Jubileumi turnéval érkeznek a német tökfejek!
Legendás power metal zenekar érkezik Budapestre, hogy fennállásának 40. évét ünnepelje, méghozzá a Beast in Black társaságában.
Kesselyák Gergely Liszt Ferenc-díjas, érdemes művész karmester, operarendező is beadta pályázatát a Magyar Állami Operaház vezetésére. Mennyiség helyett minőség, fülnek kellemes művek, az Opera legyen a közép-európai operajátszás centruma – ezt ígéri pályázatában.
Mint azt korábban megírtuk, rekordszámú jelentkező nyújtott be pályázatot az Operaház vezetésére. Az elbíráló bizottságnak harminc napja van javaslatot tenni, a végső döntést Csák János kulturális és innovációs miniszter hozza majd meg.
Kesselyák Gergely Liszt Ferenc-díjas karmester, operarendező pályázatán alapuló, összefoglaló írásában most a nagyközönségnek is bemutatja, hogyan képzeli el az intézmény jövőjét.
Kesselyák Gergely
A CSODÁT VISSZA A KÖZÖNSÉGNEK!
Huszonhét éve, huszonöt évesen vezényeltem először az Erkel Színházban. Ma már elmondhatom: életem nagyobb részét töltöttem az Opera közösségében.
Több mint hétszáz előadást vezényeltem itt. Ismerem a társulatban rejlő óriási potenciált, amit helyzetbe lehet, és kell hozni.
Dolgozatomat azzal kezdem, hogy Jonas Kaufmannt és Peter Gelbet, a Metropolitan Opera intendánsát idézem. Hiányolják a „fülnek kellemes” kortárs operaműveket. Tavaly, 2022-ben. Én 2011-ben fordultam kiáltványban a világ zeneszerzőihez ezzel a problémával. Igazgatásom alatt a Bartók Plusz Operafesztivál 4 operaíró versenyt rendezett a kiáltvány szellemében, de a hazai zenei élet egésze inkább a nemzetközi operaélet akkor aktuális hangadóira figyelt.
Mostani pályázatomban egy reális, a gazdasági helyzettől nem függő víziót, eszmeiséget vázolok azért, hogy 2033-ban ne másokat kelljen idézgetnünk. Mi, magyarok kicsinyhitűek vagyunk. Mindig utólag derül ki számunkra,
Pedig nincs ma érvényes zene a mi Bartókunk hatása nélkül, Kodályunk maga A zenepedagógia, Amerika csodált zenei életét pedig nagyrészt magyar karmester-generációk munkássága hozta létre.
Bármely víziót csak a szakmaiság alapján lehet megvalósítani. Mert a szakmaiság a Világ Teremtett rendje. Ezzel a renddel együttműködve „mennek a dolgok”, nélküle nem. A szakmaiság fonalát megragadva minden egyértelműen következik a legapróbb részletig: a színházi gondolkodás, abból a társulatiság, abból a közösség ciklikusan megújuló kollektív erejének fontossága, abból a nyári feltöltődés szakmai jelentősége. És mindenek felett:
Csak a szakmaiság szempontjainak prioritást biztosító színházvezetési modell képes a társulatban rejlő lehetőségek felszabadítására, az egyéni és a kollektív tehetség helyzetbehozására. Mindennek végső célja: a csodát visszaadni a közönségnek - új operaművek, a szerzői szándékot tisztelő rendezések és zökkenőmentes, katartikus előadások formájában.
A művészi álmok megvalósításának alapja a sziklaszilárd gazdasági tervezés, jelen helyzetben válságmenedzsment. Széles hatáskörrel felruházott főigazgató-helyettesi és gazdasági igazgatói szerepkörben Mádi Zoltánra számítok. Életrajzában se vége, se hossza a gazdasági- és bankszektorban betöltött igazgatói pozícióknak. Huszonöt évet dolgozott különböző színházak gazdasági és ügyvezető igazgatói munkakörében, biztosként gazdasági krízisbe került színházak helyes pályára állításában. Polgármesterként sikeresen vezetett megyei jogú várost is. A szintén huszonöt év színházi vezetői tapasztalattal rendelkező Herczeg Tamás ügyvezető igazgatóként erősíti a menedzsmentet.
