A szomorkodók védőszentje – Szent Barnabás apostol, a vigasztalás fia

2025. június 11. 08:04

Különösen jó szívű, hittel és Szentlélekkel eltelt emberként jellemezték.

2025. június 11. 08:04
null

Június 11-én az Egyház Szent Barnabás apostolra emlékezik, akinek neve nem véletlenül jelenti azt: a vigasztalás fia. Személye nemcsak az ősegyház, hanem a mai keresztények számára is jelentős példakép. A barnabiták, a takácsok, a kádárok, a szomorkodók, az aggodalmaskodók és a jégesőtől tartók is védőszentjükként tisztelik őt.

Barnabás élete Ciprus szigetén kezdődött, gazdag levita családban, eredeti neve József volt. Jeruzsálembe érkezve mély vallási tudásra tett szert, ott hallotta az apostolok tanítását, és hamarosan megkeresztelkedett. Különösen jó szívű, hittel és Szentlélekkel eltelt emberként jellemezték (ApCsel 11,24). Nevét – Barnabás – az apostoloktól kapta, és vagyonát is a közösség szolgálatába állította.

Missziós tevékenysége kiemelkedő jelentőségű volt, különösen a pogányok között. 

Nagy érdeme, hogy Pál apostolt – korábbi üldözőként – bevezette az egyházi közösségbe, ezzel elindítva őt az evangélium hirdetésének útján. Barnabás és Pál együtt kezdték meg a pogányok közötti első rendszeres missziót, Antióchiában, ahol először nevezték Jézus követőit keresztényeknek.

Forrás: Pesti Ferencesek

Később útjaik elváltak, miután Pál nem akarta Márkot is magával vinni a következő útra. Barnabás viszont kiállt unokaöccse mellett, és visszatért vele Ciprusra. Habár az Apostolok Cselekedetei ezután keveset említi őt, úgy tűnik, a barátság Pállal nem szűnt meg véglegesen.

Barnabás hite és küldetése azt példázza, hogy az üdvösség nemcsak a zsidóknak, hanem az egész emberiségnek szól. 

Az ő szolgálata segítette a pogányok egyházba való teljes befogadását. Ezért is illik rá Aranyszájú Szent János jellemzése: rendkívüli adománya volt a szomorúak vigasztalása.

A hagyomány szerint 60 körül Cipruson, Salamisban kövezték meg, ekkor halt meg. Sírja sokáig ismeretlen volt, mígnem 488 körül csodás módon felfedezték: a szent egy álomban mutatta meg a helyet. Mellkasán Máté evangéliumának saját kezű másolatát találták. Ereklyéi több városba kerültek: Konstantinápolyba, Nicosiába, Milánóba és Toulouse-ba.

Tisztelete már az első századoktól fennmaradt. Bár nem tartozott a tizenkét apostol közé, az ősegyház mégis apostolként tisztelte. 

A keleti egyházak június 11-én ünneplik, Róma a 11. században vette át a szokást. Ábrázolásaiban gyakran vértanúként vagy Pál apostol társaként jelenik meg, attribútumai: könyv, kő, fejsze. Az itáliai művészetben különösen a középkor óta népszerű, és a Legenda Aurea hatására gyakran szerepel apostolokat bemutató sorozatokban is.

* A cikk forrása: Magyar Kurír

Nyitókép: kattima.hu

 

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
I_Isti
2025. június 11. 11:32
"Jezus jol ismerte Judast es Kajafast is." Ezért kellene megtérni. A megtérés az a héber szó szerint visszafordulást, visszatérést jelent, az újszövetségben viszont azt jelenti, hogy meggondolja magát, megváltoztatja a gondolkodásmódját. Ami azt jelenti, hogy azt a sok, évszázadok folyamán az agyakban felhalmozott nettó vallásos hülyeséget ki kellene vetni a magukat keresztényeknek valló embereknek az agyából, hogy egyáltalán egy kicsit a bibliai világképpel összhangba tudják hozni a fejük gondolatait. Ez esetben az, hogy ismer téged Jézus, nem azt jelenti, hogy tud rólad, hanem egy, olyan bensőséges, és kizárólagos személyes közösséget jelent, ami vagy megvan mind a két részről, vagy ha nincs, akkor Jézus azt fogja mondani, amikor megállsz előtte, amit a gonoszoknak mond: Máté Evangéliuma 7:23: És akkor vallást teszek majd nékik: __Sohasem__ __ismertelek__ titeket; távozzatok tőlem, ti gonosztevők.
szeekely
2025. június 11. 10:26 Szerkesztve
I_Isti "Az Egyház tagjai, akiket Jézus Krisztus ismer." Ja, a Nemeth Sanya-fele Hitgyüliban lehet, ahol orrotok a kantar, aminel fogva megvezetnek. Lol Jezus jol ismerte Judast es Kajafast is. Janemtuttad? De ok sose voltak a mi hitünkön. Ezert mink keresztenyek ugy mondjuk: "Az Egyház tagjai, akik Jézus Krisztust ismerik." A Szentirasban is ez van ne hazuggy!
I_Isti
2025. június 11. 09:43
aacius 2025. június 11. 09:11 • Szerkesztve ,,Tisztelete már az első századoktól fennmaradt. Bár nem tartozott a tizenkét apostol közé, az ősegyház mégis apostolként tisztelte. " Hát, igen, ez az apostol (ἀπόστολος) jelentése eredetileg kb annyi, hogy "küldött, hírvivő, parancsokkal kiküldött személy". Azért lenne fontos a gondolkodásmódunkat a korai egyház gondolkodásmódjához közelíteni, mert ők nem "apostolként tisztelték" Barnabást, hanem pontosan ők küldték ki (exaposztello) (ἐξαποστέλλω) - például pont az apcsel 11:22-ben ez a szó szerepel: a kiküldetés célja és tárgya pedig az volt, hogy a "nagy sokaság"-ból, - amiről a 21-ben látjuk, hogy Antiochiában - többnyire pogány háttérből - "megtért" - szervezzen gyülekezetet.
I_Isti
2025. június 11. 09:29
"Az Egyház ugyanis Krisztus teste, melybe minden hívő, felekezettől függetlenül beletartozik. " Pontosan. Sőt, az egyház attól egyetemes - katolikus - mert azok a szentek is részei, akik már a Mennyben, Isten dicsőséges jelenlétében vannak, többnyire valószínűen még a testük feltámadása nélkül. Mifelénk - az általam preferált és anyagilag és szellemileg is támogatott egyházban - mivel a hitünk alapja a Biblia, ezért az alapozó bibliaiskola egyik teszt kérdése ez volt: kik a tagjai az Egyháznak? És erre a válasz a II. Timóteus levél 2:19: Mindazáltal megáll az Istennek erős fundamentoma, melynek pecséte ez: Ismeri az Úr az övéit; és: Álljon el a hamisságtól minden, aki Krisztus nevét vallja. Vagyis: azok az Egyház tagjai, akiket Jézus Krisztus ismer. (érdemes összevetni a Máté Evangéliuma 7:23-mal, hogy hogy járnak azok, akiket viszont Jézus nem ismer)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!