„Legyen a zene mindenkié!” – 140 éve született Kodály Zoltán

2022. december 16. 13:50

Zeneszerző, népzenekutató, zenepedagógus és akadémikus. Kodály Zoltán elképesztő örökségére emlékezünk!

2022. december 16. 13:50
null

„A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal.”

 

Kodály Zoltán Kecskeméten született, 1882. december 16-án. Háromszoros Kossuth-díjas, valamint kiváló művész címmel kitüntetett magyar zeneszerző, zenetudós, zeneoktató, népzenekutató, az MTA tagja, majd 1946-tól 1949-ig elnöke. Budapesten, 1967. március 6-án hunyt el.

Kecskeméten született, 1882. december 16-án. Háromszoros Kossuth-díjas, valamint kiváló művész címmel kitüntetett magyar zeneszerző, zenetudós, zeneoktató, népzenekutató, az MTA tagja, majd 1946-tól 1949-ig elnöke. Budapesten, 1967. március 6-án hunyt el.

 

Kodály Zoltán – a zeneszerző

A galántai népiskolában és a nagyszombati érseki főgimnáziumban végezte alsóbb tanulmányait. 1900. június 13-án jelesre érettségizett. Szeptemberben került Budapestre, ahol beiratkozott a budapesti Magyar Királyi Tudományegyetem magyar-német szakára,

valamint felvételt nyert az Eötvös Kollégiumba, ahol Balázs Béla volt a szobatársa.

Az egyetem mellett jelentkezett az Országos Magyar Királyi Zeneakadémia zeneszerző tanszakára is, zenei tanára Koessler János volt. Az iskola hangversenyein bemutatták C-moll nyitányát és Esz-dúr trióját. 1904 júniusában megkapta a zeneszerzői diplomát. Szeptemberben újból beiratkozott a Zeneakadémiára, önkéntes ismétlőként.

1906 október 22-én mutatták be diplomamunkáját, a Nyári estét. Ezután féléves bonni és párizsi tanulmányútra indult, ahol megismerkedett Debussy zenéjével. 1907-től a Zeneakadémia zeneelmélet-, 1908-tól a zeneszerzés tanárává nevezték ki.

1909 és 1920 között kizárólag zongora- és zenekar-kíséretes dalokat, zongoraműveket és kamaradarabokat írt. Erre az időszakra esik például hegedű-cselló Szonátája vagy gordonkára írt Szólószonátája.

Alkotásaiban mindenekelőtt a magyar dalkultúra megteremtésére törekedett.

 

Kodály diplomamunkája, a Nyári este

 

Nem véletlen, hogy egyik dalsorozatának a Megkésett melódiák címet adta. Kodály ugyanis a magyar klasszikus költők, Arany János, Kisfaludy Sándor, Berzsenyi, Kölcsey, Csokonai Vitéz Mihály és Balassi verseire írott műveivel próbálta pótolni azt a dalkultúrát, amely még e költők életében nem létezett.

Dalainak köszönhetjük a nyelv hajlamaihoz alkalmazkodó prozódia megszületését is.

1919-ben, a Magyarországi Tanácsköztársaság idején a Zeneakadémia, új nevén a Zeneművészeti Főiskola aligazgatójává nevezték ki. Bartókkal és Dohnányival együtt a zenei direktórium tagja volt.

1920-1923 között nem írt új műveket, következő alkotása a Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 50. évfordulójára megrendelt Psalmus Hungaricus volt, amelyet két hónap alatt készített el. Kodály ettől fogva pillanatok alatt Magyarország vezető zeneszerzőjévé vált. Munkásságát 1930-ban Corvin-koszorú kitüntetéssel ismerték el.

Kodály Zoltán – a népzenekutató

Miután tanulmányozta a korábban megjelent népdalgyűjteményeket és Vikár Béla első fonográfos felvételeit, 1905 augusztusában útnak indult, hogy a helyszínen személyesen jegyezze le a paraszt-énekesek – úgynevezett „nótafák” – ajkáról a népdalokat. Munkáját Galántán kezdte, a környékbeli falvakban folytatta. Egy hónap alatt 150 dallamot gyűjtött a Kis-Duna és Vág közti területen. Közülük tizenhármat közreadott Mátyusföldi gyűjtés címmel az Ethnographia című folyóiratban. Azután a hozzáférhető teljes anyag ismeretében elkészült disszertációja: A magyar népdal strófaszerkezete.

