A cég és a bürokrácia is akkor sikeres, ha a tagjai együttműködnek
Vajon a siker titka az, hogy bárhol legyőzzük a többieket? Egyáltalán nem. Cameron K. Murray szerint a vállalatokon belül viselkedhetünk munkatársainkkal együttműködően, vagy versenghetünk velük. Ha versengünk, akkor azzal lehet, hogy egyénileg előrébb jutunk, de ennek az ára a cég hatékonyságának és sikerességének a csökkenése lesz. Ha a kollégák azon fáradoznak, hogy egymás alkalmatlanságát bizonyítsák, esetleg mások feladatait szabotálják, az a cég bukását is hozhatja. A verseny és az együttműködés egyaránt fontos, de mindegyiknek megvan a maga helye.
Murray erre az Amazon példáját hozza, ahol a vállalatvezetők szándékosan teremtik meg a küzdelem kultúráját. Bátorítják a dolgozókat, hogy szedjék ízekre egymás ötleteit a megbeszéléseken, de az is gyakorlat, hogy a dolgozók titkos visszajelzéseket küldenek vezetőiknek egymásról. A dolgozók éjszaka is kaphatnak emaileket – talán nem véletlenül –, amely arra ösztönzi őket, hogy ekkor is foglalkozzanak a munkával. És az sem véletlen, hogy a kezükbe adott eszközöket sokszor egymás akadályozására kezdik el felhasználni a dolgozók.
Murray szerint a piaci verseny egy jó szelekciós mechanizmus lehet, amely kiválogatja azokat a cégeket, amelyek dolgozói együttműködnek egymással, és amelyek ezáltal a leghatékonyabbak lesznek. Ahogy a verseny az állatvilágból is kiszelektálja a gyengébbeket, a piacon is így tesz (közgazdászoknak játékelméleti szemléltetés itt).
A vállalatokban, vagy a kormányzatokban azonban sokszor előfordul, hogy az egyes részlegek versengenek egymással, például elhallgatják egymás elől az információkat. Emiatt egy vállalat rossz üzleti döntéseket hozhat vagy nem kifizetődő beruházásokba kezdhet. Egy amerikai felmérés megmutatta, hogy a vezérigazgatók 83 százaléka szerint ez valós probléma, és szinte mindannyian károsnak is gondolták.