Az ellenforradalmár gondolkodás csomópontjait vázolja fel Csejtei Dezső filozófiatörténész: miután a szerző tisztázza, mi az ellenforradalom, megnevezi a csomópontokat is: Edmund Burke és Joseph de Maistre, aztán Juan Donoso Cortés, őt követi Nyikolaj Bergyajev és Oswald Spengler, végül Roger Scruton és Molnár Tamás zárja a sort.
Nyirkos Tamás politikai filozófus az „ellenforradalom” fogalom genezisét igyekszik kimutatni. A szó valamikor 1789 őszén jött létre, jelentésének lényege
a történelem visszaterelése a forradalom előtti hagyományokhoz.
Nánay Mihály történész az 1919-es magyar ellenforradalomról írt alapos tanulmányt. Mint a történész kimutatja, az ellenforradalmi mozgalom összetett társadalmi-eszmei háttérrel bírt, számos politikai párt, társadalmi szervezet és erőközpont összessége alkotta. Mindazonáltal céljuk egy volt: a Károlyi-Berinkey-féle forradalmi berendezkedés, majd pedig a kommunista diktatúra megdöntése.
Molnár Tamás ellenforradalmáról ír Pető Zoltán eszmetörténész. Molnár 1969-ben írt könyvet az ellenforradalomról, melyben a fogalmat megvédi, szimpátiával kezeli. Molnár megkísérelte megfejteni: miért buknak el a forradalmi tendenciákkal szembenálló mozgalmak? Alapvető ellentmondás, hogy a legtöbb történész szerint a forradalom alapvetően pozitív, felszabadító dolog, még akkor is, ha véresebb, mint a korábbi, elnyomónak nevezett rezsim. A szerző szerint végső soron Molnár álláspontja inkább rezignált, mint harcos ellenforradalmári.