Már lassan kétmillió magyar előfizetője van a Netflixnek és jön föl mögötte az HBO Max is – amely idén szüntette be a magyar produkciók gyártását. Hogyan néz ki most a magyar streaming piac? Körképünk!
Cikkünk előző részében azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogyan alakult a mozizás a járvány időszakában, hány terem üzemel országszerte, s mennyit kellett bezárni. Milyen filmek uralják a magyar piacot, illetve mennyibe kerül ma egy mozijegy? Ennek alapján kiderült, hogy
a háború hatására megnövekedett infláció miatt pedig napjainkra drágább a mozijegy, mint egy havi előfizetés a streaming-oldalakon.
A járvány természetesen a népesség médiafogyasztási szokásaira is nagy hatással volt, mondhatni fenekestül forgatta fel azt a különböző streaming-felületek megjelenésével. A moziipar 120 éves történelmével szemben a legtöbb streaming szolgáltató alig másfél évtizede létezik.
A Netflix 2010-ben tört be a nemzetközi piacra, vagyis
Persze ennek ára is, van, a Netflix hatalmas összegeket költ: több, eredetileg mozikba szánt stúdiófilmet is megvásárolt, miközben – ahogy előző cikkünkben rávilágítottunk – a filmszínházak világszerte tetszhalott állapotban vegetálnak.
Amerikában az elmúlt években nagy átrendeződések zajlottak a médiapiac terén.
Először az rázta meg a piacot, amikor a Disney felvásárolta a 21st Century Foxot, három évvel később pedig újabb óriásüzlet köttetett, amikor a Warner Media egyesült a Discoveryvel. Ezzel létrejött az USA egyik leghatalmasabb médiaóriása, amely komoly kihívójává vált a Disney-nek és a Netflixnek a streaming terén is. A PCWorld egyik cikkéből kiderül, hogy az így megszületett médiatitán többek között olyan egységeket foglal magába, mint a CNN, a Cartoon Network, az HBO, a Cinemax, a Warner Bros. filmstúdió, az HBO Max streamingplatform, a DC Entertainment, a Discovery Channel vagy éppen a Discovery+ streaming-szolgáltatás.
A streaming szolgáltató 2020-as sikerjelentésében hazánkkal kapcsolatban az olvasható, hogy ennyi időt még soha nem töltöttek a magyarok a Netflix előtt: tavaly négy és félszer annyit filmeztek a felületen, mint 2019-ben.
A Finder Global Streaming Adoption Report jelentéséből pedig a pontos számokat is megtudhatjuk, mely szerint a magyar felnőttek 51%-a rendelkezik legalább egy streaming szolgáltatással, ami ugyan kicsit elmarad a világ 56%-os átlagától, de a növekedés az előző évekhez képest így is drasztikusnak mondható. A jelentés szerkesztője, James Dampney szerint a streaming szolgáltatások gyorsan népszerű szórakozási formává váltak Magyarországon.
„Bár az előfizetők száma Magyarországon elmarad a globális átlagtól, a streaming-szolgáltatások így is népszerűek: a magyar felnőttek fele rendelkezik legalább egy előfizetéssel. Az elmúlt évtizedben igazi fellendülést tapasztaltunk a streaming szolgáltatások terén, és úgy tűnik, hogy a covid-járvány csak felgyorsította ezt a tendenciát. Mivel a világjárvány idején az emberek több időt töltenek otthon, nem meglepő, hogy ezek a szolgáltatók olyan népszerűek Magyarországon.”
2022 júniusi adatok szerint a Netflixnek közel 1,8 millió előfizetője van Magyarországon, míg az HBO Max 1,2 millió előfizetővel rendelkezik hazánkban. A többiek egyelőre le vannak maradva: az Apple TV+-nak 123 ezer, míg a Prime Videónak 91 ezer előfizetője van a Statista adatai szerint.
