Pritz Pál nagyjából húsz éve tanította egyetemen a cikk íróját: előadására jártam, ahol a két világháború közti Magyarországról beszélt egy szemeszteren át. Személyesen nem ismertem, a történelem sem vált szakmámmá, inkább a filozófia, még inkább a szépirodalom vonzott. Nem voltam képben a korszakkal sem teljes egészében, csak részben voltam birtokában az adatoknak, a teóriáknak, de képben voltam a kútmérgezéssel, amivel a magyar társadalom már akkor is küzdött, s ami erősen kapcsolódott a történelemhez, majd az aktuálpolitikában kulminált.
Ami azonnal feltűnt, hogy Pritz Pál a hiteles, nagyívű, nyitott történészek közé tartozik. Azonnal a lényegessel kezdett, aztán erre a lényegesre fűzte föl a kutatási eredményeket, az apróságokat, ebbe a lényegesbe oltotta a szakmaiságot: a sorskérdések foglalkoztatták, a magyar történelem tektonikai alapjaira koncentrált, amely emberi alapállás végső célja a konszenzuskeresés, a nemzeti minimum hangsúlyozása, felkutatása, és ha kell, megteremtése volt. Én legalábbis ezt éreztem húsz éve, és ugyanezek az ismerős érzések szálltak meg, amikor a kutató Történelem és nemzet című, idén megjelent kötetét vettem kézbe.
A kizsákmányolás rendje
Az említett konszenzuskeresés, illetve a szakmaiság védelme fényében érdemes olvasni Pritz Pál erősebb kijelentéseit is, hiszen a legjelentősebb alapvetés mellett a különböző álláspontok valóban csak álláspontok, egy magát igazi baloldaliként meghatározó történész véleménye:
„Eközben ma sem könnyű a historikus dolga, ha arról győzködi olvasóit, hallgatóit, hogy a nemzet bizony mégsem örök valami, hanem «csak» történelmi képződmény. Tehát az ember már régen emberként tette a dolgát, amikor a nemzet, mint olyan még nem is létezett. Hozzáteszi: a modern nemzet bizony a fennlévők világa.”
„A historikusnak már nem a nemzetire, hanem sokkal inkább a történetire kell összpontosítania. Mert megint tarajos hullámokat vet az antikorszakos gondolkodás. E gondolkodáson – más-más összefüggésben még többször mondogatjuk majd – a megelőző rendszer/korszak valóságának a befeketítése, leminősítése értendő. Nem mai és messze nem csupán hazai találmány.
Ezért a historikusnak manapság alapvetően magát az egész múltat kell megvédenie. A ferdítésektől, a már régen rögzült eredmények homályba űzésétől.”