A Dal '17: fülkeforradalom a popzenében

2017. február 20. 14:15

Igenis volt értelme az eurovíziós dalversenynek. Meg is mutatom, miért.

2017. február 20. 14:15
Stumpf András

Nem néztem A Dalt. Néha bele-beleolvastam egy-egy indexes fikázásba, hogy ennek az egésznek semmi értelme, hogy milyen kínos, stb., de nem volt időm még csak belenézni sem. 

Most viszont, hogy véget ért a verseny és megvan a győztes, belekukkantottam az idei termésbe. És meglepődtem.

Pedig tavaly ilyenkor, amikor Both Miklóssal beszélgettem az első zsűrizéséről, meglehetős szkepszissel viseltettem kitűzött céljával kapcsolatban. Hogy ugyanis némi zenei minőség is megmutatkozhat a tucatpop-versenyen.

Márpedig idén ez történt. Nem tört ki persze mindent elsöprő minőségi forradalom – a fülkeforradalom jelzőre viszont mindenképp rászolgált az idei adásfolyam.

 *

Itt van mindjárt a győztes dal és előadója.

 

 

Nem tökéletes dal, persze, az operetthegedű kifejezetten idegesítő, de most először kerül ki olyan magyar nóta az eurovízióra, amelynek valóban, autentikusan is van köze a Kárpát-medencéhez. (Nem, a NOX-nak sajna úgy pont nincs.) Tetszik vagy sem: ez az éneklés nem csak az amerikai soulos vonalat hozza, hanem az autentikus cigány népzene is ott lüktet benne. Márpedig a cigányok itteni zenéje nagyon erős és valódi szimbiózisban van a magyar népzenével. (Most arról nem is beszélve, hogy ha nincsenek cigányzenészek, magyar népzene sincs – az 1970-es évekig jószerivel csak ők kísérték a magyar dalokat, nekik köszönhető az a megszólalás, amire mindig könnybe lábad a szemünk.)

Már csak azért is jó, hogy Jocit küldjük, mert az idei, kijevi Eurovízió szlogenje: „A sokszínűség ünnepe”. Nem lepődnék meg, ha kivételesen döntős lenne a magyar szereplő.

 *

Itt van még három, amelyek miatt megérte megrendezni A Dalt idén:

 

 

Jesszusom! Ötnegyed és háromnegyed váltakozik egy popdalban! Meg ezek a négyeshangzatok! Mestermunka, de több is annál. Zene. Végig ott van a Roxette Queen Of Rainjének hangulata, de sokkal komolyabb. Lehengerlő. Kanizsa Gina dala zeneileg messze a legjobb volt idén, Eurovíziótól függetlenül is öröm, hogy megszületett.

Ja, és így el tudják énekelni hangszerek nélkül is:

 

 

Aztán itt van ez:

 

 

A harmónia- és dallamvázlat szokásos, egyszerű soul-alapú pop. Nem baj, hogy az: 2017-ben ez újra nagyon hasít világszerte. Ami érdekessé teszi: a produceri munka. Az angol és amcsi mainstream popba ezek a megoldások beszivárogtak már egy-két éve, itthon viszont nagyon üdítő. Egy 17 éves zeneszerző-producer műve egyébként. Le a kalap. 

Utoljára a legkevésbé harsány, már a középdöntőnél kiesett jóság:

 

 

Egyszerűen finom. Nem tolakszik, nem akar lehengerelni, de lélek van benne. Nem tucatpop arról, hogy jaj de fáj, bébi, elhagytál. Valódi dal arról, hogy fájogat, de szép volt. 

 *

Hogy az egész dalverseny milyen volt, arról fogalmam nincs. Az biztos, hogy vége van. És az is, hogy nem volt hiábavaló. 

***

Összesen 152 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Morgen
2017. június 04. 11:17
Még az életben nem néztem meg egyet "Dalt" sem, de most belehallgattam mindegyik videóba. Elkeserítő a lányok hangja, előadásmódja. Valóban Joci a legjobb.
tango47
2017. május 15. 19:22
Ebben a győztes dalban tényleg minden van a cigányzenétől az autentikus magyar népzenéig, némirappal tuningolva, de az tény, hogy egyediként fog hatni Kijkevben. Csak az a prozódia ne lenne!
atila68
2017. március 05. 12:38
Stumpf András durván indexesedik.
zakar zoltán béla
2017. március 03. 14:42
Köszönöm!/ Szimpla
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!