Balettigazgatónak a nemzetközi tekintélyű Harangozó Gyulát nyertem meg.
és az új vezetői generáció kinevelése. Folytatnám a munkát a jelenlegi főzeneigazgatóval, Kocsár Balázzsal.
Személyemet támogató leveleket nem gyűjtöttem. Misszióm támogatására kértem nyilatkozatot azoktól, akikkel konkrét projekten kívánunk együtt dolgozni: a Zeneakadémiától, a Magyar Táncművészeti Egyetemtől, Puccini szülővárosának polgármesterétől és a Luciano Pavarotti Alapítványtól. Ilyen módon támogatóim: Dr. Vígh Andrea, rektor; Fodorné Molnár Márta, rektor; Kiss János, elnök; Mario Pardini, Lucca polgármestere; Nicoletta Mantovani (Luciano Pavarotti özvegye), elnök. Köszönöm támogatásukat.
Mondjuk ki: „meztelen a király”!
Amit ma kortárs zenén értünk, az nem a közönséghez szól. Ezen változtatni kell.
Lássuk meg a felfedezésre váró kincsesbányát!
Vigyük színre a XX –XXI. századi közép- és kelet-európai operairodalom remekeit!
Közép-Európa Operacentruma - duális művészeti koncepció
küldetése, hogy Közép-Európa operacentrumává váljon. Egyszerre vállaljuk föl a Közép- és Kelet-Európa operamissziót és ápoljuk innovatívan hagyományainkat!
Ne fussunk olyan szekér után, ami nem vesz fel!
Unortodox integráció: feladatunk az emberiség kultúrája számára hasznos, valódi művészi küldetés teljesítése. Így válhatunk érdekessé Európa számára.
Tegyük hallhatóvá Bartókot!
Hosszútávú innovatív építészeti vízió:
Jelenleg a világon egyedül a Festspielhaus zenekari árka lenne alkalmas erre.
Puccini világfesztivál államközi megállapodással
Wagner – Bayreuth; Mozart – Salzburg; Puccini – Lucca és Budapest
Új zenére, új operákra van szükség!
A Pavarotti Alapítvánnyal közösen indított operaíró-versennyel ösztönözzük a „fülnek kellemes” nagyszínpadi kortárs zenedráma és a modern népopera létrejöttét.
A köz szolgálatában a 100 napos Erkel-koncepció!
Az Erkel Színház 100 estén át az Operaház hagyománytisztelő előadásainak otthona. 100 másikon befogadhat nagyszabású produkciókat, és még mindig maradt 100 alkalma, hogy segítsen megoldani Budapest akut koncertterem-hiányát.
Egészséges operaéletet!
A Magyar Állami Operaháznak nem saját feladata, de képviselnie, támogatnia kell az olyan igényes operaműfajokat, mint a kortárs kamara-opera, a barokk-opera; vizionálni egy önálló operaműhelyek szinergikus együttműködésén újraéledő vidéki operajátszást.
Eiffel Art Studios – Eiffel Interart Center
New York-i Eyebeam, berlini Factory Berlin, londoni Somerset House Studios… budapesti Eiffel Interart Center. Inter-artistic inkubációs központ a kreatív felfedezés és a szellemi fejlődés jegyében, ami néhány év múlva meghatározó tényező a hazai és nemzetközi zenei és kulturális életben.
Szakmaiság, Minőség, Társulatiság
Egy nehéz helyzet mindig higgadt időzítést, minőségi precizitást és bajtársi összefogást követel: jóban – rosszban, művészetben – gazdaságban, álmokban – realitásban. És így mindig lesz lehetőségünk a csodát visszaadni a közönségnek.
Nyitókép: Kesselyák Gergely (Facebook)