Mielőtt a filmről bármit is mondanánk, egyet nem árt leszögezni: nagyon jó, hogy a Nem halok meg egyáltalán megszületett. A daganatos betegségekről, azok valódi lefolyásáról, kezelési módjairól, testi-lelki pusztításáról és utóhatásairól ugyanis annak ellenére is nagyon keveset beszélünk, hogy a legfrissebb adatok szerint csak 2022-ben nagyjából hetvenezer magyar embernél diagnosztizálták a rák valamely fajtáját.
Nem csoda hát, hogy babonás rettegés övezi még csak az említését is, de a megoldás – és ez igaz bármire az életben – nem az eltartásban, a némaságban és a titkolózásban van. Annál is inkább, mert az orvostudomány rohamléptékben fejlődik,
és ma már egy elsőre akármilyen szörnyűnek látszó diagnózis sem feltétlenül egyenlő a hamarosan bekövetkező halállal.
A daganatos betegek egy részét meg lehet gyógyítani, a rák sok fajtáját pedig, a krónikus betegségekhez hasonlóan, folyamatosan kezelni, hosszú távon fenntartva nemcsak az életet, hanem a megfelelő életminőséget is.
Ennek szép és reményt adó példája a Nem halok meg című dokumentumfilm, amely egy hasnyálmirigyrákban szenvedő középkorú férfi kálváriáját mutatja meg a második kemoterápiás kezeléstől a – forgatás kezdetekor nyilván nem tudott – szerencsés végkifejletig. Dér Asia munkájának főszereplője, Einspach Gábor ráadásul több szempontból is igen érdekes figura: ismert műgyűjtő és galériatulajdonos, aki önmaga erejéből küzdötte fel magát egy kívülről nézve igencsak irigylendő életbe.