A szénmentes gazdaság kialakításának alacsony ára

2018. május 03. 22:56

A nagy feladat most az, hogy a megújuló forrásból származó villamos energia, illetve az akkumulátorok terén elért sikereket megismételjük az ebből a szempontból nagyobb kihívást jelentő szektorokban.

2018. május 03. 22:56
Adair Turner

„A nagy feladat most az, hogy a megújuló forrásból származó villamos energia, illetve az akkumulátorok terén elért sikereket megismételjük az ebből a szempontból nagyobb kihívást jelentő szektorokban, mint a közúti teherszállítás, a hajózás, a repülés, illetve az acél-, cement- és vegyianyag-gyártás. Ehhez a karbonárazásnak, a szabályozásoknak, valamint a kutatást, illetve a kezdeti alkalmazást szolgáló állami támogatásoknak az elegyére van szükség. Ezen intézkedések némelyike nemzetközi koordinációt igényel, de vannak olyanok is, amelyeket az egyes országok egyedül is meg tudnak tenni.

Az acélipar dekarbonizálásának erős ösztönzője lenne egy olyan szabályozás, amely azt írná elő, hogy az Európában vagy Kínában értékesített autóknak meg kell felelniük a környezetbarát acél kritériumának (ezzel a szénmentes módon előállított acél aránya fokozatosan 100 százalékra nőne a következő pár évtizedben). Ha néhány nagyobb ország meg tudna állapodni egy ilyen előírásban – vagy egy jelentős mértékű karbonár kivetésében –, akkor még gyorsabban zajlana ez a folyamat.

A nehezebben dekarbonizálható szektorok szénmentesítését szolgáló technológiák már elérhetők, és becsült költségeik sem óriásiak. Ha állami intézkedéseket vezetnek be, akkor a technológiai innováció és a tanulási görbék hatásai terén robbanásszerű fejlődés következhet be, ahogy a megújuló energiaforrásoknál a költségekre vonatkozó kezdeti számítások pesszimistának bizonyultak. Ha az emberek ma hajlandók 100 dollárral többet fizetni a környezetbarát autójukért, akkor néhány évtizeden belül a költségek feltehetően még alacsonyabb szinten lesznek – de csak akkor, ha az állami intézkedések egyértelműen elősegítik az átalakulást.”

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2018. május 29. 21:53
"Az akkumulátorhoz meg tedd hozzá a vele járó (előállítástól az ártalmatlanításig) környezeti szennyezéseket is!!" Ezek senkit nem tartanak vissza, sem az autózástól, sem a mobiltelefonálástól. Mitől más a háznak akkumulátort venni?
Akitlosz
2018. május 29. 21:52
Az akkumulátor jó dolog. Szabadságot ad, nem kell várnod a szélre és nem is függesz az állami atomerőműtől.
Akitlosz
2018. május 29. 21:50
"Az acélipar dekarbonizálásának erős ösztönzője lenne egy olyan szabályozás, amely azt írná elő, hogy az Európában vagy Kínában értékesített autóknak meg kell felelniük a környezetbarát acél kritériumának (ezzel a szénmentes módon előállított acél aránya fokozatosan 100 százalékra nőne a következő pár évtizedben). " Szénmentes acél? Az olyan, mint a növényi zsiradékból készült "tejfël". Mint a kakaós ital, mint a kininmentes "tonik". A magas széntartalmú acéllal minőségben nem versenyképes semmilyen egyéb acél. Gagyi acélt persze lehet csinálni szén nélkül is. Mint az a sok rozsdamentes krómacél. Azoknál "csak" háromszor erősebb a magas széntartalmú acél. A 0,65%-os széntartalmú acél bírja a legjobban a strapát. A rozsdát azt persze nem. És ami ennél jobb, szénszálas műanyag, aramid, kevlár az nagyon sokkal drágább is. Autógyártáshoz jó az alumínium is, de az is sokkal drágább, mint az acél.
matykox
2018. május 24. 16:36
Az akkumulátorhoz meg tedd hozzá a vele járó (előállítástól az ártalmatlanításig) környezeti szennyezéseket is!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!