Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
Tudom, hogy kényelmetlen, de a jelenlegi helyzetnél jobb alkalmat ki sem lehetne találni arra, hogy a digitális megoldásokat integráljuk a hagyományos oktatási környezetbe – véli Muhi Kristóf, egy olyan kiterjesztett valóság alapú szoftvert fejlesztő cég vezetője, amely a tankönyvi ábrákat háromdimenziós forgatható képként a telefon kijelzőjére varázsolja. Több tucat oktatási intézmény tanóráján mutatta már be a modellező szoftverét és észrevette, hogy számos tanár nem elég nyitott a digitális eszközök használatára. Attól tart, hogy az iskolák újranyitásakor sem változik meg a hagyományos tantermi oktatás, és a modern eszközök kihasználatlanul maradnak. Interjúnk.
Iskolapadból a főnöki székbe
Egy informatikai kódoló versenyre készülve három fiatal egyetemista, Muhi Kristóf, Apró Alexandra és Tősér Máté azon törték a fejüket, hogy a világ mely problémájára nyújtsanak megoldást. Alexandrának ekkor ugrott be, hogy húga az iskolából hazaérvén mindig kedvtelenül dobja a sarokba iskolatáskáját, és a „milyen volt a suli?” kérdésre mindig ugyanazt válaszolja: unalmas.
Elhatározták tehát, hogy életet lehelnek a szerintük unalmas tantermi oktatásba,
hogy a gyerekek élményekkel telve jöjjenek haza az iskolából.
Neki is láttak lekódolni az oktatást élményszerűvé tévő alkalmazásukat. Ekkor még nem keresztelték el a szoftvert, hanem a verseny hajnali óráiban, szinte az utolsó pillanatban, sok vajúdás után szülték meg az Eddie nevet, ami az angol education, azaz oktatás szóból ered. A versenyen második helyezést értek el.
Ezután megszállottan kezdték keresni az új kihívásokat. Számos versenyen indultak, és első helyen végeztek például a Microsoft Imagine Cup országos megmérettetésen, illetve a Telekom Tettrekész Díjat is megnyerték. Tavaly még a Cápák között televíziós műsorba is eljutottak, ahol öt üzleti nagyhalnak vázolták fel az ötletüket. Elmondásuk szerint a versenyeken akkora rutinra tettek szert, hogy lábremegés nélkül mutatták be az alkalmazást a sikeres üzletembereknek. Balogh Levente, a Szentkirályi alapítója be is fektetett a startupba, Apró Anna pedig a fiatal fejlesztők mentorálását vállalta.
Az élményszerű oktatás receptje
Az alábbi videóban az Innobie tagjai, Muhi Kristóf, Apró Alexandra és Kávai Konrád bemutatják az Eddie alkalmazást a Cápák Között című műsorban.
Forrás: rtl.hu
„Ezután több mint 30 általános iskolában teszteltük az alkalmazásunkat, ahol a gyerekek, szülők és tanárok visszajelzései alapján fejlesztettük tovább az alkalmazást. A szülőkkel és gyerekekkel külön interjúkat is csináltunk, akiktől
megtudtuk, hogy mekkora problémát jelent a sokszor rosszul elmagyarázott és kevés vizuális tartalommal rendelkező tankönyvekből tanulás.
Ezért célunkká vált, hogy az Eddie úttörővé váljon az interaktív, élményalapú oktatásban. Az út kezdete óta rengeteg szülő és tanár állt mögénk, hogy közösen megreformáljuk a telefonok oktatási célú használatát” – meséli a fiatal cégvezető. Elmondja, hogy a céljuk nem az, hogy a tanárokat digitális eszközökkel helyettesítsék, hanem hogy egyre többen felismerjék az okostelefonokban rejlő lehetőségeket az oktatásban. Egy friss kutatást említ, amely szerint
az általános iskolások közel 90 százaléka rendelkezik okostelefonnal,
és szerinte ez az arány a jövőben még magasabb lesz, tehát lehetségesnek tartja országos szinten is az Eddie oktatási célú bevezetését. Ugyanakkor az a tapasztalata, hogy nehéz bekerülni a hivatalos tankeretbe, viszont bizakodással tölti el, hogy a Bookr Classt, egy online angol nyelvtanulási programot március 24-én hivatalos tankönyvvé nyilvánított az Oktatási Hivatal.
Nem ördögtől való az okostelefon
„Célom, hogy ne harcoljunk az iskolai telefonhasználat ellen, hanem tanuljuk meg őket értelmesen használni.
