Két számmal leírható a teljes EU-s gazdaság: egyik tragikusabb, mint a másik
Elszomorító gazdasági elemzést közölt a Telegraph.
Mit tegyünk, ha egyik napról a másikra lenullázódnak a bevételeink? Kiabáljunk segítségért! – tanácsolja Prauda Gergő, egy rendezvényekre ételt biztosító cég, a Mártogatós vezetője. A koronavírus atombombaként csapódott a vendéglátásba, elsöpörte a rendezvényeket, és megsemmisítette a cégek bevételi oldalát. A cégvezető a Makronómnak elárulta, hogy milyen stratégia mentén vészelték át a válságot, és állították újra növekedési pályára a rendezvényes vállalkozást, mert nem csak kiabáltak, de az elsők között cselekedtek. A Makronóm interjújából kiderül, hogyan néz ki egy vállalati konferencia-ebéd, amikor minden résztvevő otthon ül.
A Mártogatós előtt mivel foglalkozott, és milyen probléma hívta életre a céget?
Közvetlenül előtte épületgépész vonalon dolgoztam, projektértékesítő voltam. Emellett még egy pantomim színházi társulatnak is a tagja voltam, és ott ismertem meg a jelenlegi üzlettársamat is.
Volt egy olyan gondolatunk, hogy a multiplex moziban kapható háromszög alakú nachos chipset megreformáljuk.
A felvetés az volt, hogy mi lenne, ha egy egészségesebb alternatívát kínálnánk a nachos chips helyett, illetve környezetbarát csomagolásban tálalnánk. Elkezdtünk ötletelni, és a legjobb ételötleteket el is készítettük, mellyel aztán bekéredzkedtünk egy kávézóba, ahol egy napig az újdonságainkat kínáltuk. Erre az ételkóstolásra 150-200 embert sikerült elcsábítanunk. Kipróbálták a vendégek az egészséges ételeinket, véleményt mondtak, híre ment, de utána még visszamentünk dolgozni az akkori munkahelyeinkre. Ezt követően különböző rendezvényes megkereséseket kaptunk, ahol az étel biztosítására kértek fel minket.
Ekkor még ketten voltak?
A feleségemmel közösen kezdtünk el ötletelni erről, és a mostani üzlettársam, Takács Gergő egy picivel később csatlakozott be, akkortól számoljuk, hogy a Mártogatós mint vállalkozás elindult. Azt érdemes még hozzátenni, hogy
az ötletünket nem kezeltük titokként, nem zártuk kincsesládába hogy senki se tudjon róla, pont ellenkezőleg, akit csak tudtunk, bevontuk az ötletelésbe.
Az éttermes próbanap sikerén felbuzdulva pedig továbbfejlesztettük az ötletet és egészséges catering céggé alakultunk.
Milyen ételeket készítenek?
A kínálatunkban sok a nyers zöldség és gyümölcs, és a frissességet is kiemelt fontossággal kezeljük. Azt a visszajelzést kapjuk sok esetben, hogy ebben a formában sokkal nagyobb kedvvel és mennyiségben lehet elfogyasztani a zöldségeket. A vegánok és a húsevők is jóllakhatnak velünk. Saláták, mártogatósok, poharas desszertek, üdítők és sok minden más megtalálható a kínálatunkban.
A koronavírus mennyire érintette súlyosan a cégüket?
Nagyon súlyosan, egy hét alatt teljesen lenullázta a bevételeinket a vírus.
A mi témánk egyértelműen a vállalati meetingek, workshopok, konferenciák, állófogadások. Olyan rendezvények, ahol 5-10 főnél többen esznek. Kitört a vírus és felgyorsultak az események, mindenhol korlátozták a rendezvényeket. Ezzel gyakorlatilag a catering cégek munka nélkül találták magukat, nem jöttek a megrendelések. Szerencsére a feleségem – aki csendes tulajdonostárs a cégben – már korán megkongatta a vészharangot, amikor Kínából áttevődött a vírus Olaszországba, így már az intézkedések előtt elkezdtünk vészfogatókönyveket kidolgozni.
Hogy nézett ki a vészforgatókönyv?
Először ketten ötleteltünk arról, hogy home office vonalon mit lehetne kezdeni, majd ahogy terjedt a vírus itthon is, összehívtuk a teljes csapatot, és két teljes napig azzal foglalkoztunk, hogy milyen lehetőségeink vannak. Feltérképeztük a kapcsolatrendszerünket, és felvettük a kapcsolatot mindenkivel, aki a segítségünkre lehetett. Az ötletelés eredményeként két út körvonalazódott. Az egyik a klasszikus netről rendelős házhozszállítás, amit most nagyjából minden étellel foglalkozó cég kipróbál. A másik út pedig, hogy
a céges partnereink feliratkozhatnak egy „Home Office Boksz” szolgáltatásra, melynek keretében, mint egy dolgozói juttatás, egyenként házhoz szállítjuk az egyedi Mártogatós ételcsomagokat.
