Az információs társadalomban nincs jelentős kapcsolat a gépek között, a digitális társadalomban viszont a gépek kommunikálnak egymással. Az információs társadalomban ráadásul még nem láttunk igazán mélyen az adatok mögé. Az információs társadalom egy köztes állapot volt: rendelkeztünk már információs technológiával, számítástechnikai rendszerekkel, adatbázisokkal, számítógépekkel, de az adatfeldolgozás és az adatok megértése még nagyon korlátozott volt. Az alapvető elemek voltak még csak velünk.
A digitális társadalomban bármely cselekedetünk adattá változik, amit algoritmusok elemezhetnek, hogy az ember pedig megértse azt.
Persze az információs társadalom sem egyenletesen érkezett el, voltak olyanok, akik kimaradtak belőle. Ez igaz lesz a digitális társadalomra is. Ezért a közszolgáltatásoknak és a cégeknek is alkalmazkodniuk kell azoknak az embereknek az igényeihez is, akik még nem egészen tagjai a digitális társadalomnak, vagy akik csupán kritikusak és nem kívánják az összes adatukat mindenkivel megosztani.
Az emberek ugyanis más tempóban és ambíciókkal kívánnak a digitális társadalom részeivé válni. Ezt a sokféle közönséget kell szolgálnia a vállalatainknak és a kormányzatnak is.
Mi akadályozhatja ebben a cégeket? Mi napjaink vállalatainak legnagyobb kihívása?
Az egyre gyorsuló változások. Nem ismerek egyetlen iparágat sem, ahol a változás üteme lassul, ezért minden szektorban alkalmazkodni kell. A szervezeteinknek viszont nem ez a gyors változás a természetes környezete. Az ember és a szervezet megszokja a munkavégzés egy bizonyos menetét, és nem akar újra és újra változtatni.
Az emberek szeretik tudni, hogy mi a feladatuk és mit kell tenniük, de nem pártolják, ha kéthetente megváltozik a munkaköri leírásuk.
A jelenlegi technológiai változások üteme és nagysága miatt viszont a vállalatoknak folyamatosan azon kell gondolkodniuk, hogy mit csinálhatnának másképpen. De ezt sem az emberek, sem a szervezetek nem szeretik, mert nem ez a természetes.
Mi a helyzet a kis- és középvállalatokkal? Az ő helyzetük még nehezebb?
Nem biztos.
A kkv-k előnye a nagyvállalatokkal szemben az, hogy rugalmasabbak.
A folyamataik és a működési modelljeik nem annyira részletezettek és összetettek. A kihívás a nagyvállalatok előtt épp annak a rugalmasságnak és agilitásnak az elérése, ami a kis- és középvállalatokat jellemzi.
Az üzleti folyamatok optimalizációja általában a nagyvállalatoknak különösen fontos annak érdekében, hogy az egyes működési területek vezetői hatékonyan és harmonikusan működhessenek együtt bizonyos célok elérése érdekében.
Egy kisebb szervezetnél kevesebb különböző tevékenység zajlik, ezért kisebb szükség van a különböző területek összehangolására. Azt mondhatnánk, hogy a kkv-k alkalmasabbnak tűnnek a változásokhoz való alkalmazkodásra, tudományterületem ezért inkább a nagyvállalatokkal és szervezetekkel foglalkozik.
A dolgok egy másik olvasata, hogy a kis- és középvállalatok lemaradnak a versenyben, mert nincs erőforrásuk és piaci erejük a digitalizációhoz, a saját innovációkhoz, vagy csupán az alkalmazkodáshoz.
A duális gazdaság problémájával tudományterületem nem foglalkozik. Könnyű válasz lenne, hogy
a piacgazdaság és az evolúciós tendenciák hatására végül eltűnnek azok a cégek, amelyek nem képesek alkalmazkodni és felzárkózni.
Másrészt meg kell keresniük az őket megkülönböztető tulajdonságokat.
Képviselhetnének akár egyfajta „ellenforradalmat” abban, hogy kiszolgálják azokat a fogyasztói csoportokat, akik kritikusak a digitalizációval szemben.
Tankó Réka a Mathias Corvinus Collegium hallgatója.