„Nekem, mint minden más magyar szobrásznak, be kellett látnom, hogy e megnyomorított országban a közeljövőben monumentális kultúrának nincsenek lehetőségei”.
Éppen ezért az elmaradó megrendelések miatt visszatért egy időre a kisplasztikákhoz. Amikor 70 éves lett, akkor is a Fészekben jött össze a művésztársadalom, a meglepetés pedig az volt, hogy két színész Savoyai Jenő lovasszobrának „öltözött”, az egyikük volt a híres hadvezér, a másiknak pedig a ló szerepe jutott.
Róna József élete végéig alkotott. A műterméből messzire hallatszott Beethoven muzsikája, amikor pedig hazafelé tartott, a lakása környékén élő kisgyerekekhez mindig volt egy jó szava, a hosszú szakálla miatt csak Mikulás bácsinak hívták a kicsik. Idős korában az ars poeticáját is megfogalmazta, ezt is rá jellemző könnyed stílusban:
„Azt hiszem, hogy nekünk, művészeknek a művészetet nem magyarázni, hanem – mint a csókot – gyakorolni kell, mégpedig szeretettel. A magyarázást vagy félremagyarázást, azt hiszem, legjobb a hírlapírókra bízni.”
Aztán 1939. december 31-én, az év utolsó napján (más adatok szerint már az új év hajnalán) elvitte a szíve a 78 éves szobrászművészt. A temetése után nem sokkal jött a hír, hogy az utolsó időkben már nem volt pénze arra, hogy fizesse a műterme bérleti díját, így az épület tulajdonosa önkényesen lefoglalta az ott található alkotásokat. A kortársai nem tudták, hogy anyagi gondjai vannak. Mert ilyen volt. Ha másnak kellett, segített, de magának nem kért.