Magyarország Netflixország – így törtek át a streaming filmszolgáltatók hazánkban is

2022. október 28. 20:46

Már lassan kétmillió magyar előfizetője van a Netflixnek és jön föl mögötte az HBO Max is – amely idén szüntette be a magyar produkciók gyártását. Hogyan néz ki most a magyar streaming piac? Körképünk!

2022. október 28. 20:46
null
Ádám Rebeka Nóra
Ádám Rebeka Nóra

Cikkünk előző részében azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogyan alakult a mozizás a járvány időszakában, hány terem üzemel országszerte, s mennyit kellett bezárni. Milyen filmek uralják a magyar piacot, illetve mennyibe kerül ma egy mozijegy? Ennek alapján kiderült, hogy

a pandémia alatt 72%-ot esett vissza a mozik látogatottsága,

a háború hatására megnövekedett infláció miatt pedig napjainkra drágább a mozijegy, mint egy havi előfizetés a streaming-oldalakon.

Streaming-szolgáltatók előretörése

A járvány természetesen a népesség médiafogyasztási szokásaira is nagy hatással volt, mondhatni fenekestül forgatta fel azt a különböző streaming-felületek megjelenésével. A moziipar 120 éves történelmével szemben a legtöbb streaming szolgáltató alig másfél évtizede létezik.

A Netflix 2010-ben tört be a nemzetközi piacra, vagyis

egy évtized alatt tudta elérni, hogy 2020 őszére már 195 millió előfizetője legyen globálisan.

Persze ennek ára is, van, a Netflix hatalmas összegeket költ: több, eredetileg mozikba szánt stúdiófilmet is megvásárolt, miközben – ahogy előző cikkünkben rávilágítottunk – a filmszínházak világszerte tetszhalott állapotban vegetálnak.

Amerikában az elmúlt években nagy átrendeződések zajlottak a médiapiac terén.

Először az rázta meg a piacot, amikor a Disney felvásárolta a 21st Century Foxot, három évvel később pedig újabb óriásüzlet köttetett, amikor a Warner Media egyesült a Discoveryvel. Ezzel létrejött az USA egyik leghatalmasabb médiaóriása, amely komoly kihívójává vált a Disney-nek és a Netflixnek a streaming terén is. A PCWorld egyik cikkéből kiderül, hogy az így megszületett médiatitán többek között olyan egységeket foglal magába, mint a CNN, a Cartoon Network, az HBO, a Cinemax, a Warner Bros. filmstúdió, az HBO Max streamingplatform, a DC Entertainment, a Discovery Channel vagy éppen a Discovery+ streaming-szolgáltatás.

 

A magyarok és a Netflix

Ahogy más országokban, úgy a magyar piacot is a Netflix dominálja egyelőre.

A streaming szolgáltató 2020-as sikerjelentésében hazánkkal kapcsolatban az olvasható, hogy ennyi időt még soha nem töltöttek a magyarok a Netflix előtt: tavaly négy és félszer annyit filmeztek a felületen, mint 2019-ben.

A Finder Global Streaming Adoption Report jelentéséből pedig a pontos számokat is megtudhatjuk, mely szerint a magyar felnőttek 51%-a rendelkezik legalább egy streaming szolgáltatással, ami ugyan kicsit elmarad a világ 56%-os átlagától, de a növekedés az előző évekhez képest így is drasztikusnak mondható. A jelentés szerkesztője, James Dampney szerint a streaming szolgáltatások gyorsan népszerű szórakozási formává váltak Magyarországon.

Bár az előfizetők száma Magyarországon elmarad a globális átlagtól, a streaming-szolgáltatások így is népszerűek: a magyar felnőttek fele rendelkezik legalább egy előfizetéssel. Az elmúlt évtizedben igazi fellendülést tapasztaltunk a streaming szolgáltatások terén, és úgy tűnik, hogy a covid-járvány csak felgyorsította ezt a tendenciát. Mivel a világjárvány idején az emberek több időt töltenek otthon, nem meglepő, hogy ezek a szolgáltatók olyan népszerűek Magyarországon.”

2022 júniusi adatok szerint a Netflixnek közel 1,8 millió előfizetője van Magyarországon, míg az HBO Max 1,2 millió előfizetővel rendelkezik hazánkban. A többiek egyelőre le vannak maradva: az Apple TV+-nak 123 ezer, míg a Prime Videónak 91 ezer előfizetője van a Statista adatai szerint.

Magyar streaming-oldalak is elindultak

A Netflix globálisan még sosem volt ennyire népszerű, a streaming szolgáltató

közel 210 millió előfizetővel rendelkezik jelenleg,

míg például az Amazon Prime 2021 áprilisában lépte át a 200 milliós álomhatárt. A legfrissebb platformok közül a 2019 novemberében indított Disney+-ra világszerte 116 millió háztartásban fizettek elő, a 2020 májusában debütáló HBO Max pedig nagy sikerű filmekkel és sorozatokkal igyekszik felzárkózni a többi platformhoz.

