Megnyílt az Éden, és már azt is pontosan tudjuk, meddig látogatható
Az épület önmagában megér egy látogatást.
Vasárnap nyit a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új vasúttörténeti kiállítása a kenderesi állomáson, a tárlaton a legendás Maybach luxusautó is látható.
A kenderesi vasútállomás-épület helyiségeiben és külterében berendezett tárlat a magyar vasút történetének felívelő szakaszát mutatja be a hálózat fejlődése és a járművek gyarapodása szempontjából egyaránt. Az Osztrák–Magyar Monarchia időszakában a vasúthálózat fejlődésével párhuzamosan létrejött több, az adott vasúttársaságra jellemző típusépület. Ezekből mára alig néhány maradt fent eredeti formájában.
A Mátra-Kőrösvidéki Egyesült HÉV által 1887-ben épített kenderesi megálló így önmagában is kuriózum,
azóta meg pláne, hogy az itt lévő állomásépületet a MÁV Zrt. 2016 és 2020 között, a hozzá csatolt kormányzói váróval együtt a harmincas évek állapotának megfelelően rekonstruálta – az 1931-es első felújítás során a közeli Horthy-kastély neobarokk stílusát vették alapul.
Ebben az alapvetően üresen álló, mellékvonali ingatlanban nyílik néhány nap múlva a MMKM különleges tárlata. A kiállítás a két világháború közötti meghatározó közlekedéspolitikát – aminek alapvetése a trianoni békeszerződés következtében a hazai vasúthálózatot érő rendszerszintű sokkhatás volt –, valamint a hálózat két világháború közötti újjáépítéseit, fejlesztéseit helyezi fókuszba.
A kiállításon kiemelt szerepet kap Horthy István személye is,
aki a Magyar Királyi Államvasutak egykori mérnökeként, majd vállalatirányítójaként tevékeny részt vállalt a különböző fejlesztésekben.
A beltérben berendezett, a vasút hőskorától a Magyar Királyi Államvasutak létrejöttén át a Bcmot motorkocsik megjelenéséig rengeteg mindent érintő kiállítás mellett a nagyközönség egészen biztosan az impozáns kormányzói váróra, illetve a kültéren felállított Turán-12 autószállítóra lesz majd a leginkább kíváncsi. Előbbiben az említett 424-es gőzmozdony 1:5 méretarányú impozáns modellje látható, a Turán-12 a csonkavágányon várja az érdeklődőket.
A Turán-12 1989-ben egy járműcsere keretében került vissza Magyarországra az egykori Csehszlovákia területéről, és 2001-ben újították fel. A belsejében most a korszak reprezentatív járművét, egy ritkán látható Maybach DS 8 gépkocsit lehet megtekinteni. A Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő jármű 1934-ben készült, történetének sok eleme máig nem ismert.
Mások szerint ez az autó inkább József főherceg vagy a Weiss család tulajdonában lehetett. A második világháború után egy ideig Péter Gábor, az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) vezetője használta. Magyarországon az 1950-es évek elejétől magánszemély nem birtokolhatott gépkocsit, a forgalomban lévőket az állam megvásárolta. Többségüket ugyan megsemmisítették, azonban a járművek összegyűjtésével megbízottak elkötelezett, autószerető szakemberek lévén több különleges gépkocsit, köztük ezt a Maybachot a Közlekedési Múzeumnak adták át. Még ha tudták is, hogy ki volt korábban az autó tulajdonosa, adatait nem oszthatták volna meg.
A Maybach DS8-as személyautó szállítása 2023. augusztus 29-én a reggeli órákban kezdődött meg az intézmény egyik budapesti raktárában. A kocsi működésképtelen, így csörlő segítségével került fel a zárt szállító járműre, amely körülbelül két óra alatt megérkezett Kenderesre. A helyszínen a MÁV segítségével néhány nappal korábban megtörténtek a földmunkák, így a kamionnak lehetősége volt a sínre ráállni, hogy a Turán vasúti kocsi homlokajtajához tolatva, a szállító jármű rámpáján keresztül megtörténhessen kézi erővel a Maybach áttolása. A mozgatás mindent figyelembe véve körülbelül másfél óra alatt zajlott le, ezt követően a Turán vasúti kocsit is beállították a kijelölt helyre.
Nyitókép: A Maybach DS8 a Turán-12 gyomrában. (Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)