Annál is inkább, mert bár a nőknek most már sokkal nagyobb a mozgástere, a világ nagy része azért még mindig igen férfiközpontú.
Nem hiszek a kvótákban, annak a híve vagyok, hogy minden pozícióban a képességeknek, a rátermettségnek kell dönteni. De attól még igaz, hogy a vezetők többsége ma is férfi, a nők pedig sok munkakörben ugyanazért a munkáért kevesebb fizetést kapnak. A filmes világban sincs ez másképp. Itthon kevésbé tapasztaltam, de külföldön abszolút jellemző, hogy ha egy rendező nő, akkor csináljon animációs vagy gyerekfilmeket, az akciófilm meg inkább a férfiak terepe. Nyilván vannak ebben is erős kivételek, és az utóbbi években némi elmozdulás is történt, de azért mégiscsak ez az alapállapot. És nem csupán azért, mert a szokásokon, berögzöttségeken mindig nehéz változtatni. Hanem mert a nőknek, ha tetszik, ha nem, ma is jellemzően sokkal jobban ki kell venni a részüket a gyerek és a háztartás körüli teendőkből. Emlékszem, amikor a kislányom megszületett, 2009-ben, örültem, ha délután négykor végre nem pizsamában kóvályogtam, annyi tennivaló volt körülötte. Nem véletlen, hogy
ezután majdnem hét éven át nem is készítettem nagyjátékfilmet
. Ami nem azt jelenti, hogy nem csináltam semmit, hiszen írtam meséket, forgatókönyveket, rendeztem színházat és reklámokat. De sok órára, akár napokra otthagyni egy kisgyereket, ami egy nagyszabású mozi forgatásakor elengedhetetlen; nem éreztem volna tisztességesnek.
Azután viszont jött a Veszettek, a BÚÉK és most ez a tévéfilm, amely nem csupán a történetvezetésben, de díszletekben-jelmezekben is pontosan megidézi az 1910-es években játszódó regényt. Igazi kosztümös filmet csinálni, mindenféle aktualizálás nélkül – manapság nem túl rizikós vállalkozás az ilyesmi?