a személyes jelenlétet nem igénylő banki műveletek elvégzését segítő fejlesztéseket. A leggyakrabban használt fintech szolgáltatások a fejlett mobilbankok, a feltölthető bankkártyák és a családi költségvetést összesítő applikációk.A cikk szerzője dr. Urbán Viktor, fintech és blockchain szakértő