Ezért éri meg drágább edzőterembe járni a viselkedési közgazdaságtan szerint
2018. március 25. 22:02
Napjainkban egyre nagyobb divattá válik konditerembe járni, ráadásul újabbnál újabb helyek nyújtanak különféle sportolási lehetőséget a testmozgásra vágyók számára. Ennek ellenére sokan továbbra is idegenkednek a testmozgástól, a viselkedési közgazdaságtannak azonban erre is van megoldása. Az a jó, ha a bérlet ára is izzasztó.
2018. március 25. 22:02
p
0
0
13
Mentés
Január elsejével számtalan új fogadalom születik konditerembe járásról, testmozgásról és az esetlegesen felszedett karácsonyi pluszok lefaragásáról. Emiatt ebben az időszakban megugrik a kereslet a kondibérletek iránt, a kezdeti lelkesedés azonban hamar elvész, így márciusra nagyon sokan már rég visszatértek az eredeti passzív életmódjukhoz. Vajon mit tehetnek ez ellen a konditermek a vendégek megtartása érdekében? Esetleg csökkentsék az áraikat? Természetesen a válasz nem, amerikai közgazdászoknak támadt egy jobb ötletük.
Az edzőtermek sikeressége elemzések szerint nem feltétlenül a jobb felszereltségben rejlik, a viselkedési közgazdaságtan segítségével pedig könnyebben megérthetjük a „luxus” konditermek sikerének titkát. Vizsgálatok igazolják ugyanis, hogy a drágább kondibérleteket az emberek általában sajnálják veszni hagyni, így a magasabb ár több edzéssel töltött alkalmat is jelent. Ez azért van így, mert
a magasabb árral a vevő egyben elkötelezettséget és olykor kitartást is vásárol.
Heather Royer, Mark Stehr és Justin Sydnor közgazdászok egy a Fortune 500 vállalati listán szereplő cég dolgozóin végeztek el egy kísérletet. Arra ösztönöztek ezer munkatársat, hogy járjanak el edzőterembe. Egy hónapon keresztül minden egyes látogatásért tíz dollárt kaptak a dolgozók. Ezt követően a munkatársak átlagosan 58 dollárt tehettek fel arra az esetre, hogy a következő két hónapban is folytatni fogják az edzést. Akik valóban folytatták az edzéseket, visszakapták a feltett 58 dollárjukat, akik viszont felhagytak a mozgással, azok pénzét jótékonysági szervezetek kapták meg.
A kísérletből kiderült, hogy a munkavállalók mindössze 12 százaléka mert arra fogadni, hogy a későbbiekben is folytatja a testmozgást és ezek közül az emberek harminc százaléka be is tartotta a fogadalmát. Azok közül, akik viszont nem tették meg tétjeiket, mindössze húsz százalék látogatta rendszeresen az edzőtermeket. A minta mérete miatt az egyelőre nem derült ki, hogy a tét nagysága hogyan befolyásolja a viselkedést.
A fenti kísérlet igazolta azt, hogy az embereket az anyagi ösztönzés elkötelezettebbé teszi, így a legtöbben nem hagyják veszni az óriási kiadásokkal járó edzési lehetőségeket. Ezt persze sokan talán a viselkedési közgazdaságtan nélkül is érzik, a tudomány célja azonban nem mindig az, hogy általunk teljesen ismeretlen folyamatokat tárjon fel, hanem az is, hogy megerősítse vagy elvesse vélekedéseinket. Így tudjuk tudatosan felhasználni a korábban csak legbelül érzékelt vagy sejtett viselkedési jellemzőinket.
Hogyan nézhetne ki egy szakpolitika, amely alkalmazná a fenti eredményt? És mennyire lenne morálisan helyes így (vissza)élni az emberek viselkedési jellemzőivel? Az ötleteket kommentben várjuk. E kérdésekről szól egyébként a brit szakértővel, Tony Hockley-val készült interjúnk is.
[A cikket nem szponzorálták edzőtermek, azt viszont már nem tudhatjuk, hogy ez az eredeti amerikai kutatással is így történt-e. Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy akkor izzadunk igazán, ha a pénztárcánk is izzad.]
Philadelphiában történelmet írt a nyíregyházi születésű Gazdag Dániel, április elején hirtelen mégis csapatot váltott. A válogatott labdarúgó többek között az Egyesült Államokról, új klubjáról és Lionel Messiről is mesélt a Mandinernek.
Az EB egy új javaslattal gyakorlatilag megkerülné a tagállami vétó lehetőségét, és kereskedelmi intézkedésként, nem pedig szankcióként tiltaná be az orosz energia behozatalát. Ez különösen hátrányosan érintené Magyarországot, Szlovákiát és más, orosz energiát vásárló államokat, de tovább gyengítené az EU versenyképességét és iparát is.
p
0
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 13 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Ilyen meggondolásból kopasztják meg a szekták is a tagjaikat. Amibe anyagilag sokat fektettél, azt már nem akarod veszni hagyni. Lehet is látni, hogy zsúfolásig tele van Hit park, és üveges szemmel bámulják a lenyírt birkák a szélhámos Németh Sanyát. A legpofátlanabbak ilyen szempontból a szcientológusok. De persze tényleg általános, hogy bármit, ami sokba kerül, az emberek értékesnek fognak tartani. Például a dizájner ruhákat, amik elképesztő áron adják el a semmit. Eközben az ingyen felkínált üdvösséget nem veszik semmibe.