Gyerekként édesapámmal a saját környezetemben, Nógrád megyében készítettem felvételeket énekes és mesemondó nénikkel. Jelenleg is van közvetlen kapcsolatom hagyományőrző mesterekkel, de saját gyűjtésem alig. Az én generációmnak a nálunk fiatalabbakkal együtt már valóban eléggé kényelmes helyzetünk van, hisz az interneten és kiadványok formájában minden megtanulnivaló előttünk hever. Vannak kották, videók, hangzó mellékletek és olyan oktatók, akik kiválóan át tudják adni tudásukat, tapasztalataikat. Így nem vagyunk rákényszerítve, hogy feltétlenül keressük a személyes kapcsolatot az idős zenészekkel. Persze, aki igazán elhivatott, az egy bizonyos szint felett szükségét érzi, hogy a mélyére ásson. Ahhoz, hogy minél tökéletesebben elsajátítsuk az adott tájegység muzsikáját, énekeit, táncát, azt megértsük, funkciójában használjuk, vagy színpadi produkcióban feldolgozzuk, óriási töltést tud adni a személyes találkozás élménye. Szerintem a legnagyobb kihívás most – amikor már nemcsak egy tájegység, egy falu, hanem azon belül is egy-egy muzsikus vagy énekes repertoárjából válogatunk –, hogy körültekintően és felelősen válogassuk ki és adjuk tovább azt, ami értékes.
Számodra kik a legfontosabb mesterek?
Felejthetetlen impulzusokat tudok inkább említeni, és érdekes, hogy főleg gyerekkoromból. Ilyen volt, amikor először találkoztam Pál Pista bácsival. Az éneklése, a meséi, meg úgy általában az egész lénye által akkor értettem meg igazán, mi is a népdal lényege és természetes közege. Amikor Petrás Máriát először hallottam énekelni, akkor éreztem meg igazán, hogy az ének mögött milyen fontos a lélek. Onnantól másképp hallgattam a különböző gyűjtéseket. De teljesen belém égett az is, amikor először hallottam a csávási zenekart egy salgótarjáni folklórfesztiválon.
2017 ősze óta vagy a Fonó művészeti vezetője. Mikor és miként találkoztál először a Zeneházzal?
Amikor 2009-ben Budapestre kerültem, a Villányi út közelében laktam, így sokat jártam ide táncházba, koncertre. Sokszor jöttem éneket tanítani a szerdai táncházakba, amik akkor HaTeHa Szerda néven futottak. Később több stúdiófelvételt csináltunk itt, voltak Dűvő-koncertek, a Magam járom lemezbemutatója. Nagyon otthonos, vidám helyként élt az emlékeimben. Szerettem, hogy itt mindig jó társaság gyűlt össze, és volt hely táncolni. Nemcsak a népzenészeknek, hanem az egyéb műfajokban tevékenykedő művészeknek és a zeneszerető közönségnek egyaránt fontos bázisa a Fonó. Örömmel jöttem ide 2017-ben, mert egy nagyon ismerős közegbe érkeztem. Azóta Berecz Pityuval közösen irányítjuk, formáljuk a Fonó népzenei arculatát, programjait. A Fonónak nagyon példaértékű múltja van, olyan zenei és közösségi életnek adott helyet megalakuláskor, ami egészen úttörő volt. 25 év alatt persze sok körülmény változott: sokkal több táncház és népzenei koncert, alap- közép- és felsőfokú népzeneoktatás van a fővárosban és vidéken egyaránt. A kettőnk feladata szerintem, hogy a jelenlegi helyzethez megfelelően alkalmazkodva, a valós igényeket és szakmai szempontokat figyelembe véve terelgessük a Fonó működését, képviselve azt az értékrendet és az igényes zenére, kísérletezésre való nyitottságot, közvetlenséget, ami a Zeneházat megalakulása óta jellemzi.