Kutatásai elején ismerkedett meg a hozzá hasonló utakon járó Bartók Bélával, ekkor vette kezdetét életre szóló barátságuk.

1906-ban Magyar népdalok címmel tíz-tíz népdalt adtak ki közösen, zongorakísérettel ellátva.

Csáth Géza 1910-ben a Nyugat folyóiratban a következőket írja Kodályról és Bartókról: „Sajátságos játéka a sorsnak, vagy a véletlennek, hogy a nagy művészi tehetségeket gyakran párosával adja. Gondoljunk csak Goethére és Schillerre, Arany Jánosra és Petőfire, Adyra és Babitsra. A kettős naprendszerekhez hasonló berendezés ez. Valami kölcsönhatás, valami hasonlóság, valami egymást kiegészítés észlelhető a két egyéniség természetében. Valami gravitáció, centripetális és centrifugális erőhatások, a művészi energiák interferenciája. Így vannak Bartók Béla és Kodály Zoltán is. Majdnem egykorúak, Koesslernél tanultak, együtt gyűjtöttek székely és tót népdalokat, valószínűleg együtt álmodoztak a magyar szimfonikus zenéről.

A nagy változást a Székely fonó hozta, amelynek zenei anyaga már kizárólag népdalokra épül. Az 1932-ben bemutatott Székely fonó több szempontból is ikonikus alkotás. A zeneszerző nemcsak a magyar népdalt idézi meg benne, hanem annak hamisítatlan légkörét is színpadra varázsolta. Mindezt ráadásul a klasszikus zene egyik legnagyobb tradícióra visszatekintő műfajával, az operával ötvözi.

Későbbi kórusaiban Kodály újból a magyar költészethez fordult. A magyarság néprajza számára 1937-ben megírta A magyar népzene című népzene-történeti összefoglalását. Kodály arra is rávilágított, hogy zenetörténeti emlékek hiányában a magyar zenetörténeti kutatás legfontosabb segédtudománya a zenei néprajz,

és ezzel Magyarországon is meghonosított egy új diszciplínát, az összehasonlító népzenetudományt.

 

Kodály: Székely fonó

 

Kodály Zoltán – a zenepedagógus

Kodály Zoltán zenei nevelési koncepciója ma a magyar zenei köznevelés alapját jelenti, jelentős szerepe van a szakoktatásban is. Ezek az alapelvek fokozatosan alakultak ki, fogalmazódtak meg és mentek át a gyakorlatba, azután, hogy a zeneszerző figyelme 1925 táján a zenepedagógia felé fordult.

Elgondolása szerint a jó zenész kellékei négy pontban foglalhatók össze:

1. kiművelt hallás

2. kiművelt értelem

3. kiművelt szív

4. kiművelt kéz.

– fogalmazta meg.

 

A Kodály-módszer nemzetközi sikeréről szóló dokumentumfilm

 

Ettől fogva a Kodály-írások új témája a zenei nevelés, amelyet ő „zenei belmissziónak” tekintett. Felszólalt a magyar karének ügyében és felvetette az óvodai zeneoktatás ötletét is. E munkával párhuzamosan számos pedagógiai művet tett az iskolások asztalára: elsőként a kétszólamú éneklésbe bevezető Bicinia Hungarica látott napvilágot.

A harmincas-negyvenes évek fordulóján Kodály terve: az általános iskolai énekoktatás színvonalának emelése, a kormányzat és a főváros részéről is támogatást kapott.

Mit kellene tenni? Az iskolában úgy tanítani az éneket és zenét, hogy ne gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen a tanulónak, s egész életére beleoltsa a nemesebb zene szomját. Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt megszerezni az iskola kötelessége” – értekezik Kodály 1929-ben a Gyermekkarokban.