Mivel home office-ba kényszerült a fél ország, ez kézenfekvő ötletnek tűnt.
Milyen előnyökkel jár az, ha a cég a dolgozóinak Mártogatós csomagokat küld?
Nem ritka, hogy egyes partnercégeinknél 200-300 munkavállaló dolgozik, számukra nem kis nehézség megszervezni mondjuk egy csapatösszehozó közös meetinget, közös evéssel együtt. Rengeteg a különböző cím és egyéni ízlésvilág, illetve logisztikai bonyodalom – mi levesszük a vállukról ezt a terhet és egy online felületet biztosítunk számukra, ahonnan ezt könnyen kezeljük.
Már van olyan vállalat, melynek hetente viszünk bokszokat. A cég feliratkozik a szolgáltatásunkra – amiről bármikor leiratkozhat – és mi intézzük a többi tennivalót, menedzseljük a 300 címet. A munkavállalók pedig nagyon lelkesek, minden héten változtathatnak a csomagok összetételén és örömmel osztják meg a tapasztalataikat egymás között is. Közben
rengeteg időt spórolhatnak meg a cégek, mivel az ételcsomagok akár több étkezésre is elegendő muníciót tartalmazhatnak, így főzni sem kell,
csak berakni a hűtőbe. A munkavállaló pedig azt érzi, hogy a munkáltatója foglalkozik vele, így növekedhet a cég iránti elkötelezettsége, miközben távolról dolgozik.
A munkavállalók mennyi időt spórolnak meg ezzel?
Ez attól függ, hogy mekkora csomagot adunk nekik, de azt lehet mondani, hogy
átlagosan napi 60 percet spórolnak meg a munkavállalók, hiszen az étel elkészítését, a bevásárlást és a mosogatás idejét is megspórolják.
Ezt valaki egyszer lemérte, hogy 60 perc?
Igen, készült erről egy OECD-s felmérés is, habár az a konyhában az ételkészítésre szánt időt mérte normál körülmények között, ami a mostani körülmények között még ennél is tovább tarthat, hiszen általános trend, hogy mindenki sokkal többet főz most otthon.
Térjünk vissza arra, amikor beütött a járvány, és már láttátok, hogy nem érkezik új megrendelés. Milyen gondolatok játszódtak le a fejedben? Pánikoltál?
Igazából nem pánikoltam, inkább csak azt éreztem, hogy valamit csinálni kell. Tehát nem mentem bele nagyon ebbe a spirálba, hogy akkor most hogy lesz, mint lesz, ha a bevételi oldalnak nulla a szummája, hanem inkább azon járt az agyam, hogy sürgősen muszáj valamit csinálni, ki kell valamit találni.
A többi vállalkozó részéről tapasztaltatok egyfajta segítő szándékot, bajtársiasságot?
Abszolút. Linkedinen keresztül kaptuk a legtöbb segítséget és támogatást, a mai napig onnan érkezik a legtöbb visszajelzés is.
Úgy érzem, hogy van egyfajta bajtársiasság ebben a helyzetben.
Szinte mindenkit negatívan érintett a válság, és sokan együttéreznek most, részben ez állhat a segítségnyújtás mögött. Mi is most már három kórházba szállítunk ételcsomagokat önköltségi áron, már többszáz adagon vagyunk túl, és addig szeretnénk folytatni, ameddig érkezik rá még a követőinktől támogatás.
Milyen mértékű segítség jött a Linkedinen keresztül?
Ki merem jelenteni, hogy a Linkedin közösség mentett meg minket a nagyobb bajtól,
ami több, mint elképesztő. Ez persze nem azt jelenti, hogy kánaán van, mert a kőkemény valóság az, hogy a korábbi forgalmunk nagyjából 30 százalékán „pörgünk”, viszont egészen új perspetívák nyíltak és nagyon sok valóban hasznos segítség is érkezett. Arra pedig kifejezetten büszke vagyok, hogy B2B cateringes cégként továbbra is B2B oldalról van ez a 30 százalék.
A koronavírus-járvány előtt a vevőink 1-2 százaléka érkezett Linkedinről, most pedig 80 százalék felett járunk.