A Netflix globálisan még sosem volt ennyire népszerű, a streaming szolgáltató
míg például az Amazon Prime 2021 áprilisában lépte át a 200 milliós álomhatárt. A legfrissebb platformok közül a 2019 novemberében indított Disney+-ra világszerte 116 millió háztartásban fizettek elő, a 2020 májusában debütáló HBO Max pedig nagy sikerű filmekkel és sorozatokkal igyekszik felzárkózni a többi platformhoz.
Annak ellenére, hogy tucatjával kerültek fel magyar filmek is ezekre az óriás felületekre, a pandémia alatt Magyarország is igyekezett felzárkózni a változó trendekhez, így hazánkban három új streaming szolgáltató indult el: a művészfilmes Cinego, a Budapest Film Távmozija,
amelynek kapcsán az induláskor lapunk átfogó interjút közölt Káel Csaba filmbiztossal. Mindennek következtében eddig soha nem tapasztalt mértékben nőtt meg az online elérhető magyar filmek száma.
A Netflix beszámolója szerint hazánkban egyértelműen a drámák a legnépszerűbbek, ám sok vígjátékot és thrillert nézünk. Jól szerepelnek még a magyar lakosság körében a dokumentumfilmek, és a pandémia alatt nagyobb hangsúlyt kaptak a szinkronos gyerekfilmek is.
A Flix Patrol napról napra frissülő adatai szerint, napjainkban a magyarok által legnézettebb filmek listáját a Jók és Rosszak Iskolája vezeti, de a legnépszerűbb tartalmak között van többek között a Marilyn Monroe életét és karrierjét feldolgozó Blonde, a From Scratch filmdráma sorozat, a Szörnyeteg: A Jeffrey Dahmer-sztori életrajzi krimi, a The Watcher thriller televíziós minisorozat, Az idegen vagy a Barbárok is.
Egy speciális terület volt eddig a streaming szolgáltatóknak készült magyar filmes produkciók sorsa. Az HBO Max idei globális üzleti húzásai és stratégiaváltása miatt viszont az eddig minőségi hazai produkciók egész sorát (Aranyélet, A besúgó és a többiek) berendelő HBO beszüntette a magyar és számos más kisebb országban folytatott produkciós tevékenységet – sőt maguk a produkciók is tömegével tűntek el az HBO Max kínálatából.
A döbbenetes fejleményekről a minap interjúban kérdeztük A besúgó alkotóját, Szentgyörgyi Bálintot is. Az HBO gyors kivonulása alapjaiban érintette az egyébként jól pörgő hazai filmprodukciós szektort és annak kilátásait.
A moziipar üzleti modelljének kőbe vésett, félévszázados hagyománya van. „A filmszínházak előjoga a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak, ami még 2019-ben is 90 napos volt (25-30 évvel ezelőtt még 6 hónapos volt). Bármilyen fizikai vagy virtuális adathordozón csak ezt követően jelenhet meg egy mozifilm. A '70-es évek közepétől a '90-es évek derekáig ezt a videókazetta (VHS) jelentette, majd ezt követően 1997-től – még az elmúlt években is – a viszonylag népszerűnek mondható DVD, míg 2019-ben kétségtelenül a streaming megjelenés” – olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság oldalán.
Viszont, hogy 2020-ban mi is pontosan a streaming szerepe, azt jelenleg nem könnyű definiálni, egy biztos, hogy
A járványhelyzet kezdete óta folyamatos a kísérletezés, ha a közönség nem mer moziba menni, akkor a gyártó stúdiónak más lehetőségek után kell néznie: vagy kitart a mozipremier mellett, csak későbbre halasztja azt, vagy egy streaming-platformon mutatja be a produkciót.
Így hát a pandémia miatt egyes stúdiók úgy döntöttek, hogy a vászon helyett inkább felteszik online legfrissebb filmjeiket, mára számtalan ténylegesen nagy szuperprodukció premierjét is online tartják, és a legkeresettebb hollywoodi színészek közt is megfigyelhető egy olyan tendencia, hogy egyre többen streaming szolgáltatók által gyártott sorozatokhoz „igazolnak”.
Nyitókép: Pixabay