Nem hiszek a kvótákban, annak a híve vagyok, hogy minden pozícióban a képességeknek, a rátermettségnek kell dönteni. De attól még igaz, hogy a vezetők többsége ma is férfi, a nők pedig sok munkakörben ugyanazért a munkáért kevesebb fizetést kapnak. A filmes világban sincs ez másképp. Itthon kevésbé tapasztaltam, de külföldön abszolút jellemző, hogy ha egy rendező nő, akkor csináljon animációs vagy gyerekfilmeket, az akciófilm meg inkább a férfiak terepe. Nyilván vannak ebben is erős kivételek, és az utóbbi években némi elmozdulás is történt, de azért mégiscsak ez az alapállapot. És nem csupán azért, mert a szokásokon, berögzöttségeken mindig nehéz változtatni. Hanem mert a nőknek, ha tetszik, ha nem, ma is jellemzően sokkal jobban ki kell venni a részüket a gyerek és a háztartás körüli teendőkből. Emlékszem, amikor a kislányom megszületett, 2009-ben, örültem, ha délután négykor végre nem pizsamában kóvályogtam, annyi tennivaló volt körülötte. Nem véletlen, hogy
ezután majdnem hét éven át nem is készítettem nagyjátékfilmet
. Ami nem azt jelenti, hogy nem csináltam semmit, hiszen írtam meséket, forgatókönyveket, rendeztem színházat és reklámokat. De sok órára, akár napokra otthagyni egy kisgyereket, ami egy nagyszabású mozi forgatásakor elengedhetetlen; nem éreztem volna tisztességesnek.
Azután viszont jött a Veszettek, a BÚÉK és most ez a tévéfilm, amely nem csupán a történetvezetésben, de díszletekben-jelmezekben is pontosan megidézi az 1910-es években játszódó regényt. Igazi kosztümös filmet csinálni, mindenféle aktualizálás nélkül – manapság nem túl rizikós vállalkozás az ilyesmi?
Amellett hogy nagyon szeretem a kosztümös filmeket, ezért semmiképpen nem hagytam volna ki egy ilyen lehetőséget az életemben, az Idát amúgy sem igazán lehetett volna hitelesen feldolgozni másképp. Mert az alaphelyzet, azaz hogy valakit az apja hirdetés útján férjhez ad, a 21. században már nyilván nem állná meg a helyét.
Forgatás Veszprémben
Ugyanakkor ez egy meglehetősen nehéz, sőt költséges műfaj is, hiszen mindennek klappolnia kell az utcaképtől a lakásbelsőkön át a ruhákig és kiegészítőkig. Ezt hogyan oldották meg a szűkebb tévéfilmes költségvetésből?
A látványtervező Horváth Viktória és egy csodálatos berendező csapat segítségével.
A külső helyszínek nagy részét Veszprémben találtuk meg, ezeket leleményesen átalakították.