Egy unalmas órán, a buszon ülve hazafelé vagy épp bicajozás közben is arra keresem a választ, hogyan lehetne élményalapúan és a gyerekek ingerküszöbéhez méltó tanulási formát alkotni” – fogalmazza meg a küldetését.
Az alábbi videóban Muhi Kristóf, az Innobie-tech Kft. elnök-vezérigazgatója a TEDx előadásában mutatja be az Eddie modellező alkalmazást.
Ugyan bevallja, hogy otthon a mesenézés vagy a Fortnite helyett nem valószínű, hogy az Eddie-t választják a gyerekek, de szerinte a tanteremben mégis ez az egyik legizgalmasabb élmény, amiben részük lehet. Amikor bemutatták a gyerekeknek az alkalmazást, szinte mindegyiküknél megfigyelték a „wow effektust”, lelkesedéssel próbálták ki a kisiskolások az appot. Kristóf azonban rámutat, hogy
a tanárok és a szülők reakciója már korántsem volt mindig olyan pozitív, mint a gyerekeké.
„A szülőknél is voltak pozitív reakciók, viszont előjöttek olyan gondolatok, hogy az oktatást hogyan fogja segíteni az alkalmazás, miért lesz ez a gyerekeknek jó, meg az üzleti része kezdte őket érdekelni igazából. A tanároknál is hasonló kérdések merültek fel: hogyan tudja ezt implementálni egy órai környezetbe, hova tudná ezt rakni az oktatási folyamatban” – vélik.
Mély vízbe dobott oktatók
A Makronómnak azt is bevallotta, hogy szerinte a jelenlegi helyzet, azaz a világjárvány miatt bevezetett kötelező távoktatás hozhatja el a hazai oktatás digitális átállását. „Ha csak azt nézzük, hogy
bedobták a pedagógusokat – meg mindenkit – a mély vízbe, egyik napról a másikra.
Ezzel nem azt mondom, hogy a jelenlegi helyzetnek örülök, mert nyilván azért nem ilyen egyszerű a helyzet, de azért ilyen szempontból mégis örülök, mert történik valami. Egyébként nagyon nehezen lehetett volna megindítani egy egész ország számára a digitális oktatást, legalábbis bekapcsolni az oktatási, tanulási folyamatokba a digitalizációt és az okos eszközöket. Nagyon nehéz lett volna.
Most sikerült egy drasztikus lépéssel megmozdítani az embereket”
– osztja meg a tapasztalatait. Szerinte a digitális eszközök már eddig is ott hevertek tantermekben, így most nem beszélhetünk forradalomról, csak a már rendelkezésre álló megoldásokat kezdtük el használni. A forradalmat inkább abban látja, hogy most a pedagógusok észreveszik, hogy számos digitális eszköz áll a rendelkezésükre, amelyek a tanításban segítik őket.
A digitális oktatás népszerűvé válását ők is próbálják meglovagolni, 120 termékmintát küldtek ki országszerte tanároknak, akik így ingyenesen kipróbálhatták az Eddie-t. Felhasználóik száma szépen növekedik is és több pozitív visszajelzést kaptak az alkalmazást kipróbáló pedagógusoktól.
Kristóf az egyik ilyen köszönőlevelet meg is mutatta a Makronómnak. A következő sorokat a levélből idézzük: „Kedves Fejlesztők! Köszönöm diákjaink nevében is ezt a szuper lehetőséget. Nagyon hasznosnak bizonyult a tantermen kívüli tanítás során (5. évfolyam kocka, téglatest felszíne, térfogata, illetve 12. évfolyam testek felszíne, térfogata).”
Forradalom vagy csak fellángolás?
A fiatal cégvezető legnagyobb félelme, hogy a járvány lecsengése után, amikor újra gyerekek töltik meg a tantermeket, a tanítás eszközei ugyanúgy a táblára és krétára korlátozódnak majd. Elvétve talán levetítenek egy Youtube videót, de érdemi változás nem történik majd, festi fel félelmeit. „A jelenlegi helyzettel fel kellett venni most a kesztyűt, de hogy utána mi lesz, nem tudom. Én tényleg
nagyon reménykedem, hogy ez az egész szemléletmód, impulzus, ami most éri az oktatás minden szereplőjét, nem lesz elfelejtve”
– ad hangot reményeinek. Egy olyan világot képzel el, ahol az okoseszközök nem az oktatás ellenségei, hanem a szövetségesei.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.