Visszatérő vendégei vagyunk a Párbeszéd Házában a jezsuitáknál tanyázó Eötvös Csoportnak és el kellett ismernünk, jó döntés volt előző alkalommal az olimpiáról értelmiségi vitát rendezniük.
Annál szkeptikusabbak voltunk viszont a szerdai nemzettudat-konferenciájukkal kapcsolatban: vajon hányszor rágják le még ezt a csontot a közéleti lövészárkokban a) a nacionalizmus ekézésével b) mélymagyar siralmakkal?
Szerencsére Ablonczy Balázs történész gyorsan megnyugtatta a közönséget: ezúttal egy „pszichedelikus alkalomra kell számítani, amelyben a magyar tarokk elemei keverednek a sejtbiológiával”. És valóban, a mostanában Trianon körülményeit kutató történész elhagyta a nemzetkarakterológiai, eszmetörténeti kategóriákat, és helyette inkább nemzettudatra jellemző „markereket” sorolt fel; azokat, amelyek szerinte a nemzeti identitás legfontosabb alkotóelemei.
„Itt van például a Magány” – húzta elő az első tarokk-kártyát. Ott lebeg felettünk a herderi jóslat a kis nemzetekről, az egyedüllét tudata pedig bizonyításra sarkall. Annyira, hogy még „egy angol nyelvű fikázódó videó mellett sem tudunk úgy elmenni, hogy jól oda ne kommenteljünk valamit a védelmünkben” – érvelt az MTA munkatársa a maga anekdotikus stílusában.
A közöny, mint a tolerancia zsíros-ázsiai módja
Pedig valójában „mi is olyanok akarunk lenni, mint ők”, loholunk a nyugati minta után, ez a történelmen átívelő Terv.
Eközben az Erő, a nagy politikai nemzet bűvöletében élünk, miközben „saját nemzetiségeinkhez asszimilációs szándékkal, sőt néha kirekesztően állunk”. A Délibábok, a magyar illúziók tára hatalmas erre vonatkozóan a nemzeti nagylét álmától a magyar etnikai tér elméletig – érvelt Ablonczy, aki új könyvében a turanizmus témáját járta körbe.
„Traumatizált nemzet vagyunk” – folytatta egyre pesszimistább hangvétellel. A két legnagyobb Seb – a trianoni és a holokauszté – kizárólagos sokunk számára, mintha csak vagy az egyik, vagy a másik létezhetne egyedül.
A mások traumájával szemben így „a Közöny ural minket, amelyet tétlen szemlélésként vagy a tolerancia egy sajátos, »zsíros-ázsiai« módjaként is megélhetünk”.