 

A Kodály-módszer egy zenepedagógiai koncepció, ami Kodály Zoltán zenepedagógiai módszereit foglalja össze. Kodály mindössze a nevelési elveit foglalta össze, és nem épített fel szisztematikus tantervet vagy tanegységeket. Az elveket tanítványaival beszélgetve utólag gyűjtötte össze, miután 1925-től kezdődően zenepedagógiával kezdett foglalkozni. Elképzeléseit egy csapat osztálykiránduláson éneklő lánnyal való találkozás hatására gondolta át. Ez akkora hatással volt rá, hogy ezután mindenütt zenei analfabétákat látott. Ennek a hatására ismerte fel, hogy egy falusi énektanár fontosabb, mint egy operaigazgató, és ettől kezdve vált számára olyan fontossá az egész nép zenei nevelése. Célja eléréséhez a továbbiakban összekapcsolta zenepedagógiai és zeneszerzői tevékenységét. A Kodály-koncepció bevezetése 1945 szeptemberében indult Pécsett, három előképzős szolfézs csoporttal, 2016-ban a módszert az UNESCO a szellemi kulturális örökség részévé nyilvánította.

egy zenepedagógiai koncepció, ami Kodály Zoltán zenepedagógiai módszereit foglalja össze. Kodály mindössze a nevelési elveit foglalta össze, és nem épített fel szisztematikus tantervet vagy tanegységeket. Az elveket tanítványaival beszélgetve utólag gyűjtötte össze, miután 1925-től kezdődően zenepedagógiával kezdett foglalkozni. Elképzeléseit egy csapat osztálykiránduláson éneklő lánnyal való találkozás hatására gondolta át. Ez akkora hatással volt rá, hogy ezután mindenütt zenei analfabétákat látott. Ennek a hatására ismerte fel, hogy egy falusi énektanár fontosabb, mint egy operaigazgató, és ettől kezdve vált számára olyan fontossá az egész nép zenei nevelése. Célja eléréséhez a továbbiakban összekapcsolta zenepedagógiai és zeneszerzői tevékenységét. A Kodály-koncepció bevezetése 1945 szeptemberében indult Pécsett, három előképzős szolfézs csoporttal, 2016-ban a módszert az UNESCO a szellemi kulturális örökség részévé nyilvánította.

 

1938-ban harminckét vezető értelmiségi társaságban, a Pesti Napló hasábjain tiltakozott a zsidótörvények ellen.1942-ben nyugalomba vonult, de folytatta a népzene tantárgy oktatását a Zeneakadémián; a kormány a Magyar Érdemrend középkeresztjével tüntette ki. A Magyar Dalegyesületek Országos Szövetsége az 1942-es évet Kodály-évvé nyilvánította. Budapest ostroma alatt ő is egy budapesti zárda pincéjébe kényszerült. Ott keletkezett békéért könyörgő, zenekarra, orgonára és kórusra komponált miséje, a Missa brevis, amelyet végül az 1945 februári ostrom utáni a főváros első bemutatójaként, 1945. február 11-én mutattak be az Operaház ruhatárában.

A Kecskeméti Vég Mihály szövegére komponált magyar zsoltár nemcsak a közvélemény nagyobb részét állította Kodály mellé, de a tanítványok seregét is vonzotta. Kodály szellemi támogatásával és az ő népnevelő-népművelő eszméinek jegyében hozta létre a harmincas évek közepén a Magyar Kórus és az Énekszó című folyóiratot.

Mindkettő a katolikus egyházzene megreformálására, valamint a zenei nevelés színvonalának emelésére vállalkozott.

Kodály ekkortájt úgy döntött, hogy ezentúl gyermekkarok számára komponál műveket. Ekkor született a Háry János daljáték, a Marosszéki táncok vagy a Galántai táncok.

 

Kodály: Háry János nyitánya

 

Kodály Zoltán – az akadémikus

Kevesen tudják, hogy a Magyar Tudományos Akadémia II. világháború utáni megújítása is Kodály Zoltán nevéhez fűződik. Kodály néhány évig az MTA elnöke volt, ráadásul igen nehéz körülmények között kellett helytállnia:

az intézmény II. világháború utáni megújítását kellett irányítania.