 

Annak ellenére, hogy tucatjával kerültek fel magyar filmek is ezekre az óriás felületekre, a pandémia alatt Magyarország is igyekezett felzárkózni a változó trendekhez, így hazánkban három új streaming szolgáltató indult el: a művészfilmes Cinego, a Budapest Film Távmozija,

illetve a Filmintézet által életre hívott, magyar filmekre specializálódott Filmio,

amelynek kapcsán az induláskor lapunk átfogó interjút közölt Káel Csaba filmbiztossal. Mindennek következtében eddig soha nem tapasztalt mértékben nőtt meg az online elérhető magyar filmek száma.

Mit néznek a magyarok a Netflixen?

A Netflix beszámolója szerint hazánkban egyértelműen a drámák a legnépszerűbbek, ám sok vígjátékot és thrillert nézünk. Jól szerepelnek még a magyar lakosság körében a dokumentumfilmek, és a pandémia alatt nagyobb hangsúlyt kaptak a szinkronos gyerekfilmek is.

A Flix Patrol napról napra frissülő adatai szerint, napjainkban a magyarok által legnézettebb filmek listáját a Jók és Rosszak Iskolája vezeti, de a legnépszerűbb tartalmak között van többek között a Marilyn Monroe életét és karrierjét feldolgozó Blonde, a From Scratch filmdráma sorozat, a Szörnyeteg: A Jeffrey Dahmer-sztori életrajzi krimi, a The Watcher thriller televíziós minisorozat, Az idegen vagy a Barbárok is.

Egy speciális terület volt eddig a streaming szolgáltatóknak készült magyar filmes produkciók sorsa. Az HBO Max idei globális üzleti húzásai és stratégiaváltása miatt viszont az eddig minőségi hazai produkciók egész sorát (Aranyélet, A besúgó és a többiek) berendelő HBO beszüntette a magyar és számos más kisebb országban folytatott produkciós tevékenységet – sőt maguk a produkciók is tömegével tűntek el az HBO Max kínálatából.

A döbbenetes fejleményekről a minap interjúban kérdeztük A besúgó alkotóját, Szentgyörgyi Bálintot is. Az HBO gyors kivonulása alapjaiban érintette az egyébként jól pörgő hazai filmprodukciós szektort és annak kilátásait.

 

Vetítési ablak

A moziipar üzleti modelljének kőbe vésett, félévszázados hagyománya van. „A filmszínházak előjoga a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak, ami még 2019-ben is 90 napos volt (25-30 évvel ezelőtt még 6 hónapos volt). Bármilyen fizikai vagy virtuális adathordozón csak ezt követően jelenhet meg egy mozifilm. A '70-es évek közepétől a '90-es évek derekáig ezt a videókazetta (VHS) jelentette, majd ezt követően 1997-től – még az elmúlt években is – a viszonylag népszerűnek mondható DVD, míg 2019-ben kétségtelenül a streaming megjelenés” – olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság oldalán.

Viszont, hogy 2020-ban mi is pontosan a streaming szerepe, azt jelenleg nem könnyű definiálni, egy biztos, hogy

egy komplett üzleti modell formálódása zajlik.

A járványhelyzet kezdete óta folyamatos a kísérletezés, ha a közönség nem mer moziba menni, akkor a gyártó stúdiónak más lehetőségek után kell néznie: vagy kitart a mozipremier mellett, csak későbbre halasztja azt, vagy egy streaming-platformon mutatja be a produkciót.

Így hát a pandémia miatt egyes stúdiók úgy döntöttek, hogy a vászon helyett inkább felteszik online legfrissebb filmjeiket, mára számtalan ténylegesen nagy szuperprodukció premierjét is online tartják, és a legkeresettebb hollywoodi színészek közt is megfigyelhető egy olyan tendencia, hogy egyre többen streaming szolgáltatók által gyártott sorozatokhoz „igazolnak”.

 

Nyitókép: Pixabay 

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
NullaSalus
2022. október 29. 21:55
Maradok a Kalózöbölnél :)
B I L
2022. október 29. 12:51
1 hónapig fizettem elő azt is megbántam minden filmben buzi és néger alap, akkor nézessék csak a műsoraikat a buzikkal.
Mindenhova
2022. október 29. 10:48
Netlfixet mára nevezhetjük buzicsatornának vagy elembétékú++k84... -nek is.
Reszelő Aladár
2022. október 29. 10:44
Pár éve drámai hangvételű cikkek jöttek, hogy melyik országban milyen sok időt TV-znek az emberek naponta és hogy ez mennyire rossz. Most ott tartunk, hogy minél több tartalmat fogyaszt valaki naponta annál jobb, sőt Igazából család sem kell, mert a pár meg a gyerek is csak elveszi az időt a tartalom bámulástól. Hogy milyen az ízlés, azon ne lepődjünk meg. A magas művészeti értékű filmet szembe állítani a tucattal legalább annyira értelmetlen, mint feltenni a kérdést, hogy miért vesznek az emberek nagyüzemi terméket a sokkal drágább kézműves helyett.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!