Hogy változott a fantasztikus irodalmi közeg az elmúlt években? A Mandiner.sci-fi első születésnapjára arra kértünk egy sor, a sci-fi-, fantasy- és horrorközegben aktív írót, szerkesztőt, bloggert és olvasót, hogy értékeljék a magyar fantasztikum helyzetét 2016-ban.
Aki válaszol: Roboz Gábor, a Gabo SFF sorozatának szerkesztője.
*
2012 ősze óta dolgozom a Gabo Kiadónál szerkesztőként, többnyire sci-fivel, fantasyvel és különböző bűnügyi műfajokkal foglalkozom, és nekem innen úgy tűnik, kifejezetten kellemes manapság Magyarországon SFF olvasónak lenni: ahhoz képest, milyen kicsi a könyvpiacunk, egymást érik a megjelenések. Ha körülnézünk a témára koncentráló külföldi sikerlistákon és honlapokon, azt látjuk, hogy a legtöbb közismert regény már elérhető (vagy elérhető lesz) magyarul. Az a néhány hazai kiadó, amelyik ezen a területen aktív, villámgyorsan reagál, és többnyire igényes kivitelben jelenteti meg a könyveket, úgyhogy aki a friss trendekre kíváncsi, és bírja pénzzel, könnyen találhat magának olvasnivalót.
Persze van hátulütő is: az itthoni SFF közeg relatíve szűkös, inkább csak a legismertebb fősodorbeli könyvek tudnak kiemelkedő (anyagi) sikert elérni, úgyhogy a magyarul még nem elérhető klasszikusoknak, a nem-angolszász és a kísérletezőbb szellemiségű regényeknek nagyon kis mozgásterük marad. Én személy szerint ezt a két utóbbit sajnálom: izgalmas lenne látni itthon több könyvet olyan szerzőktől, akik a nyugatitól jelentősen eltérő (mondjuk afrikai vagy ázsiai) kulturális hagyományban nőttek fel: egyáltalán nem szükségszerű, hogy ők jobb történeteket írnak, de van rá esély, hogy olyan látásmódot hoznak ezekbe a műfajokba, ami frissítőleg hat.