20 éve már, hogy Joaquin Phoenix majdnem meghalt
A szerelem öl, butít és nyomorba dönt, szokták volt mondani viccesen, az alkohol után szabadon, de van igazságtartalma, hiszen a világhírű sztár is majdnem ebbe halt bele.
M. Night Shyamalan éppen a Csapda című filmjével szállta meg a mozikat, de 25 éve még szinte senki sem ismerte, első kasszasikerének híre pedig leginkább szájról szájra terjedt.
Nyitókép: Getty Images/
Amerikában már 1999. augusztus 6-án bemutatták, nálunk azonban csak 2000. január 6-án került a mozikba. Csodálkoztam is, hogy augusztusi születésnapos, mert rémlett, hogy hidegben, alaposan felöltözve, némiképpen csalódottan jöttem ki a moziból, mikor először láttam. Csalódottságom pedig leginkább annak szólt, ami M. Night Shyamalan első nagy közönségsikerének elhozta azt a hírnevet, és aminek köszönhetően az indiai származású színész, forgatókönyvíró és rendező bekerülhetett a nagyok közé.
A szájhagyománynak.
Mert bizony az 1999-es Hatodik érzék, avagy a The Sixth Sense úgy lett igazán felkapott és sikeres, hogy szájról szájra terjedt, mekkora csavar van a történetében. 2000 elején nem zajlott le úgy beszélgetés az ismeretségi körömben (fiatalok a 20-as éveik elején), hogy ne került volna elő a téma.
Láttad már Bruce Willis új filmjét? Apám, mekkora csavar van a végén!”
És miközben ennek köszönhette hírnevét, nálam sajnos (részben) pont ez okozott csalódást. Mert annyian és annyira mondták az idézett szöveget, hogy a film nagyjából 5. percében, mikor betörnek az ünneplő Dr. Malcolm Crowe (Bruce Willis) házába, már kezdtem sejteni, hogy mire megy ki a játék.
Ezt is ajánljuk a témában
A szerelem öl, butít és nyomorba dönt, szokták volt mondani viccesen, az alkohol után szabadon, de van igazságtartalma, hiszen a világhírű sztár is majdnem ebbe halt bele.
De ne siessünk ennyire előre! A történet szerint ugye Dr. Malcolm Crowe egy jónevű, a polgármester által kitüntetett gyermekpszichológus. Ám egy éjjel egy régi páciense, Vincent Grey tör be az otthonába, akin nem tudott segíteni, ezért a férfi rálő a pszichológusra, majd öngyilkos lesz. Egy évre rá Malcolm újra dolgozik, feleségével azonban megromlott a viszonya, már nem is beszélnek egymással. Új páciense egy Cole Sear (Haley Joel Osment) nevű kisfiú, aki először nagyon furcsán viselkedik, majd meglepő dolgot árul el neki: halott embereket lát, akik beszélnek hozzá. Malcolm pedig a fejébe veszi, hogy segít a gyereknek.
Én egyébként még szerencsés voltam, mert a legendák szerint nemcsak a nézőtéren jelentek meg a mai internetes trollok első, még fejletlen, analóg példányai, akik bele kiáltották a mindenségbe a film legnagyobb meglepetését, de az ismerősök is előszeretettel spoilerezték el a nagy csattanót. Mégis, a Hatodik érzék mindössze egy héttel az Ideglelés – The Blair Witch Project után került a magyar mozik műsorára, és igazi közönségsikerré vált, éppen úgy, mint szerte a világon.
Ezt is ajánljuk a témában
M. Night Shyamalan lányának első egész estés rendezése szépen felmondja a leckét, de ez elég?
Pedig akár rosszul is elsülhetett volna a történet és annak nagy csattanója. Eredetileg ugyanis Shyamalan szinte ismeretlen rendezőként házalt a forgatókönyvvel, amit a Disney-nek is elküldött, ott viszont David Vogel producer az egész merész kikötések ellenére is rábólintott – ezt a rossznyelvek szerint a Disney nem értékelte túlzottan, ezért meg is vált munkatársától. A Disney egyébként nem bízott a sikerben, sőt a csattanóban sem, ehhez képest azonban a Shyamalan 29. születésnapján bemutatott Hatodik érzék a 40 milliós költségvetéshez képest világszinten több mint 670 milliót jövedelmezett.
Az Amerikai Filmintézet minden idők 100 legjobb filmes mondata közé választotta a híres „Halott embereket látok.” mondatot, 2007-ben pedig minden idők 89. legjobb filmjének választotta a Hatodik érzéket.
Shyamalan eredetileg egyébként A bárányok hallgatnak hatására egy sorozatgyilkosos történetben gondolkodott, melyben Malcolm helyszíni fotós. Csak később változtatott a sztorin, ami így azonban a saját idejében a Mátrixot és a Toy Story második részét is sikeresen megelőzte az amerikai mozik éves toplistáján, legyőzni pedig csak a Star Wars I. rész – Baljós árnyak tudta. Persze ehhez valahol az is kellett, hogy látszólag horrorként, természetfeletti thrillerként adják el, pedig a Hatodik érzék szerintem csak kis mértékben az.
Ezt is ajánljuk a témában
A magyar származású George Cukor két sztárral és egy sztárpalántával olyan örök érvényű klasszikust hagyott az utókorra, ami 80 év eltelte után is a néző bőre alá kúszik.
És valahol ez is lehetett a másik okom a csalódásra, pláne az Ideglelés után, amit pár héttel korábban, a premier napján láttam a Corvinban, és utána 10 percig nem tudtam megszólalni. Akkor és ott úgy éreztem, hogy a horrorfilm egy olyan pontra jutott, ahonnan már felesleges bármivel is próbálkozni, mert ennél hatásosabb végeredményt nem tudnak elérni. A Hatodik érzék pedig néhány jegesebb pillanattól eltekintve inkább egy nagyon erős emberi dráma, részben szerelmi történet, mint Shyamalan legtöbb, erősen félreértelmezett produkciója.
A szemfülesek már kiszúrhatták, hogy a Hatodik érzéket Amerikában M. Night Shyamalan 29. születésnapján mutatták be. De várjunk csak! Ha a film 25. születésnapját ünnepeljük, akkor esélyesen a direktor is most ünnepli a sajátját?! És igen, az indiai fenegyerek, aki rendszeresen feltűnik a saját filmjeiben – a Hatodik érzékben például a családtagjai iránti tisztelete jeléül orvosként –, éppen 54 éves lett. 16 filmmel a háta mögött pedig van mit felmutatnia.
Ráadásul elég egyedi kivitelezésű mozifilmekről beszélünk, általában emlékezetes zenével és fényképezéssel, csavaros történettel.
És bár számomra továbbra is a 2002-es Jelek a legnagyobb kedvenc a fantasztikus szereposztással és rémisztő jeleneteivel, meg kell hagyni, hogy érettebb fejjel a Hatodik érzék is ott van a rendező legjobbjai között. Annyira talán még nem érezni rajta Shyamalan egyedi stílusjegyeit, de ezért az emberi dráma kárpótolja a nézőt. A színészek (Willis, Haley Joel Osment, valamint a fiú anyját alakító Toni Collette – Örökség) miatt ráadásul így 25 év után is erős élmény a megtekintése. Aki teheti, nézze meg újra, egyszerre megemlékezve a film és a rendező születésnapjáról. Megéri!
És még halottakkal sem kell hozzá találkozni.