Visszatérhetnek a nyugati luxusmárkák Oroszországba

„A tárgyalások nem hivatalosan, magánjelleggel zajlanak” – mutatott rá a Bevásárlóközpontok Szövetségének alelnöke számolt be.

Státuszszimbólum, és a viharos gazdasági helyzet sem hagyott nyomot a renoméján – ez az Hermès divatház ikonikus Birkin táskája.
„Öt évet várni egy táskára?!” – kérdezi felháborodottan az eladótól Samantha Jones az 1998-ban debütáló kultikus sorozat, a Szex és New York egyik epizódjában, miután megtudja, hogy várólistára kell kerülnie, ha meg akarja venni álmai táskáját, a négyezer dolláros Birkint.
Azóta ez az összeg a sokszorosára nőtt, nem ritka, hogy egy-egy példány ára egy ingatlanéval vetekszik. A használt darabok esetében pedig a határ a csillagos ég, már ami az értük elkért összeget illeti – a szakértők ezért kiváló befektetésnek tartják az Hermès Birkin táskáját. Vajon miért vált ennyire áhított darabbá egy kiegészítő?
Elsőként érdemes felidézni a ma főleg selyemsáljairól és táskáiról híres divatház nagy múltra visszatekintő működését. Thierry Hermès 1837-ben alapította meg családi vállalkozását, amely nyergeket és bőrárukat gyártott elsősorban az európai királyi családok részére. A vállalat termékkínálata folyamatosan bővült, s az 1900-as években kezdett táskákat készíteni; 1935-ben bemutatták azt a kézitáskát, amely később Grace Kelly, a színésznőből lett monacói hercegné után Kelly néven vonult be a divattörténelembe. Aztán jött a Birkin, amelynek megalkotását Jane Birkin brit származású énekes-színésznő inspirálta. 1981-ben ugyanis az Hermès vezérigazgatója, Jean-Louis Dumas mellett ült egy Párizsból Londonba tartó repülőgépen, és utazás közben minden holmija kiesett a táskájából. A színésznő azt fejtegette Dumas-nak, milyen nehéz olyan táskát találni, amelyben minden holmi elfér egy hétvégére. Az ötletelés végül vázlatok készítésébe torkollott állítólag egy rosszullétre fenntartott zacskó hátulján. Három évvel később pedig az Hermès átadta a művésznőnek az első Birkin táskát.
És hogyan is készül egy Birkin? Valamennyi Hermès táskát – vagyis nem csak a Birkint – egyetlen kézműves készíti a divatház műhelyében, ami minden-
képpen hagyományosabb gyártási folyamat, mint a legtöbb márkánál, ahol általában többen dolgoznak a kézitáska-készítés egy-egy fázisán. Ezáltal egyetlen Birkin táska elkészítése átlagosan 48 munkaórát vesz igénybe, és a szakemberek évekig képezik magukat, hogy meglegyen a szükséges precizitásuk. Bár ennyi idő csak két napnak tűnhet, érdemes tudatosítani, hogy ez 48 munkaóra – vagyis több mint egy hétig készítenek egyetlen táskát. Az Hermès kézművesei nem akármilyen eszközöket használnak, a The Telegraph szerint a divatház valamennyi alkalmazottjának megvan a maga szerszámkészlete, amelyet a nyugdíjazásakor magával visz.
Vannak limitált, egyedi Birkin darabok, ezekre tényleg éveket kell várnia a vásárlónak. Például 2015-ben a The Wall Street Journal szerint egy fuksziaszínű, bordáskrokodil-bőrből készült, gyémánttal kirakott, 18 karátos fehérarany csattal díszített darabot
222 ezer dollárért adtak el egy hongkongi aukción egy telefonos licitálónak.
Számos legenda szól várólistákról és olyan vásárlókról, akik más Hermès termékeket vásárolnak abban a reményben, hogy ezáltal kapcsolatot tudnak kiépíteni egy üzletben, s így esetleg könnyebben hozzájuthatnak a vágyott darabhoz. Ezek az akciók nem mindig sülnek el jól. Tavaly két kaliforniai vásárló pert indított az Hermès ellen; egyikük több tízezer dollárt költött a márkánál, azonban amikor egy második Birkinre is le akart csapni, visszautasították, mondván, hogy a különleges táskákat a hűséges vásárlóknak tartják fenn. A másikuk pedig állítása szerint több alkalommal próbált táskához jutni, de mindig hoppon maradt, mivel az üzlet tájékoztatása szerint egyéb termékeket is meg kell vennie ahhoz, hogy igényelhessen az ikonikus darabból. Az igazsághoz hozzátartozik, néha azért előfordul, hogy valaki egyszerűen besétál egy boltba, és szerencséje van.
S hogy van-e hatása a viharos gazdasági helyzetnek a Birkin táskák iránti keresletre? A válasz röviden: nincs, sőt. 2022-ben az Hermès bevétele éves szinten 23 százalékkal 11,6 milliárd euróra, azaz rekordszintre emelkedett, idén év elején pedig a CNBC csatorna arról számolt be, hogy a viharvert luxuspiacon továbbra is erős a kereslet az Hermès legexkluzívabb termékei iránt. A vállalat 17,6 százalékkal 3,96 milliárd euróra növelte bevételét a december 31-éig tartó három hónapban, meghaladva a 3,69 milliárd eurós előrejelzést. S hogy ez minek köszönhető? A divatház vezetője szerint a luxusvásárlóknak, akik lojálisak.
Persze a luxusipar és a környezetvédelem közötti, egyre kibékíthetetlenebb ellentét az Hermèst sem kerülte el. Már tíz évvel ezelőtt nagy visszhangot keltett, hogy Jane Birkin arra kérte a vállalatot: mindaddig ne nevezze Birkin Crocónak a táskáit, míg a krokodilokon alkalmazott szörnyű eljárással jut hozzá az alapanyagokhoz. Két éve pedig a PETA állatvédő szervezet szegezte a divatháznak a kérdést: továbbra is úgy kezeli az egzotikus állatokat, mint élő, lélegző „szövetet”, vagy elkötelezi magát a természetvédelem mellett, és olyan alapanyagokat használ a jövőben, amelyekért nem kínoztak vagy öltek meg állatokat.
Nyitókép: AFP/Rolf Vennenbernd/DPA