Szerinted miért rád esett Lujó választása?
Akkor már jó ideje kulturális és zenei területen dolgoztam, és megtapasztaltam azt a struktúrát, amit Lujó a Fonó esetében nem szeretett volna. Az állami és önkormányzati fenntartású művelődési házaknak ugyanis jobbára a helyi közösséget kellett kiszolgálniuk a feléjük irányuló kultúraközvetítő intézményi tevékenységükkel. Mi viszont más modellben gondolkodtunk: zenei-szellemi műhelyt, találkozópontot szerettünk volna létrehozni, ahol egyrészt mi mondjuk meg, hogy milyen programokat szeretnénk, másrészt, hogy mikor vagyunk nyitva. Folyamatosan kerestük azokat a produkciókat, amelyeket érdemes volt befogadni – ez sok pályakezdő, vagy épp kimagasló zenekarnak, szólistának adott lehetőséget. Például a Ghymes első magyarországi koncertjére alig huszonöten jöttek el, a következőre már ötvenen, majd százan, és onnantól folyamatos teltház várta őket. De az akkor már elismert Szabados Gyuri bácsinak is lett közösségi tere (miatta vettük a ház első zongoráját), ahogy Berecz Andrisnak is, akit nálunk senki sem korlátozott abban, hogy mikor és mennyit mesél.
Voltak-e hazai vagy külföldi előképeitek?
Nem emlékszem ilyenekre. Mi nemcsak a szakmai szabadságot kerestük, hanem azt a helyet is, ahol jól érzik magukat az emberek. Nem a szórakoztatás volt az elsődleges szempont, hanem az értékközvetítés és értékteremtés. Ezért lett a profilunk egyrészt a hagyományőrzés, a népzene, másrészt a jazz, a kortárs zene és az irodalom. Emellett rendszeresen tartottunk kiállításokat is, de a fő hangsúly értelemszerűen a zenére helyeződött.
Lujó fontosnak tartotta a „Vidd haza az élményt” megvalósítását,
azaz hogy minél több koncertet rögzítsünk, és tegyük lehetővé, hogy az arról készült kópiákat bárki hazavihesse magával. Amikor eljöttem, 147 darab teli DAT-kazetta sorakozott a polcon, ami több mint kétszáz koncertet őrzött. Például az akusztikus koncerteken a színpaddal szemben kitettünk egy anatómiailag pontos, úgynevezett műfejet, annak füleinél elhelyeztünk két darab stúdiómikrofont. Az a Rova Saxofon Quartet, amelynek koncertje 1995 októberében megnyitotta a Fonót, később így vette fel nálunk azt a lemezét, amely külföldön audiofil díjat kapott. Ez a technika értelemszerűen nem minden stílusú zene rögzítésére volt alkalmas, de akusztikus produkciókra igen. Többek között Dresch Misi 1997-es, Hűség című szólólemeze is így készült. Mindössze két sáv, abszolút a pillanat művészete, a zenei minőség okán utómunka nélkül.