Káel Csaba: Az ágyam mellett tornyosulnak a forgatókönyvek
2021. szeptember 14. 15:00
Káel Csaba szeptember 1-jével újabb két évre kapott megbízást kormánybiztosként, hogy a magyar filmipart és -kultúrát megújítsa. Többek között a Vajna-örökségről, a Filmalap működéséről, a forgatókönyv-fejlesztési rendszerről és a döntőbizottságok munkájáról is beszélt egy podcastban.
2021. szeptember 14. 15:00
p
3
3
31
Mentés
A Müpa vezérigazgatóját 2019. szeptember 1-jén nevezték ki mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztosnak, mely tisztségében idén ősszel újabb két évre megerősítették. Az Andy Vajna halála óta eltelt két év munkáját tette mérlegre a film.hu Filmgyár podcastja, amelyben Káel Csaba volt Pozsonyi Janka és Varga Dénes vendége.
A filmbiztos elmondta: a '60-as éveket tartja a magyar film aranykorának. „Azt a gazdasági környezetet már nem lehet visszahozni. Az Aczéli-gondolat az volt: mutassuk meg, hogy ez egy létező szocializmus, és hogy ez milyen szabad. Sok művész ügyesen ki is használta ezt” – mondta. „Magyarország színes ország, Közép-Európa pedig a világ egyik legérdekesebb része.”
NFI stratégia
A kormánybiztos kiemelte: nem lehet csupán egy szemszögből képviselni a mozgóképágazatot, mindenképpen ágazati szinten kell gondolkodni. 2019-ben Magyarországnak 164 milliárd forint bevétele volt a filmes tevékenységekből, így ez már egy stratégiailag is fontos kérdéssé nőtte ki magát.
„El vagyunk kényeztetve, hiszen államilag finanszírozott filmgyártásunk van, ez a világon a legtöbb helyen nem így van”
”
– emelte ki Káel Csaba, majd hozzátette: fontos volt végiggondolni a teljes ágazatot – hogy hogyan lehet megnövelni a bevételeket, és hogyan lehet jobban kihasználni, hogy a szakembereink a világ legnagyobb filmeseivel dolgoznak együtt. A kormánybiztos azt is kiemelten fontosnak tartja, hogy a bérmunkások mellett a kreatív szakemberek tudását is egyre inkább kamatoztatni tudja az ország.
Történelmi filmek
„A történelmi filmek a mániáim, de ez magányügy” – mondja nevetve a filmbiztos, aki szerint azonban a múltjával minden valamire való nemzetnek foglalkoznia kell, és itt nem csupán a dicső múltról van szó, hanem akár a veszteségeink feldolgozásáról is.
„A történelmi filmek az önismeretünket szolgálják.”
”
A filmbiztos rávilágít: nagyon fontos adósságunk, hogy kibeszéljük a történelmünket.
Andy Vajna és a Filmalap öröksége
Káel Csaba szerint Andy Vajna megtette azt a fontos lépést, hogy konszolidálta a filmipart, hiszen az előtte működő rendszerekben gazdasági téren elképesztő katyvasz volt. „Létrehozott egy finanszírozási rendszert, megteremtett egy anyagi bázist a hatos lottó bevételének egy részéből, és létrehozta a forgatókönyv-fejlesztés rendszerét” – sorolta a biztos. „Ezen kívül a magyar filmek külföldi promócióját is elkezdte, sajnos erről nem tudtam vele eleget beszélgetni, pedig most szívesen rákérdeznék, vajon miért nem kezdett el erőteljesebben foglalkozni a terjesztéssel” – tette hozzá.
Hunyadi sorozat
Az eddigi legnagyobb állami támogatással forgatják le a Hunyadi című sorozatot. „Egy nemzetközileg jegyzett magyar származású kanadai producer vezeti a folyamatot – Róbert Lantos Magyarországon is bizonyította már, hogy tud külföldre is címzett filmeket létrehozni” – magyarázta Káel. „Ráadásul a legjelentősebb európai forgalmazócéget is sikerült bevonni a projektbe. Ez egy bátor és kockázatos vállalkozás. Ugyanakkor megnyugtató, hogy
a Borgiak, a Witcher és hasonló nagy sikerű sorozatok alkotógárdájával dolgozunk majd együtt;
tehát ezt a nívót céloztuk meg. Ha ez bejön, jöhet a következő!”
