És a fiatalabb generációkhoz közelebb lehet vinni ily módon 1956 szellemiségét?
Azt gondolom, igen. Most, Kolozsváron is rengeteg diák ült a nézőtéren, és érezhetően megdöbbentek a látottakon. Amit tanulnak a történelemkönyvekből, az hirtelen megelevenedett a szemük láttára. Méghozzá látványosan. Például, az előadás kezdetén egy hat méter magas, hatalmas magyar zászló látható, a szereplők kivágják belőle a Rákosi-címert, ami utána lehull a színpadra. De úgy gondolom, nem csak az a fontos, hogy a fiatalokhoz közelebb hozzuk Tóth Ilona történetét és ezáltal a történelmet vagy akár egy Shakespeare-darabbal az irodalmat. Hanem hogy egyáltalán a színházba járáshoz kedvet csináljunk nekik. Egyébként próbálok is tenni ezért. A Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasaként készítettem egy gimnazistáknak szóló rendhagyó irodalomórát: kortárs magyar versekkel dolgozunk, és kicsit ők is kortárs költőkké válhatnak a végére. Itt én viszem a tantermekbe a „színházat”, bízva abban, hogy később majd ők mennek maguktól valamelyik kőszínházba.
Ahol egy igazán jó előadásnak a konkrét történeten túlmutató, általános érvényű, minden korban érvényes mondanivalója is van. A Tóth Ilona ’56 esetében ez micsoda?
Talán az, hogy az igazságért muszáj harcolni. Persze van, hogy nem bírjuk tovább, feladjuk a küzdelmet, és megtörünk, mint ahogy Tóth Ilona is tette azzal, hogy beismerte azt a gyilkosságot, amit el sem követett. Ugyanakkor empátiára is tanít ez a darab, arra,
hogy ne ítélkezzünk mások felett, hiszen nem tudhatjuk, min ment keresztül valaki, és miért tette azt, amit tett.