A wiesbadeni GoEast filmfesztivál a győri Mediawave legszebb napjait idézi – azzal a különbséggel, hogy itt csak filmről van szó. A kifejezetten arisztokrata vonásokkal rendelkező Rajna-parti üdülőváros – egyben Hessen tartományi fővárosa, annak ellenére, hogy a harminc kilométerrel arrébb lévő Frankfurtot legalább kétszer annyian lakják – belvárosa ilyenkor pár patinás belvárosi mozi erejéig kelet- és közép-európai filmekkel telik meg, vele együtt cseh, lengyel, szlovák, román, bosnyák, szerb és néha magyar színészekkel, rendezőkkel, újságírókkal és egyetemi hallgatókkal.
Az áprilisi fesztiválon a szervezők önkritikus bevallása szerint még az átlagos kelet-európai melankóliánál is depressziósabb szokott lenni a felhozatal – ízlés és megszokás kérdése, én speciel nem éreztem ezt ennyire feltűnően. A GoEast mezőnyéből éppen ezért ajánlok három olyan filmet, amit bármikor szívesen újranéznék Magyarországon.
Córki dancingu (2016)
„Ti amúgy honnan tudtok lengyelül?” – kérdezi a nyolcvanas évek közepén kicsit nagyobbra szabott szürke öltönyében egy varsói sztriptízbár tulajdonosa a meztelenül előtte álló két fiatal lánytól, akik azért jöttek, hogy munkára jelentkezzenek. A két lány, Arany és Ezüst történetesen szirének, akik normál esetben azért közelednek az emberekhez, hogy megegyék őket. A film pedig egy horrorfilm, egy vígjáték és egy musical egészen kivételes ötvözete. Amiben lengyelül énekelnek.
A Córki dancingu úgy mutatja be a nyolcvanas évek Lengyelországának éjszakai életét egy ember és egy szirén néha szándékosan giccsbe hajló love story-ja közben, hogy nem csupán szórakoztat, hanem némi önreflexióval még az élet nagy kérdéseiről is mesél. A film 2016-ban Lengyelországban megkapta az Év felfedezettje díjat, és tényleg csak veszítenének vele a magyar mozinézők, ha nem találna hazai forgalmazót Agnieszka Smoczyńska mozija. Vagy a film zenéje, ami hamarosan Amazonra is felkerül.