Nagyon nagy harc alakult ki akörül, hogy tagja lehessen a Magyar Tudományos Akadémiának. Már 1941-ben javasolták tagnak, de akkor nem sikerült megválasztani, többen ellene szavaztak. Végül két évvel később, 1943-ban sikerült nagyon jó aránnyal bekerülnie a Magyar Tudományos Akadémia tagjai közé” – mondta Dalos Anna zenetörténész, az MTA BTK zenetudományi intézetének kutatója egy, az Infostartnak adott interjúban.

Hozzátette: „A progresszív értelmiségiek nagyon támogatták őt,

Ezt a konzervatívabb körök nem nézték jó szemmel, sőt, ebben az időben politikai támadások is érték Kodályt és tanítványait emiatt. De 1943 táján a tudományos munkássága már olyan elfogadottá vált, hogy teljesen természetes volt az, hogy mégiscsak tagja lehet a tudományos akadémiának.”

Kodálynak más szempontból sem volt könnyű dolga az Akadémia élén, ugyanis ekkoriban volt még egy nagyon komoly konfliktus az MTA-n belül, amely majdnem az akadémia kettészakadásához vezetett: a humán tudományok és a természettudományok közötti konfliktus. Így végül nagyon szerencsésen alakult,

hogy Kodály elnöksége alatt a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert lehetett az alelnök.

Ez ugyanis létrehozta az egyes tudományágak közötti egyensúlyt.

 

A Zeneakadémia szimfonikus zenekara a Székely fonó bemutatásával tiszteleg Kodály Zoltán elképesztő munkássága előtt. Illetve szülővárosa, Kecskemét is gazdag programsorozattal készül az évforduló alkalmából.

Kodály Zoltán elképesztő munkássága előtt. Illetve szülővárosa, az évforduló alkalmából.

 

Forrás: Wikipédia
Nyitókép: Fortepan, 1957. / Adományozó: Kutas Anna

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
syphax
2022. december 17. 02:11
SZOLMIZÁLTAM--AZ Ő "KÉZMUTATÁSÁRA"--AZ 50'-ES ÉVEK ELEJÉN, TALÁN '54-BEN--AZ ÓRÁRA BEJÖVŐ TANÁR URNAK ÉS FELESÉGÉNEK EMMA NÉNI-NEK. CSOKIT KAPTAM ABBÓL A KÉSZLETBŐL, AMELLYEL TELE VOLT A ZSEBE A TANÁR ÚRNAK..... GYEREKKÉNT NEM VOLT KELLEMES A DOLOG, RÁADÁSUL ÉN A SZOLFÉZS-T NAGYON NEM KEDVELTEM--PEDIG NAGYSZERŰ SZOLFÉZS TANÁRUNK VOLT: DR.BÁRDOS KORNÉL (KIRÚGOTT CISZTERCI SZERZETESPAP..AMIT PERSZE MI GYEREKEK NEM TUDTUNK AKKOR, CSAK JÓVAL KÉSŐBB)
tevevanegypupu
2022. december 17. 01:34
A kormány próbálkozik jobboldali kulturával..sak épp az a réteg hiányzik, amire támaszkodva sikerres lehetne. A nép izlését átformálta részben a szocializmus, részben a lieberalizmus..A liberálisok is ugyan úgy félnek egyébként mint a konzervativok..csak annyi a különbség, hogy a liberálisok egymástól, a konzervativok a liberálisoktól. Addig pedig nem lesz itt Prohászka meg Hóman..legfeljebb ha fegyverrel szereznek rá engedélyt. Kodály pedig zeneszerző volt, nem forradalmár..annak ott volt a Göncz Árpád meg a Déry Tibor..
Rókakoma1
2022. december 16. 19:40
A kommunisták megpróbálták rávenni, hogy írjon egy új magyar Himnuszt. Nemet mondott!!!
CubaLibre
2022. december 16. 19:13
Ha Latin-Amerikának is lett volna egy Kodály Zoltánja, akkor biztosan nekik is a vérükben lenne a zene, mint nekünk magyaroknak....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!