Ebben valószínűleg nagy szerepe van annak, hogy nagyon hamar elkezdtünk kiabálni, hogy baj van. Még akkor, amikor ez tudott nagyot szólni – most már nem lenne ennek akkora jelentősége. Itt szeretnék külön köszönetet mondani Andinak, a feleségemnek, aki kellő mértékben és időben rám hozta a frászt – ugyanakkor többször kifogásolta, hogy viszonylag ritkán említem meg.
Ezekkel a megoldásokkal hogy érzi, túl tudják élni a krízishelyzetet?
Minden attól függ, hogy ez mennyi ideig fog tartani. Én egyébként a legrosszabb forgatókönyvre próbálok készülni, ami nálam az, hogy mondjuk csak szeptembertől kezd el szépen lassan helyreállni a gazdaság, és két évbe telik mire normalizálódik. Nehéz megmondani, hogy túl vagyunk-e már a nehezén.
Mennyire bírják alapanyaggal?
Azzal egyelőre rendben vagyunk, egy kis ingadozás volt néha. Inkább, ami problémás lehet, de azért ezt nem akarom nagyon előre elkiabálni,
ahol elképzelhető valamilyen ellátási zavar, az inkább a csomagolóanyagok piaca.
És ez leginkább amiatt lehet, hogy hirtelen most többszöröse azoknak az éttermeknek meg cégeknek a száma, akik házhozszállításba kezdtek, amit a csomagolóanyag ellátás is megérez.
Mennyire használnak hazai alapanyagokat a bokszokban?
Fele-fele arányban használunk magyar és külföldi alapanyagokat, és igyekszünk minél inkább a hazai piacról beszerezni,
szerencsére megnőtt az igény a kistermelői alapanyagok iránt is, reméljük ezt le tudja követni a hazai termelői bázis.
A rendezvényes étkezésekből élő szegmensben érződik a pánikhangulat?
Szerintem mostanra a rendezvényesek is kicsit megnyugodtak.
Vannak már olyan online konferenciák, ahova catering partnereket keresnek.
Ez elsőre furán hangozhat, de a valóságban úgy néz ki, hogy van egy 50 fős konferencia, aminek a résztvevői 50 különböző helyszínről jelentkeznek be, és a Mártogatós elmegy az 50 helyszínre és leszállítja mindenkinek egyesével az ételt, ugyanabban az időpontban. Így mindenki hasonlót eszik és ez hozzáad kicsit a régi „konferencia hangulathoz”.
Tegnap például online borkóstolóra kért tőlünk cateringet az egyik partnerünk.
Mi pedig kistermelői sajtválogatással és a borokhoz párosított mártogatósokkal készültünk rá. Kiegészítésként pedig a saját sütésű, 100 százalékban hazai termelésű és feldolgozású búzából készült stanglikat adtuk – mind a 15 helyszínen, egyszerre.
Ha meg kellene fogalmaznia a sikeres alkalmazkodás receptjét, akkor mi lenne az?
Ennek a pontos receptjét nem tudom megmondani, de nekünk a nyitottság és a gyorsaság vált be.
Ami még segít, ha gondolkodásmódot váltunk, és nem a túlélésre meg a rettegésre fókuszálunk, hanem próbálunk új célokat kitűzni és több forgatókönyvet képzelünk el a fejünkben.
A Mártogatósnál mi most ez a cél?
Nálunk most az a cél, hogy segítsünk a home office-ban rekedteknek, és hogy dobjuk fel az online konferenciák hangulatát. Tehát mi abban most sokat tudunk segíteni, hogy százszámra spóroljanak meg órákat azok, akik otthonról dolgoznak. Illetve segítünk azáltal is, hogy egészséges ételeket készítünk a környékünkön lévő kórházaknak is. Ezek a céljaink most, amiknek a mellékterméke reméljük az lesz, hogy túléljük a válságot.
Milyen terveik vannak a jövőre nézve?
Most, hogy elindult a visszavándorlás a home office-okból, átalakítjuk a régi catering koncepciónkat koronavírus-biztos megoldásra. Ezt úgy kell elképzelni, hogy olyan megoldást fogunk adni például az irodai bekészítésekre vagy a csapat összejövetelekre, amiben megmarad a „terülj-terülj asztalkám” érzés is, de megvalósul a zárt és egyedi adagos csomagolás is.
Hisz abban, hogy „jó tett helyébe jót várj”? A segítő szándék és a jó példa tovagyűrűzik?
Igen és azt látom, hogy ez a legtöbb embernek magától jön.
A koronavírusnak furcsamód van sok jó oldala is, az egyik ilyen, hogy felerősödött a közösségi segítő szándék. Jó érzés, hogy számíthatunk egymásra.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.