A magyar olvasó számára tanulságos kötettel jelentkezett a Hetek kiadó, Ben Shapiro amerikai szerkesztő és kommentátor A történelem jobb oldala. Miként tette naggyá az értelem és az erkölcsi szándék a Nyugatot? címmel.
A könyv olyan értelemben hasonlít Rod Dreher Szent Benedek válaszútján című munkájához, hogy többet mond el az amerikai társadalom belső feszültségeiről – és átvitt értelemben a magyar társadalom egészséges állapotáról –, mint a nyugat történelmi nagyságáról vagy annak okairól.
Shapiro könyve didaktikus egyszerűséggel íródott, munkájának első felében a nyugati kultúra nagyságának gyökereit keresi, második felében pedig a mai amerikai kultúrharcot mutatja be. A kötet premisszája, hogy
bár az amerikaiaknak minden eddiginél jobban megy, a társadalom mégis nagyon megosztott.
Évtizedek óta a legmagasabb az öngyilkosságok aránya, egekbe szökött a depressziós betegek száma. „Valami nyilvánvalóan megváltozott. Valami változik. Valamit elveszítettünk”. (25. oldal). A szerző megpróbálja bemutatni a nyugati civilizáció alapjait, hogy rátaláljon, mit veszített el Amerika az utóbbi évtizedekben.
Shapiro nem túl meglepő módon Jeruzsálemet és Athént nevezi meg, mint a nyugati civilizáció bölcsőit. Mint írja, „a szellemi zsenialitás két gyémántja építette fel a civilizációnkat, és épített fel bennünket személyesen is külön-külön. Ha valaki hisz abban, hogy az élet több, mint a materialista élvezetek megszerzésének és a szenvedés elkerülésének az összessége, akkor az illető Jeruzsálem és Athén szülöttje”.
Mint a szerző érvel,
e két civilizációs központ öröksége győzte le a Szovjetuniót és a nácizmust is,
márpedig Amerika nem mentes a felforgató forradalmak veszélyétől. Téves a tétel, hogy „mi Amerika vagyunk, mi mások vagyunk”, mert „a széthullás elleni harc sohasem ér véget”. (26-27.).
Shapiro kötete első felében az egyéni és közösségi morális céloktól kezdve a boldogság elemein át Isten emberrel szembeni elvárásaiig bezárólag egy életvezetés-tanácsadó és egy középiskolai történelem- és filozófia-szakos tanár egyvelegeként rágja végig a zsidó és a görög hagyományt. A hasonlat nem túlzó, hiszen amikor a szerző az Ószövetséget, a poliszt, vagy éppen Copernicust és Newtont mutatja be, akkor tényleg olyan dolgokat magyaráz el, amelyeket egy érettségi előtt álló magyar középiskolás is legalább egyszer meghallgatott életében. (53-92.).