Korábbi iszlamofób posztjai miatt bukhatja az Oscar-díjat az első transznemű jelölt
![](https://cdn.mandiner.hu/2025/02/Ks2-rBZerQKHfFB9GQU_b1RCd6T4ZuC1DKwlXSw5Th0/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2FlYWM2MGYxYWNjZjQ1MDBiY2M3MDM2ODBjZjJmZjdm.jpg)
Többek között azt írta, hogy az iszlámot be kellene tiltani Európában.
![](https://cdn.mandiner.hu/2025/02/Ks2-rBZerQKHfFB9GQU_b1RCd6T4ZuC1DKwlXSw5Th0/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2FlYWM2MGYxYWNjZjQ1MDBiY2M3MDM2ODBjZjJmZjdm.jpg)
A legjobb egész estés animációs és a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjáért is versengő Áradás igazi meditatív élmény, amely állatszereplőkön keresztül mesél az emberi jövőről.
Nyitókép: Vertigo Média
Egy macska lakóhelyét váratlanul elönti az özönvíz, így menekülni kényszerül, az útja során pedig számos, más-más fajt képviselő állattal kell együttműködnie a túlélés érdekében. Lényegében ezzel össze is foglalható a Cannes-ban debütált, majd az animációs szakmát és a műfajt rajongóit egyaránt elvarázsoló produkció, amely eddig 36 nemzetközi elismerést zsebelt be szerte a világon.
Nem is érdemtelenül;
az Áradás zsenialitása az egyszerűségében és a minimalizmusában rejlik.
Lényegében nélkülözi a drámai csúcspontokat, nincsenek benne giccses musicalbetétek vagy érzelmes nagymonológok – sőt, egyetlen szó sem hangzik el –, a maga csendes stílusában, régimódi kivitelezésében és a végtelenül egyszerű cselekményével mégis magával ragadó.
A sztori valóban csak annyi, mint ahogyan azt egy mondatban fentebb leírtuk. A kilencvenperces játékidő alatt azt követhetjük végig, miként próbálnak életben maradni az állatok a természet erőivel szemben, miközben a film szavak nélkül beszél az összefogás fontosságáról vagy a jelenlegi klímaválság lehetséges következményeiről.
Az nem derül ki, hogy a végítéletnek vagyunk-e a szemtanúi, vagy egy posztapokaliptikus világban bekövetkezett újabb kataklizmának. Utóbbi a valószínűbb, hiszen embereket nem látni a vásznon, csupán a természet által már részben visszafoglalt egykori civilizáció nyomait hajóroncsok és növények által már alaposan benőttt épületek vagy városrészek képében; mintha csak a The Last of Us világában járnánk, csak itt nem vadásznak zombik a szereplőkre, és a fajunk is kipusztult feltehetőleg. Mindez némi szorongató atmoszférát kölcsönöz a mozinak, de nem olyan mértékben és módon, hogy a hat éven aluliak számára nem ajánlott korhatár-besorolás könnyelműnek hasson.
Az állatok aranyos megjelenítése egyébként is leköti a gyerekeket,
de szó sincs öncélú cukiskodásról; nagyjából úgy viselkednek és mozognak, ahogyan a valóságban.
Nincsenek humanizálva, csupán a szemükbe vetíthetünk bele emberi érzelmeket, ahogyan azt a hétköznapokban is tesszük, ám alapvetően az ösztöneik hajtják őket, és azok is kényszerítik ki belőlük az együttműködést.
Az Áradás másik nagy erénye, hogy ha valaki nem a Z vagy az alfa generáció tagja, joggal érezheti azt, hogy az animációs filmek hangereje jó pár decibellel feljebb csúszott az elmúlt évtizedekben, mintha a nagy stúdiók a sokszor figyelemzavarral küzdő Tik Tok-nemzedéket ezzel az eszközzel, azaz puszta erőből próbálnák lekötni. És ami azt illeti, lehet, hogy a hatékonyság szempontjából igazuk is van, fogalmunk sincs, hogy ez a kifejezetten meditatív hangulatú történetmesélés mennyire képes másfél órán keresztül megragadni egy mai gyerek figyelmét.
A szakmát mindenesetre lenyűgözte. Már jó ideje annyi esélye van egy animációs filmnek az Oscaron a Pixar vagy a Dreamworks aktuális trendi produkcióval szemben, mint féllábú embernek a futóversenyen, idén azonban a két óriásstúdió igencsak erős kihívóra akadt. Az Áradásnak a Golden Globe-on már sikerült eloroznia a díjat A vad robot és az Agymanók második része elől, ami már csak azért is nagy teljesítmény, mert előbbi 78 millió, utóbbi 200 millió dollárból készült,
míg a lett–francia–belga produkciónak 3 és fél millió euró is elég volt.
Az animációs kategóriában azért is elég jó az esélye az Oscarra, mert a legjobb idegen nyelvű film szobráért szintén versenybe száll. Igaz, utóbbiban az esélytelenek nyugalmával, hiszen semmi sansza nincs az Emilia Pérezzel vagy A szent füge magjával szemben. Az viszont jelzésértékű, hogy az amerikai filmakadémia ennyire megkedvelte az állatok kálváriáját.
Áradás – belga–lett–francia animációs film, 2024, február 6-tól országszerte a mozikban.
Ezt is ajánljuk a témában
Többek között azt írta, hogy az iszlámot be kellene tiltani Európában.
Ezt is ajánljuk a témában
Mohammad Rasoulof Oscar-jelölt új rendezése kíméletlen képet fest az iráni mindennapokról és a családtagokat egymás ellen fordító politikáról. A szent füge magja január 30-tól látható országszerte a mozikban.