A forgatókönyvek kiválasztása és a döntőbizottságok működése
„Az ágyam mellett tornyosulnak a forgatókönyvek, az elolvasásra szánt regények mellett” – mesélte nevetve a kormánybiztos. „A forgatókönyveket két döntőbizottság bírálja el, az egyik a mozikba készülő művekről dönt, a másik pedig a televíziós és streaming tartalmakról. Ennek szereplői a gazdasági, gyártási és forgalmazási szakemberek is. Ez egy többszereplős rendszer, így gyakran kerül sor vitákra, de ez így van rendjén.” A cél az, hogy minél több minőségi alkotás szülessen meg, és a tartalmak minél több emberhez érjenek el.
Filmio
A „magyar Netflix” becenévre keresztelt streamig-szolgáltatón több mint kétezer magyar film nézhető meg. „Szerettük volna közkinccsé tenni a korábbi, bőséges magyar filmkincsünket. A filmeket teljesen felújított minőségben lehet megnézni, ám az új produkciók is ide kerülnek majd fel” – magyarázta a filmbiztos.
A pedofil-ellenes törvény hatása
Káel Csaba szerint a nagy produkciós cégek nem fognak továbbállni az országból a törvény miatt. „Magyarország a legbiztonságosabb országok között van, senkinek a jogai nem sérülnek.
A Budapestre érkező világsztárok közül még senkitől nem hallottam, hogy bárkit bármiféle sérelem ért volna”
”
– foglalta össze.
Színházi és Filmművészeti Főiskolás évek, tanárok
Káel Csaba 1989-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, tanárai között volt Makk Károly és Fábri Zoltán is. „Makk Károly az egyik nagy barátsága az életemnek. Sikerült a 90. születésnapját a Müpában megrendezni, az emberek alig fértek be. Nagyon sokat tanultam tőle, főleg az élet szeretetét” – emlékszik vissza a filmbiztos, aki arról is mesélt, hogy noha abban az időben, amikor ő odajárt, direktbe nem volt jellemző az ideológiai nevelés a főiskolán, azért tetten érhetők voltak a marxista hatások. Káel Csaba egy rövid, személyes történetet is elmesélt arról, miként került be főiskolás vizsgafilmjébe Marcello Mastroianni. A világhírű olasz színészt egy portás szerepére sikerült beszerveznie, és a játékát egy üveg pálinkával honorálta.
A nem túl bizalomgerjesztő előzetes ellenére a Demjén Ferenc dalaira komponált Hogyan tudnék élni nélküled? közelről sem olyan rossz, ami főleg a szerethető, szimpatikus szereplőknek és a jó ízléssel adagolt zenei betéteknek köszönhető.
Magyarországon is bemutatták a DAC filmet, a dunaszerdahelyi futballklubról szóló mozit, amely a felvidéki magyarság közösségteremtő erejének szimbólumává vált.
Hogyan lehetséges, hogy a történelem összes kultúrája észak, dél vagy kelet felé orientálódott, és sohasem nyugat felé? Az égtájak kultúrtörténete színesebb és tanulságosabb, mint azt a GPS korában bárki gondolná – állítja Jerry Brotton, a reneszánsz professzora.
„Nem tudtam mindenkinek elmondani, hogy ne haragudjatok, de akit láttatok a filmvásznon, az nem én voltam” – idézi fel a művész, akit a '80-as években Beri Ary-ként ismert Magyarország.Interjúnk.
A legendás spanyol rendező új munkájában, A szomszéd szobában az elmúlással való szembenézésről beszél intim, személyes hangvételben. Ám hiába a két zseniális színésznő, Tilda Swinton és Julianne Moore, a katarzis elmarad. A november 28-tól a mozikban látható film lábjegyzet maradt Almodóvár elképesztő karrierjében.
"A „magyar Netflix” becenévre keresztelt streamig-szolgáltatón több mint kétezer magyar film nézhető meg."
Az hol van?
A Nemzeti filmalap a youtube-on csak kevés engedik engedi megnézni a filmeket, aztán csak picike részleteket csupán. Pedig fent vannak, csak nem publikusan.
„El vagyunk kényeztetve, hiszen államilag finanszírozott filmgyártásunk van, ez a világon a legtöbb helyen nem így van”
Jobb filmek is születnek máshol, mint Magyarországon.
Azt, hogy miről szóljon, milyen legyen egy film, nem művészekre célszerű bízni.
Csak a megvalósítást.
A művészek közpénzből a hobbijukat élik ki.